Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
1. července Mozilla vypne službu Fakespot pro detekci podvodných recenzí v internetových obchodech. Mozilla koupila Fakespot v květnu 2023.
8. července Mozilla vypne službu Pocket (Wikipedie) pro ukládání článků z webu na později. Do 8. října si uživatelé mohou vyexportovat data. Mozilla koupila Pocket v únoru 2017. Několik měsíců byl Pocket integrovanou součástí Firefoxu.
Turris OS má aktuálně problém s aktualizací související s ukončením podpory protokolu OCSP u certifikační autority Let's Encrypt.
Nevidomý uživatel Linuxu v blogu upozornil na tristní stav přístupnosti na linuxovém desktopu (část první, druhá, závěr), přičemž stížnosti jsou podobné jako v roce 2022. Vyvolal bouřlivou odezvu. Následně např. Georges Stavracas shrnul situaci v GNOME. Debata o jiném aspektu přístupnosti, emulaci vstupu pod Waylandem, také proběhla na Redditu.
DevConf.CZ 2025, tj. open source komunitní konference sponzorovaná společností Red Hat, proběhne od 12. do 14. června v Brně na FIT VUT. Publikován byl program a spuštěna byla registrace.
Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Aby bylo jasno, počítačové hry moc nemusím, obvykle je považuji za totální ztrátu času. Od té doby, co jsem se naučil programovat a brouzdat po internetu, ztrácím čas jinak. Ale kdysi jsem hry hrával, obdivuji Dune2 a kdysi jsem dohrál do konce Quake (jedničku!, z bloudění mezi krabicemi v QII se mi dělalo zle). Na Duně mám rád i to, jak je precizně naprogramovaná - běhá bez problémů i na dnešních počítačích.
Takže na hry nejsem žádný expert. Ale můj bývalý vedlebydla si kupoval Level a ten dával na záchod. A já si ten Level při vysedávání v oné místnůstce četl, se zájmem. I když by mě nenapadlo některou z těch her hrát, sleduji je z technického hlediska. Samozřejmě grafická stránka, umělá inteligence, softwarové inženýrství (Sims 2 prej 300 člověkoroků...), peníze (cena herních projektů se každých X let zdnojnásobuje).
Taky jsem postřehl četné nářky (dopisy čtenářů i úvahy redaktorů), jak jsou ty hry pořád stejné, jak se neustále opakuje několik prověřených principů. Zkrátka málo inovace, společnosti, které vývoj platí nejsou ochotné riskovat něco nového. A já říkám (poté, co jsem si dnes namlátil na černé na Špičáku): proč by měly?
Napadlo mě takové vysvětlení, které by asi v Levelu museli zaobalit (zautocenzurovat .
Kdysi dávno byly počítačové hry záležitost elity z elit. Mám na mysli dřevní doby počítačů, kdy první počítačové hry vznikaly v institucích jako MIT nebo Stanfordova univerzita. Protože tehdy měli počítače jen vědci nebo armáda. Kreativní lidi vymýšleli chytré hříčky.
No a pak přišla doba, kterou si pamatuju - polovina devadesátých let. Myslím, že řada lidí ráda vzpomíná na tehdejší hry, doby zajímavých nápadů. Jak se rozvíjel trh, rozvíjel se i komerční vývoj. Jenomže. Kdo tehdy vlastnil počítač? Pár lidí osmibity a na IBM PC měli jenom úspěšní a relativně bohatí lidé. Samozřejmě v našem banánistánu byl vývoj značně opožděný, ale podobný vývoj určítě proběhl i na Západě. No a tihle lidi, to byla klientela pro herní vývojáře.
Dnešní situace je jiná. Počítač je něco jako televize, takřka všudypřítomný. Ta stejná "masa", co sleduje Novu občas paří hry. A masa nerada přemýšlí, má svých starostí dost. Můj spolubydla hraje GTA:SA asi takovým způsobem, že jezdí po městě jako šílený, nějaké plnění misí je na něj zbytečně sofistikované. No a kdyby to na něj nedej bože mluvilo anglicky, byl by bez šance. Přitom není hloupý, jen si nerad láme hlavu.
I když je tenhle post provokace, nedělám ze svého spolubydly nějaké dalekosáhlé závěry, žádný průzkum jsem nedělal, ale jsem přesvědčen, že takových lidí je řada. Asi bych měl ještě něco napsat o uhrovitých teenagerech Radka Hulána, ale tak hluboko neklesnu .
No zkrátka, proč by měly firmy investovat do nějakých netradičních nápadů, když je spotřebitelé neocení. Světlé výjimky si můžou v Levelu psát co chtějí.
Tiskni
Sdílej:
Ti co radi hraji/li Fallout 1/2 to vi.
System Shock 2 měl nepřekonatelnou atmosféru.
To s tím GTA:SA docela chápu. Taky sem si zažil stovky hodin civilizace, dooma, vlacka, wolfa, raptora, gpmoto, pool, skiordie (bomba muzika :), skyroads, prehistorika, agenta mlíčňáka, dave (z toho sem byl vždycky šíleně vystresovanej, horor jako prase), dizzy, a dalši ....
Ale vždycky mi na počítači chyběla nějaká relaxační hra. To mi nahradilo stunts, později gta2, fms, tony hawk (oooohhh), freelancer (boží), age of empires a nakonec gta:sa. V těhle hrách bylo totiž možný, aby člověk měl jistotu, že nemůže prohrát, ale ani vyhrát. Prostě si jenom hrát :) Jezdit několik hodin po mapě San Andreas mi nedělalo žádné problémy, prostě sem jenom jezdil, skákal, dělal kraviny.. Ale to je to co mi v moderních počítačových hrách chybí - relaxace bez stresu z výhry nebo prohry.
Nedávno mi kamarád ukazoval zajímavou hru, vyberete si zvíře, kterým chcete být a pak běháte po lese, jíte, spíte atd. Navíc je to online :)
Z dnešních her mě zaujal pouze Half life 2 a teď čekám až si zahraju The Elder Scrolls: Oblivion, budu si kvůli tomu kupovat novej počítač . Ale prvně si na něj budu muset našetřit.Z těch starších pc her mě pak nadchl hlavně Fallout 2 a adventura I have no Mouth and i must Xcream.
Ale nikdy nezapomenu na starý dobrý časy na Amize, kde sem pařil jak šílenej. To byly hry, které i dnes by stály za předělání na dnešní počítače (hlavně jde o myšlenky a nápady v těch hrách)... Dune 2, Hunter (tam hráč mohl ovládat spoustu techniky kolem sebe, od tanku až po jízdní kolo, a to vše ve 3D grafice), Genesia (výborná hra, jak já bych ji chtěl), Global Effect (i tahle hra by stála za předělání do nového kabátku), Ambermoon (není nad pěknou kreslenou grafiku), Armour Geddon, atd.. mohl bych ještě pokračovat ale už se mi nechce .