VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Samsung představil headset Galaxy XR se 4K Micro-OLED displeji, procesorem Snapdragon XR2+ Gen 2, 16 GB RAM, 256 GB úložištěm, operačním systémem Android XR a Gemini AI.
Před konferencí Next.js Conf 2025 bylo oznámeno vydání nové verze 16 open source frameworku Next.js (Wikipedie) pro psaní webových aplikací v Reactu. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Sovereign Tech Fund oznámil finanční podporu následujících open source projektů: Scala, SDCC, Let's Encrypt, Servo, chatmail, Drupal, Fedify, openprinting, PHP, Apache Arrow, OpenSSL, R Project, Open Web Docs, conda, systemd a phpseclib.
Bylo vydáno OpenBSD 7.8. S předběžnou podporou Raspberry Pi 5. Opět bez písničky.
Valkey (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 9.0. Valkey je fork Redisu.
Donieslo s mi do uší aké sú plány vzdelávania našej mládeže v blízkej budúcnosti. A pretože mi počet hodín vyhradených na niektoré predmety pripadá ... neprimeraný, rád by som vedel čo si o tom myslíte.
Tak napr. klasické gymnázium:| predmet | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník |
| slovenčina | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 1. cudzí jazyk | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 2. cudzí jazyk | 2 | 2 | 2 | 2 |
| matematika | 4 | 3 | 3 | 1 |
| fyzika | 2 | 2 | 1 | 0 |
| chémia | 2 | 2 | 1 | 0 |
| biológia | 2 | 3 | 1 | 0 |
| informatika | 1 | 1 | 1 | 0 |
| umenie a kultúra | 1 | 1 | 1 | 1 |
| telocvik | 2 | 2 | 2 | 2 |
Podobne fyzika na základných školách by mala mať v 6. až 9. ročníku 1-1-2-1 hodín. Ergo budeme vedieť jazyky a môžeme sa hrnúť do zahraničia či s otvorenou náručou vítať zahraničných investorov. Ale čo im ponúkneme okrem konverzácie mi nie je až tak jasné.
Pripadá mi to tak, ako keby tie plány robili ľudia, ktorí neznášali prírodné vedy a konečne majú šancu na pomstu svojej stredoškolskej učiteľke. Veď i mnohé celebrity rady bavia spoločnosť svojimi štvorkami z matematiky.
Tiskni
Sdílej:
nechci ti do toho kecat, manažery tak jak je myslíš ty když na ně narážíš taky nemám rád, ale úlohou gymnázií zdaleka není vychovávat manažery. Já jdu z gymplu na matfyz, dalších pár lidí na IT, hezká řada taky na medicínu, chemii, farmacii a jen pár lidí na VŠE a podnikatelské školy a taky bych neřekl, že ze všech z nich se vyklubou ty "manažerské svině", o kterých mluvíš (v podtextu). (Jen abych zamezil zbytečným válkám - obhajuju gymply, ne manažery ...)
predmet 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník
slovenčina 4 4 4 4
1. cudzí jazyk 3 3 3 3
2. cudzí jazyk 2 2 1 1
matematika 4 4 4 4
fyzika 2 2 2 2
Ovsem je rozdil gymnazium vs lyceum (ekonomicke/technicke/prirodovedne) taky urcite dite muze navstevovat tridu s rozsirenou vyukou ciziho jazyka nebo matematiky a podle toho se rovnez bude lisit pocet hodin. Tudiz je to podle me absolutni kravina a kazde gymnazium/lyceum/stredni skola by si melo stanovit vlastni pocet hodin a nechat schvalit. Mimochodem tento typ skoly je uz na rozdil od zakladni skoly nepovinny takze kdo by nechtel, samozrejme nemusi navstevovat
Mě spíš štvala literatura. Učit se nazpamět, co kterej trouba napsal, co ho ovlivnilo a co tím chtěl vyjádřit ... to mi vadilo rozhodne víc, než všechny přírodní vědy dohromady.
). Ale není to případ všech.
Po studentech se toho už tak chce jen velmi málo a i to málo jsou schopni nějak přechcat. Rozhodně to není tak, že by museli přečíst každou knihu každého autora. Ve skutečnosti se po nich chce tak 1 kniha za rok (na humanitních nejspíše víc, ale nikdy jsem na humanitní nebo obecně zaměřenou školu nechodil - tak nevím) a i od toho se ustupuje.
Jako naprostý vrchol vidím snahu o zrušení domácích úkolů a známek. Že prý to děti stresuje. Já říkám - jen ať je to stresuje, alespoň si zvyknou na tlak, zodpovědnost a samostatnost (v lepším případě na rychle odvedenou týmovou práci před hodinou a improvizaci :-P). Jinak se nám taky může stát, že budeme dětem platit psychoanalytiky, terapeuty a děcka se budou učit, jak najít na internetu Slovensko (resp. Česko).
Po studentech se toho už tak chce jen velmi málo a i to málo jsou schopni nějak přechcat.No super, ale pak jsou tady lidé, kteří mají nějaký svůj vlastní koníček a nemají na něj čas, protože si učitelé vymysleli, že chcou z každé hodiny programování, měření a já nevím čeho vzorový protokol. To jen tak, aby se student nenudil. Nesmíme však zapomenout studentovi naložit také nějaké ty projekty, nejlépe z Elektroniky, Automatizace, Měření, Angličtiny a Mikroprocesorové techniky. No a, že by chtěl něco přes prázdniny přeložil, napsat nějaký článek, něco zabalit, nebo naprogramovat. To jsou přece hovadiny, my, učitelé víme co je pro studenty nejlepší. Takhle by se asi dalo shrnout tvé uvažování, což?
Co se týče protokolů, měření, programování a já nevím čeho ... studuješ, tak makej. Taky jsem je měl a nikdy to není tak hrozné, jak to studenti líčí světu. Náš učitel fyziky říkal "Jste chlapi a něco se po Vás chce, tak i kdybyste neměli jít v noci spát, tak to musíte splnit." Je to tvrdé? Fajn. Jestli to nezvládáš tak jdi na lehčí školu.
A k čemu mi asi tak kdy bude to, že jsem přečetl nějakou "uměleckou" literaturu o ničem? Hmm, už vím! Učitelka češtiny bude mít radost jaký to jsem skvělý čtenář, ale to je tak všechno.Tohle je IMHO špatné uvažování. Krásná literatura má svůj smysl. To, že si myslíš, že je o ničem neznamená, že opravdu je o ničem. Na rozdíl od pouhých faktů umí dát větší rozhled, vystihnout i hloubku a obtisknout ji do člověka. Třeba taková Farma zvířat, 1984, Solaris nebo třeba Komu zvoní hrana, Sbohem armádo a další. A platí to i o populárně-naučné literatuře. Profláknutá je třeba Stručná historie času od Hawkinga nebo Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl od Penrose.
Tohle je IMHO špatné uvažování. Krásná literatura má svůj smysl. To, že si myslíš, že je o ničem neznamená, že opravdu je o ničem. Na rozdíl od pouhých faktů umí dát větší rozhled, vystihnout i hloubku a obtisknout ji do člověka. Třeba taková Farma zvířat, 1984, Solaris nebo třeba Komu zvoní hrana, Sbohem armádo a další.No vidíš, tak si ji čti a buď rád. Ale nenuť to ostatním, kteří umějí svůj volný čas využít smysluplněji (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,...)
A platí to i o populárně-naučné literatuře. Profláknutá je třeba Stručná historie času od Hawkinga nebo Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl od Penrose.Četl jsem toto:
George Orwell - Nineteen Eighty-Four (1984) Cliff Stoll - The Cuckoo's Egg: Tracking a Spy Through the Maze of Computer Espionage (Kukaččí vejce) Sylvia Nasar - A Beautiful Mind (Čistá duše) Stephen Hawking – Černé díry a budoucnost vesmíru William Shakespeare – Romeo a JulieAž budu mít někdy čas, chystám se přečíst toto:
Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen – Věda na Zeměploše (The Science of Discworld) Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen – Koule - Věda na Zeměploše (The Science of Discworld II: The Globe) Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen - The Science of Discworld III: Darwin's WatchAvšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:
George Orwell - Nineteen Eighty-Four (1984) William Shakespeare – Romeo a JulieAle to jsme ještě měli za učitelku Darju, teďka máme novou učitelku Jolanu a ta to nechala takhle.
A ano, Romeo a Julie jsem četl jako scénář :D
Avšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:To je problém učitele a školy. Osobně jsem nikdy s ničím co by nebylo zároveň ve školních osnovách problém neměl. A nemyslím, že bych nutil. Jen si myslím, že se toho po studentech z literatury nechce vůbec moc a to málo, co zůstalo, by se nemělo rušit. Nikde jsem nepsal, že bych po každém chtěl, aby přečetl tuny knih.
Avšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:No teda, já tam měl knih 104
Pak učitelka chtěla, abychom udělali tečky u knih, o kterých by pro nás bylo dobré u maturity mluvit. Udělal jsem tedy tečky u těch knih, co skutečně jsem četl (resp. si je ještě pamatuju) - až na jednu všechny cizojazyčné. Těším se, až se mě bude ptát na skvosty jako I Am America (And So Can You!)
Stačí číst pouze 50% knihy (tuším liché kapitoly jsou věděcké, ty druhé navazují na Zeměplochu jako takovou).Děkuji! To je dobré vědět
Co se týče protokolů, měření, programování a já nevím čeho ... studuješ, tak makej. Taky jsem je měl a nikdy to není tak hrozné, jak to studenti líčí světu.Jenže já neměl problém s tím ty projekty udělat, ale říkám, že bych tento volný čas dokázal využít MNOHEM smysluplněji, než navrhovat další ze 100 000 stabilizovaných zdrojů. Kreslit vývojový diagram pro zdrojový kód v Assembleru, který má zhruba tak 120 řádků,... To je fakt někdo tak blbý, že potřebuje vývojový diagram na 120 řádkový program v Asm? Takový člověk by ten kód asi fakt číst neměl, mohlo by se mu udělat špatně.
...
Ale je pravda, že je smutné co chtějí udělat s matematikou. A vůbec jak se k ní dnešní společnost staví. Jen si to vezměte - bez matematiky by nebyla fyzika (a samozřejmě i naopak - rozvoj fyziky byl jednou ze zásadních hnacích sil rozvoje matematiky). Bez fyziky by nebyla technika a bez techniky by nebyl pokrok. Bez matematiky bychomm neměli žádné počítače, ale třeba ani auta, žárovky, splachovací záchody...
Opravdu je mi smutno z toho, že se velká část dnešní společnosti dívá na matematiku jako na něco podřadného. A takoví lidé mají bohužel ve svých rukou i hodinové dotace...
Zpetne vzato, velka cast literatury co se uci na gymplu je pochybna, zejmena nase narodni obrozeni. A co se tyce psani, to jsem se poradne naucil az na vysoke - jakmile mel clovek potrebu neco sdelit, najednou to slo mnohem lepe.
) Němčinu vlastně 10 let (základka + střední) a neumím ani slovo (nikdy jsem neuměl). Anglicky mě nikdo nikdy neučil a dneska bezproblémů čtu a dívám se na filmy v originále. Na univerzitě jsem pak AJ prošel stylem start-cíl
.
Takto je to se vším. Musí být motivace se to naučit. Musí být schopný učitel. Na základní škole se snad každému dokonale zhnusí (předmětem Hudební výchova) hudba dnes označovaná jako Vážná či klasická. Tehdy bych nevěřil, že ji dnes budu vyhledávat. Podobným stylem bylo zhnuseno mnoho věcí, ke kterých se mnozí už nikdy nevrátí.
Jak by tomuto mohlo napomoci zvýšení počtu hodin ... nevím. Pomůže jen smysluplnost daného předmětu a schopný učitel motivující studenty.
bych udělal celé studium více vyprofilované
Na střední už stejně většina lidí ví kam by chtěla na vysokouVšeobecné gymnázium se jmenuje všeobecné od toho, že je všeobecné. A je oblíbeným útočištěm lidí, co ještě v posledním ročníku pořádne nevědí, co by chtěli dělat, zato velmi přesně vědí, co je nebaví a co nikdy v životě nebudou potřebovat. Tolik moje skromná zkušenost. Lidi, kteří vědí, co chtějí dělat, už v páté třídě na základní škole, mohou jít na odbornou střední školu (nebo, jako já, na ten gympl, ale pak si nemají co stěžovat). Jak je to s všeobecnými předměty na odborných středních školách tedy netuším (ale je možný, že jich bude víc než by bylo zdrávo, a to na úkor těch profilových; když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).
Všeobecné gymnázium se jmenuje všeobecné od toho, že je všeobecné. A je oblíbeným útočištěm lidí, co ještě v posledním ročníku pořádne nevědí, co by chtěli dělat, zato velmi přesně vědí, co je nebaví a co nikdy v životě nebudou potřebovat. Tolik moje skromná zkušenost. Lidi, kteří vědí, co chtějí dělat, už v páté třídě na základní škole, mohou jít na odbornou střední školu (nebo, jako já, na ten gympl, ale pak si nemají co stěžovat).No vidíš a já znám zase spoustu lidí, kteří ví kam chtějí jít, ale na specializovanou školu se jim nechce, protože už si zvykli na kolektiv ve třídě, kam odešli z 5. třídy základní školy. To že ty nevíš kam chceš jít ještě nic nedokazuje. A to že si své předměty vyprofilují sami přece nic nemění na tom, že se bude jednat o všeobecné studium. Můžou vzniknout kurzy Matematika I, Matematika II,... Které mohou být provozovány paralelně a ten kdo se chce více zaměřit na matematiku si vybere oba a ten kdo si myslí, že by chtěl mít všechno hezky tak akorát si vezme Chemie I, Matematika I, Biologie I,...
když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že?
Analýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
Můžou vzniknout kurzy Matematika I, Matematika II,... Které mohou být provozovány paralelně a ten kdo se chce více zaměřit na matematiku si vybere oba a ten kdo si myslí, že by chtěl mít všechno hezky tak akorát si vezme Chemie I, Matematika I, Biologie I,...To by bylo super, ale chtělo by to víc učitelů. Víc učitelů by se dalo sehnat, kdyby dostávali více peněz. A když už ty peníze dostanou, tak stejně nebudou mít na pomůcky (třeba středoškolská fyzika by IMHO snesla víc laboratorních prací, v matematice by se zase mohlo využívat počítačů k demonstraci), takže by to chtělo peníze i pro školy. Ale ty nedostanou. Takže se učí tak, jak to situace dovoluje.
Asi tak.když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že?Analýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
V prváku v laboratořích jsem potkal jednoho gympláka, který neuměl ani vážit na laboratorních vahách a absolutně netušil k čemu vlastně je kalorimetr a jak funguje. V dalších pak nevěděl kam zapojit voltmetr a ampérmetr.
To že ty nevíš kam chceš jít ještě nic nedokazuje.Já jsem ten případ, co to věděl v páté třídě základky a beztak šel na gympl. He?
Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že?Ne, chtěl jsem říct lidi z průmyslovek, a taky jsem to řekl. Jo, já jsem zase netušil, co to je hradloAnalýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
(A asi bych to nedokázal vysvětlit doteď
)
Ne, chtěl jsem říct lidi z průmyslovek, a taky jsem to řekl. Jo, já jsem zase netušil, co to je hradloTy prostě jen hřešíš na to, že vám v rámci "mezifakultního finančního vyrovnání" zrušili TEA (Teoretická Elektrotechnika pro Aplikované vědy). V první řadě však platí: není gympl jako gympl. Na některých měli matematiky dost, ale pokud nějaký chudák přišel z humanitního nebo biologického nižší úrovně, tak měl dost problémy se vším.(A asi bych to nedokázal vysvětlit doteď
)
Ty prostě jen hřešíš na to, že vám v rámci "mezifakultního finančního vyrovnání" zrušili TEA (Teoretická Elektrotechnika pro Aplikované vědy).To nepopírám. Ale třeba u kolegy Bokra jsem neměl nejmenší problémy, i když jsem zpočátku vůbec netušil, která bije. Inu, potutelný zaostalý formalista
V první řadě však platí: není gympl jako gympl. Na některých měli matematiky dost, ale pokud nějaký chudák přišel z humanitního nebo biologického nižší úrovně, tak měl dost problémy se vším.To je dost dobře možné, já se v těch gymplech zas tak nevyznám. Ale gympl v Krumlově není žádná extra třída a myslím, že všeobecná gymnázia budou vypadat podobně jako to, kterým jsem prošel já. Různá oborová gymnázia na tom určitě budou jinak (btw to chodili na FAV lidi z humanitního nebo biologického gymplu?
).
Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že?Tak ten byl dobrej... možná jsi narazil na nereprezentativní vzorek, ale statisticky mívají problémy s analýzou průmyslováci...
Pripadá mi to tak, ako keby tie plány robili ľudia, ktorí neznášali prírodné vedy a konečne majú šancu na pomstu svojej stredoškolskej učiteľke. Veď i mnohé celebrity rady bavia spoločnosť svojimi štvorkami z matematiky.Zásah.
I. II. III. IV.
Český jazyk a literatura 1) 3 3 4 4
Anglický jazyk 2) 4 4 4 4
Další cizí jazyk 2) 3) 3 3 3 3
Matematika 4) 4 4 4 -
Fyzika 5) 2 3 3 -
Chemie 5) 7) 2,5 2 3 -
Biologie 5) 6) 7) 2,5 3 2 -
Zeměpis 7) 2 2 2 -
Dějepis 2 2 2 -
Společenské vědy 8) 2 2 1 2
Informatika 9) 12) 2 - - -
Hudební/Výtvarná výchova 10) 2 2 - -
Tělesná výchova 11) 2 2 2 2
1. volitelný předmět - 2 2 2
2. volitelný předmět - - 2 2
3. volitelný předmět - profilace - - - 8
4. volitelný předmět - seminář - - - 2
5. volitelný předmět - seminář - - - 2
Od toho jsou vysoké školy, potažmo střední odborné, gympl je spíš příprava na vejšku. Já si myslím, že takhle je to na gymplu v pořádku (něco jiného by byla ta odborná škola).
U gymnázií a odborných škol je spíš problém nízká (a hodně různá) úroveň výuky než málo/příliš hodin čehokoli.
Ani s tím ústupem technických a přírodovědných oborů bych to neviděl tak tragicky. Většina vš studentů se sice hlásí na humanitní nebo ekonomické obory, ale počty absolventů s technickým vzděláním stoupají (tedy v ČR, nevím přesně jak je to na Slovensku).
.
Teď si dejte ruku na srdce, kdo z vás se naučil cizí jazyk "dobře" ve škole, 3 hodiny týdně stačí i kdyby nevím co.To je vtip? Kdybych uměl anglinu jen tak, jak mě ji naučili ve škole, tak teda potěš
Vidím to u svých kámošů, kteří se s anglinou setkávaj mimo školu minimálně a ve škole ji mají stejně dlouho jako já...
Pro mě jsou hodiny angličtiny hodinami volna, takže jen ať jich je ranec
A som vdacny gymnaziu, ze aj ked studujem hudbu (klavir) nestratim sa v konverzacii matematikov, filozofov, chemikov (tu sa stracam asi najviac) alebo biologov. Kazdy je mudry, ale urobte to inak, aby ste nikomu neuskodili ....
> Dějepis nic?Tabuľka v blogu nie je úplná a dejepis (geografia/biológia/...) sa samozrejme učí. Hoci musím priznať, že existujú len dve situácie, kedy mi je ľúto neznalosť dejepisu. 1.keď vidím hailujúcich blbcov a 2.keď počujem nejakú variantu výroku "those that did not learn history, are doomed to reinvent it".
A největší sranda je, že ti hajlující blbci by šli nejspíš do plynu nakonec taky, protože Hitler plánoval vyřešit i Slovanskou otázku :-/ Nebo by mohli hajlovat na Sibiři, kdyby vyšla varianta s přesídlením Slovanů na východ.Pokud si vzpomínám, tak zrovna západní Slované na tom byli ještě relativně dobře, protože Hitler je považoval za ne zcela podřadnou rasu. Takže vyhladit se měla jenom třetina, druhá třetina se měla přesídlit na východ a ta třetí použít jako manuální pracovní síla bez přístupu ke vzdělání.