Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Tak jsme se v diskuzi o aktivaci SW dostali oklikou zase ke GIMPu. Před časem zde Quetzal sliboval super seriál, jenže jak rychle se vyskytnul, tak rychle se po něm slehla zem. Seriál nikde. Tak tedy zkusím sám trochu popsat alespoň činnost, na niž se v mnoha diskuzích ptají lidé nejčastěji. Izolování objektu, jeho vystřihnutí z pozadí, či třeba nahrazení části obrázku.
Tradiční odpověď, kterou se člověk dočte, tak že se má pozadí označit například pomocí magické hůlky, poté na takto vytvořený výběr aplikovat přechod a vybranou oblast smazat. Naskakují mi při tom pupínky… Zkusím popsat metodu pracnější, ale lepší.
Jako příklad vezmu jednu z fotek, které moji rodiče vyfotili ve Španělsku. Takže ji otevřu v GIMPu:
Taťka nemá k foťáku přechodový filtr, takže obloha vypadá tak, jak vypadá – žádná tam není. Cestou k nápravě je použít oblohu z jiné fotky, umístit ji do spodní vrstvy a na upravované fotce zamaskovat potřebnou část. Takže si vytvořím masku, a abych neplýtval časem, rovnou si ji nechám vytvořit z invertované černobílé kopie.
Masku si nechám zobrazit v hlavním okně a aplikuji na ni funkci „Práh“ tak, abych pokud možno získal co nejzřetelnější hranici mezi oblohou a zbytkem obrázku. Takhle tedy potom vypadá maska…
…a takto obrázek:
Nyní už si mohu jako další vrstvu otevřít vyhlédnutý obrázek s oblohou. (Ano, vybral jsem narychlo blbý obrázek – slunce svítí trochu odjinud, než na fotce ze Španělska. Pro demonstraci to ale stačí.) Po jeho nastavení na správné místo můžete aplikovat funkci „Velikost vrstvy dle obrázku“
Když už na to přijde, na obloze byl nějaký kaz, na což se používá nástroj „Léčení“:
A teď začíná ta největší piplačka. Pomocí černého/bílého štětce malujete do masky tak, aby bylo vidět přesně to, co má být vidět. První hrubé úpravy, po nichž jste někde zde:
…a pak vás čekají jemné úpravy, protože kolem té věže je vidět zoubky a různé nehezké hranice. Žádný automatizovaný nástroj to za vás neudělá. Je to skutečně Hand Made. Nejlepší je zvětšit si obrázek třeba na 200 nebo 400 procent a malovat.
Když už nějak zvládnete vížku a budovy vlevo, zbydou vám ještě listy a vlnitá střecha vpravo. Nejsou až tak moc v centru zájmu, takže je lze trochu ošidit. Zkopírujeme si původní obrázek ještě do další vrstvy a aplikujeme na něj funkci „Barva do alfy“. Nabereme barvu oblohy. Obrázek pak bude celý poloprůhledný. Umístíme tuto vrstvu mezi oblaka a naši pracně upravenou vrstvu a zamaskujeme na něm tu oblast, kterou jsme pracně tvořili v předchozí části. Nebudeme tedy maskovat okraje listů a vlnitou střechu vpravo. Výsledek vypadá dost slušně.
Nakonec vychytáme i takové věci, jako je například zamaskování antén a perspektivním klonováním odstraněné alespoň to auto vpravo dole, a výsledek je hotov. Netvrdím, že je dokonalý, moc jsem to s pečlivostí nepřeháněl 
Znáte to? Dostanete wordový dokument s tím, že je to logo, a máte ho umístit na web. Prostě lepší se nevyjadřovat. Já to dělám tak, že dokument otevřu v OOo, uložím jako ODT, pak rozbalím a obrázek si vytáhnu. A hle, firma Trubka nám dodala logo v JPG. Sice snad blbější kombinace neexistuje, ale je to běžná praxe.
Logo tedy otevřeme, očistíme různé výjevy, vytvořené kompresí v jpeg a je před námi problém, jak ho umístit na naše stránky, které mají například zelené pozadí. Ke všem čertům má to logo ještě stín, takže žádný jednoduchý ořez nepomůže.
Řešení je celkem jednoduché. Aplikujeme funkci „Barva do alfy“:
Dále už je individuální, takže v tomto konkrétním případě se pokusím co nejlépe vybrat vnitřek všech písmen a rozšířím výběr o 1 bod, abych se dostal dovnitř černého okraje:
Vytvořím si další vrstvu, kterou vyplním barvou, kterou jsem předtím převedl do alfy, v tomto případě bílou:
A je hotovo! Ani to moc nebolelo. Pokud nevěříte, zde je ukázka tohoto výtvoru na různých pozadích:
A zde je výsledný soubor:
Tiskni
Sdílej:
Třeba se jen učí na státnice nebo tak něco...Budu v to doufat.
...právě ta možnost snadné editace, člověku to to prostě nedá...
Analog forever! Digitální fotka je jak svíčková z pytlíku
Sám tohle v praxi nedělám, použil jsem to jako "učebnicový příklad". I když nahrazení vypálené oblohy něčím hezčím vůbec nemusí být na závadu - koneckonců ta obloha ve Španělsku asi bílá nebyla. Loni jsme doma měli velký kalendář s fotkami a koukal jsem na jedno foto s krásnou oblohou a prohlížel jak šlompácky ji tam namontovali. Při letmém pohledu (kalendář si člověk asi zrovna moc neprohlíží) to bylo v pohodě. Ale při kouknutí na okraje hor to byla hrůza. A to dělají profíci…
. Návodů pro Gimp není nikdy dost.
Jestli budu mít někdy chuť a čas, tak zase něco přihodím. :)
Jen mi ten Tvůj příspěvek připomněl mou "daily mrdačka in …".
Tvůj přispěvek mě velice zaujal. Rád vidím, když někdo nad věcí uvažuje a umí použít nástroj ke správnému výsledku. Přeju hodně štěstí!
Tohle je první příspěvek, který jsem nejen hodnotil, ale dokonce kladně.
Díky za pochvalu 
Skenovat obrázky z časopisu je také pěkná prasárna
Máš na to nějaký speciální fígl? Možná by si s tím dokázal z velké části poradit nějaký odšumovací nástroj, jako třeba Noise Ninja.
Nejlepší "odšumovací nástroj" je oko a ruka, i když si někdy trochu málo pomáhám "automatizací", ruční retuš nic nenahradí, výsledek je vždy "nebe a dudy".Souhlas. Abych řekl pravdu, ani žádný odšumovací nástroj neznám (a nemám) :-o
Alé né každý má čas se s tím hodiny piplat, že?Když to má jít do tisku, tak si ten čas prostě najít musíš.
Udělám na to příklad a ukázku, ale teď na to bohužel nemám moc času. Takže to vidím nejdřív za týden :-/
Před časem zde Quetzal sliboval super seriál, jenže jak rychle se vyskytnul, tak rychle se po něm slehla zem. Seriál nikde.Také by mě zajímalo, kam se poděl. Přiznávám, že mi příprava prvního dílu k vydání trvala neúměrně dlouho, ale když už jsem to udělal, tak se autor vytratil. Prozatím tedy máme alespoň (také výborný) seriál GIMP v příkladech.
Podle toho, co psal Martin výše, to vypadá na něco vážnějšího, než že ho to přestalo bavit 
Víťův seriál je hezký 
Když člověk na tu firmu trochu přitlačí, tak ho mnohdy ve vektorovém formátu vyhrabou. A pokud ne, tak si stejně raději dám tu práci a překreslím ho do vektorů. Většinou se časem ukáže, že to logo bude potřeba i na jiné věci, než jen web. A pak se ta práce rychle vrátí.
Já u nás naštěstí v tomto ohledu řeším jen ten web
Pokud jde o to, že ho někde ve vektorech vyhrabou, tak mám pocit, že to často funguje tak, že firma vyrobí zákazníkovi logo, ten (řekněme šéf firmy) si ho třeba nechá dodat i na hlavičkový papír. Pak se podívá na CD, tam nějaký divný soubor s koncovkou AI, který neumí otevřít, a DOC, který si zkopíruje a firma ho používá. Jeho zaměstnanci se k tomu vektorovému logu možná nikdy nedostanou… Vícekrát už jsem totiž slyšel, že ten doc je jediné, co mají. 
Ale pro jistotu ještě zopakuji - tento blog nebyl ani o tom, jak správně pracovat s logem, ani o fotografování, ale o GIMPu :)
Když člověk na tu firmu trochu přitlačí, tak ho mnohdy ve vektorovém formátu vyhrabou.
To sice ano, ale pak je to většinou v nativním formátu CorelDraw, což je pro mne ještě o kus horší než ten JPEG… :-(
...to neva, já bych řekl že je to ono, prásklo mně to přes oči ještě než jsem vůbec začal číst, trošku jsem tehdy (teď už né tolik) ujížděl na architektuře. Maj tam dobrej rokáč "heavy metal", v moři jsem byl jednou po kotníky, ale 14 večerů tam...
otázkou zůstává jestli za to stála ta mrzlina...
...ale je fakt, že já si taky den před vejplatou koupim pomerančovou čokoládu Lindt, i když vim, že už nebudu mít na tolik potřebný cigára...
Zmíněnou Lindtku mám také moc rád a ještě hruškovou
Na cigára mi nezbývají peníze už skoro 20 let - vřele doporučuji
...no a s cigárama, to se (zase) musim rozhodnout nějaké to ráno, šoková metoda.
) - a s pocitem, že bych byl za slibotechnu a slabocha + špetkou pevné vůle jsem to zvládnul
byly snad jediné 2 krásné Holanďanky - pak jsem zjistil, že jsou to ŠpanělkyAha, tak už to chápu. Vony se všechny rozprchly někde po světě a tady zůstaly jen ty — méně krásný

No nevím, jak moc méně krásné jsou holky v Madridu, ale mám nezapomenutelný zážitek na jedno vystoupení v kostele. Seděly tam tak hezky v řadách za sebou naše holky, pak Rusky a za nimi Holanďanky. Naše holky jsou hezké, Rusky byly jak malované obrázky, nádherná děvčata. No a za nimi Holanďanky… Ten propastný rozdíl se nedá popsat. To se musí vidět 
[PhotoME] Verze PhotoME: 0.79R16 (Build 853) [Obecné] Typ: JPEG Velikost: 1 305,7 KB Datum vytvoření: 3.7.2006 10:52 Poslední změna: 26.10.2008 12:14 Výrobce: FUJIFILM (http://www.fujifilm.cz) Typ: FinePix S5600 Software: Digital Camera FinePix S5600 Ver1.00 Rozlišení: 2592 x 1944 px (5 MP, 4:3) Ohnisková vzdálenost: 6.3 mm Clona: F4.5 Expoziční čas: 1/250" ISO: 64/19° Program: Auto Měření expozice: Multi segment Vyvážení bílé: Auto Ostření: Auto Blesk: Blesk nepoužit, auto mod [Obrázek] Processing Software: digiKam-0.9.4 Výrobce: FUJIFILM Typ fotoaparátu: FinePix S5600 Orientace: 90° po směru HR (vlevo/dolů) Rozlišení obrázku na šířku: 72 dpi Rozlišení obrázku na výšku: 72 dpi Jednotka X a Y rozlišení: inch Software: Digital Camera FinePix S5600 Ver1.00 Datum a čas změny souboru: 2006-07-03 10:52:44 Y a C pozice: Po stranách Držitel práv: Exif IFD: 0x0000013D PRINT Image Matching: 0x00000121 [Fotoaparát] Expoziční čas: 1/250" F hodnota: F4.5 Expoziční mod: Normální program Citlivost ISO: 64/19° Exif verze: Version 2.2 Datum a čas vzniku originálních dat: 2006-07-03 10:52:44 Datum a čas generování digitálních dat: 2006-07-03 10:52:44 Určení složek: YCbCr Komprimační mod: 2 bpp Čas závěrky: 8.08 Tv (1/270.6") Clona: 4.3 Av (F4.4) Jas: 8.46 (352.1 fL) Korekce expozice: ±0 EV Max clona objektivu: 3.4 Av (F3.2) Režim měření expozice: Multi segment Zdroj světla: Neznámý Blesk: Blesk nepoužit, auto mod Ohnisková vzdálenost: 6.3 mm Privátní data výrobce: 0x00000363 Podporovaná verze Flashpix: Version 1.0 Barevný prostor: sRGB Šířka: 2592 px Výška: 1944 px Interoperability IFD Pointer: 0x0000049D Horizontální rozlišení senzoru: 4442 ppcm Vertikální rozlišení senzoru: 4442 ppcm Jednotka velikosti senzoru: cm Metoda měření: Jednočipový barevný senzor Zdroj dat: Digitální fotoaparát Typ scény: Přímo pořízený snímek Zpracování obrazu: Normální proces Mód expozice: Automatická expozice Vyvážení bílé: Auto Typ scény: Standard Doostření: Normální Rozsah vzdálenosti objektu: Neznámý [Data výrobce] Version: 1.3.0 Quality: Normal Sharpness: Normal White Balance: Auto Saturation: Normal Flash Mode: Auto Flash Exposure Compensation: 0 Macro: Off Focus Mode: Auto ??? (1022): 1 Focus Pixel: x = 1296, y = 972 Slow Sync: Off Picture Mode: Auto ??? (1032): 1 Auto Bracketing: Off Sequence Number: 0 ??? (1200): 0 Color Mode: Standard Blur Warning: None Focus Warning: Good Exposure Warning: Good Dynamic Range: Standard
Jinak například při focení přírody jsem to dělával tak, že jsem si namáčknul klidně i do oblohy (hloubka ostrosti je u EVF stejně obrovská) a pak jsem zamířil na focený objekt a domáčknul. Polarizák k Fuji mám od Hamy == na h…, ale přechoďák od B+W jsem měl vždy s sebou.
Ale tento blog NENÍ o fotografování, ale o GIMPu