Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
Takovych lidi si tu porad stezuje, ze KDE aplikace startuji hodne pomalu, kdyz se pouzivaji mimo KDE. Reseni je proste: Pouzivat je v KDE ;). A nebo si trosku pomoct. My za to totiz vlastne ani moc nemuzeme ...
ssh -X
. Jenze v pripade spousteni KDE aplikaci v jinem prostedi to je samozrejme problem.Neni pak divu, ze start i te nejmensi KDE aplikace mimo KDE dokaze trvat vecnost. Kazdopadne, da se s tim par veci delat:
kcmshell kcmperformance
), zalozka System. V pripade problemu staci provest rucni kontrolu prikazem kbuildsycoca
.kdeinit
. Tak se behem startu nahraji i KDE knihovny a zakladni daemony. Problem tady je trochu ten, ze tak si clovek posune startovaci cas sveho oblibeneho grafickeho prostredi XYZ [zde prosim doplnit] k startovacimu casu KDE a pak uz by mozna stalo za to i zvazit primo pouzivani KDE :). Nebo se zamyslet a zkusit neco ve stylu ionice, sleep atd. (mimochodem, podminene spusteni kdeinit jen pokud uz nebezi se udela jako dcop >/dev/null 2>/dev/null || kdeinit
).Takze asi tak ...
Tiskni
Sdílej:
gvim
a nevolal všude po qvimu
v Qt.
Mimochodem Bram je asi taky strašný Windowsák, protože gvim
(alespoň ve verzi 6.4) nemá klasické gtk2 open/save dialogy, což je bohužel situace, ze které nemám radost vůbec (pokud si bude každý autor gtk programů psát vlastní file dialogy, bude to ještě horší, než je to teď). Ale co, hlavně, že jsou ty gtk dialogy tak slvěle intuitivní.
BTW: zrovna u gvimu je mi to jedno, používám :set guioptions=
/někde/01/něco/jiného
do /někde/02/něco/jiného
stejně rychle, jako u kteréhokoliv jiného dialogu s cestou, budu moc rád xdvi
.
Jinak je problém spíš v tom, že pro autory Gtk je těžké pochopit, že i když oni ten svůj výtvor považují za vrchol dokonalosti a pohodnosti používání, nemalá část uživatelů ho hodnotí úplně jinak…Tezke pochopit? Ja myslim, ze to chapu dobre, akorat je jim to fuk, protoze maji svoji cilovou skupinu "zakazniku" a te to vyhovuje.
Jisteze urcita cast startu se travi i v kodu KDE, jinak to nejde. Obzvlast kdyz kod KDE knihoven je na rozdil od kodu rxvt obecny a dela toho daleko vic[...]No jo, ale jak rxvt ukazuje, většina toho, co dělá KDE při té své inicializaci knihoven, je milé Konsoli úplně nanic a jen zdržuje. Jistě že napsat to tak, aby se vždy inicializovalo všechno, je daleko jednodušší, ale pak se autoři nesmí divit, že jim lidé nadávají, že je to ukrutně pomalé. (Hint: toto není filipika proti KDE, spíš obecně proti mentalitě tvůrců desktopových prostředí.)
Kdo si mysli, ze vyvojari KDE jsou amateri, kteri neumi programovat, a ze on by to dokazal v pohode napsat rychleji, je vic nez vitan to zkusit.Když oni ti, kteří by možná uměli, se raději spokojí s rxvt, jelikož to stejně všechno, co potřebují, dokáže
Co se tyka toho dokumentu od Ulricha Dreppera, ten samozrejme znam. Z technickeho hlediska zajimavy, ale taky ukazuje, ze lide pracujici na nizkourovnovych vecech jako kernel nebo glibc nemaji moc poneti, jak vlastne pracuji veci, ktere je pouzivaji.Věřím, že to ponětí mají, jen s C++-kovým ABI se bohužel nic moc nadělat nedá – příšerně dlouhá jména a hromady relokací se sotva dají linkovat efektivně. Neříkám, že by to nemohlo být rychlejší, ale rychlé určitě ne. Ať se na to dívám z kterékoliv strany, vždy mi vychází, že to opravdu je chyba C++ a že by naopak autoři ABI měli víc přemýšlet nad tím, jakou režii která konstrukce má. Ostatně, když za všechno může dynamický linker, proč si KDEčkáři nenapíší vlastní? Proti rozsahu celého KDE maličkost ;)
Soucasti inicializace Konsole v ramci kodu knihoven je nahrani stylu widgetu, inicializace fontu (fontconfig+xft, aby to umelo janevimco), nahrani ikon, vytvoreni menu, atd.Opravdu se mi nechce věřit, že na tyhle v podstatě jednoduché záležitosti je potřeba řádově několik miliard strojových instrukcí.
Napsat si na to kod zvlast? A jaky by byl potom smysl kdelibs, kdyz by si stejne kazdy ten kod napsal zvlast?Ne, ale například by aplikace mohla dopředu knihovně napovědět, co bude potřebovat, aby se nemuselo zbytečně inicializovat všechno.
"Optimalizovat" (tj. osekat, samozrejme, ne doopravdy optimalizovat) kod v kdelibs tak, at je to rychlejsi? A co potom flexibilita, jakou clovek potrebuje od knihoven?Viz výše.
A co treba rychlost vyvoje aplikaci?To je konečně argument, který dává smysl. Pokud je cílem KDE psát aplikace rychle a nikoliv rychlé, skládám své zbraně a odcházím z kolbiště :)
No my jsme si ho samozrejme tak trochu napsali, rikame mu kdeinit :).Ehm, kdeinit má opravdu k dynamickému linkeru daleko, je to spíš obludný hack, který se snaží všemu dynamickému linkování vyhnout. Takže to opravdu stále nevypadá, že by někdo ukázal, jak lze C++ linkovat rozumně.
Prekvapeni, ze jo :( ? Vetsina veci pri startu je vlastne strasne rychla, jen se jich dela moc a ono se to nasklada.Stokrát nic sice umořilo osla, ale kdyby tohle byla samá nic, musely by jich být miliony. Spíš bych řekl, že u většiny těch věcí si nikdo moc nelámal hlavu, jak rychlé jsou, protože jsou přeci jednoduché, a ono se to pak naskládalo...
Navic hodne z toho jsou inicializace knihoven, ktere KDE pouziva, a s tim se potom dela neco daleko hur (treba jednu dobu inicializace fontconfigu byla az 1/3 startu KDE aplikace).Zrovna fontconfig je udělaný tak šíleně, že je skoro svatou povinností autora desktopového prostředí ho přepsat ;)
[...] nebo program, ktery bude existovat, bude delat, co se od nej chce a bude jen pomaly?To je tak trochu protimluv – aby byl program použitelně (či ještě lépe příjemně) rychlý, je přeci součást toho, co se od něj chce.
Jisteze by to slo. Staci treba umyslne porusit to povetsinou zbytecne pravidlo, ktere -Bdirect porusuje, a je to :).Nesouhlasím, -Bdirect vyřeší pouze zlomek všech problémů. Pokud knihovna obsahuje desítky tisíc příšerně dlouhých symbolů a srovnatelný počet relokací, bude se sotva linkovat rychle. Přitom značná část těch symbolů nejspíš vůbec nepotřebuje být zvenku viditelná a většiny relokací by se také šlo zbavit. Ale to už jsme trochu odbočili, ona se stejně většina času netráví v dynamickém linkeru. Zkusil jsem si teď strace na Konsoli a překvapilo mne, že při startu provede 5721 syscallů, z čehož například několik stovek se zabývá úplně zbytečným prohledáváním všech možných i nemožných adresářů v /usr/share/icons ... to zrovna nevypadá na věci, které je při startu nezbytné udělat.
Zkusil jsem si teď strace na Konsoli a překvapilo mne, že při startu provede 5721 syscallů, z čehož například několik stovek se zabývá úplně zbytečným prohledáváním všech možných i nemožných adresářů v /usr/share/icons ... to zrovna nevypadá na věci, které je při startu nezbytné udělat.Zvláštní, že mně
strace -c konsole
dává jen 1008 syscallů.
"Samotna poucka rika, ze se maji vybrat jen dve z nich, protoze vsechny tri mit nejde".Jenže ta poučka hovoří o čase potřebném na vývoj, ne o rychlosti výsledku, není-liž pravda?
A vubec, kdyz je to tedy vsechno takova trivka, co si usetrit cas a misto tohohle povidani mi zkratka rovnou poslat ty patche?Rád bych, ale tohle bohužel není na pár patchů, nýbrž na dosti zásadní redesign. Asi raději zůstanu u toho rxvt a podobných starých dobrých aplikací
Rekl bych, ze setrvacnost (tedy krom toho, ze na Windows je vsechno totalne spatne, ELF je prece skvely a tak).No tak ja by som povedal, ze to je jeden z najhlavnejsich problemov. Plno ludi nadava na windows, ale vacsina vobec netusi, ako funguju. Ked si clovek zacne citat v ich SDK, tak dojde na to, ze kopec veci je tam robenych na co najvacsiu rychlost. To, ze to nefunguje az tak ako autori mysleli, je vec zlej implementacie, ale nechcem tu obhajovat windows. Pravda je, ze teoreticky sa da navrhnut super system, kde je vsetko abstrahovane, ale asi by ten vykon za vela nestal (volat na kazdu vec funkciu..). Preto sa mi paci java, lebo tam sa to zoptimalizuje viacmenej za behu
Dneska je nejvetsi problem pomalost cteni z disku.Ale ved tie kniznice sa strankuju postupne, ako sa vykonava kod, nenahravaju sa vsetky naraz a cele. Niekde v ld je taky prepinac, co oprofiluje kod tak, aby boli funkcie ktore sa casto volaju "pri sebe", teda najlepsie na jednej stranke, zabera to potom menej pamate a malo by sa to aj rychlejsie nacitat. Skusal to niekto?
A ne, kernel to vicemene neumi. Dokud si neumi ta data poskladat na disku na jedno misto a precist to naraz, tak to proste bude trvat dlouho.Tak si urobte FUSE ovladac ktory tie data na to jedno miesto da a hotovo
Treba sa len dohodnut, ktore hlavne kniznice ktory priestor dostanu a ostatne nemusia by prelinkovane.Ale přesně tohle linuxový prelink dělá, ne?
Ja som si vzdy myslel, ze toto robi IO scheduler, ze preusporaduva poziadavky tak, aby sa data citali z disku co najefektivnejsie.To samozřejmě scheduler dělá, ale jen tehdy, když o těch všech požadavcích ví, tedy když vzniknou najednou. Pokud nějaký program čte soubory postupně, těžko s tím kernel něco zmůže
Ale přesně tohle linuxový prelink dělá, ne?Tak kde je problem s adresnym priestorom? Mam taky dojem, ze to robi len s nejakym prepinacom, ale ide o to, ze to ide nastavit.
To samozřejmě scheduler dělá, ale jen tehdy, když o těch všech požadavcích ví, tedy když vzniknou najednou. Pokud nějaký program čte soubory postupně, těžko s tím kernel něco zmůžeTak to si musim pozret ako ta cache vlastne funguje, lebo takto sa mi zda akoby nahradzala zbytocne diskovu cache.
A preco to vlastne nemoze fungovat na 100% ako pri DLLkach? Tie su vlastne prelinkovane vsetky.Důvod je jednoduchý: i386 má tak maličký adresní prostor, že se do něj nemají všechny nainstalované knihovny šanci vejít. O něco vzdáleně podobného se pokouší zde již zmiňované prelinkování: podívá se, které knihovny se používají současně a zkusí je předpřipravit pro umístění na takových adresách, aby se pokud možno vešly a navzájem nepřekrývaly. Když za běhu nastane jakákoliv kolize, dořeší se to stejně jako normálně relokacemi.