Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Tak teď vám názorně předvedu jak Microsoft zasahuje do školství, i když asi nepřímon ale zasahuje. Chodim do prváku na SPŠE v Úžlabině do Technického lycea. Když jsme ve výpočetní technice probírali DOS, tak to bylo OK. Ale když jsme se učili o soubourových systémech a jediné co nám učitel řekl za druhy bylo samozdřejmě FAT a NTFS.
Připomínám nebylo to v souvislosti s M$ ale s OS obecně.
K FAT32 máme zapsáno: Zvýšení spolehlivosti systému vytvářením záložní kopie FAT využitelné při poškození původního obsahu (je to pravda ale stejně neni využitelné, cokoliv když sem zaseknul win98 a zkoušel obnovit bylo nenávratně v tahu)
K NTFS: 1)zvýšená odolnost disku vůči chybám (možná ve srovnání s FAT32) 2)Schopen obnovit předchozí stav (to je možný ale stejně se mi to všechno ztratí obzvlášť s Wordem nebo Excelem a to by mělo být snad hodně propojené ne)
To neni vše na otázku, a co unixové souborové systém řekl, že se to budem učit v jiném ročníku (možná) nebo nějak tak. Tady je vidět, že na škole která je zaměřená na informační technologie ve skutečnosti podporuje výrobky M$ toť vše. Vim že je tady dost lidí, kteří tuto školu dělají nebo jí dělali, tak bych vás prosil abyste se se mnou podělili o vaše zkušenosti na teto škole s Unixem(Linuxem) a jaké mají zkušenosti jiní lidé z jiných škol ze školy z Linuxem dík.
Tiskni
Sdílej:
drzim palce
Prečo? Mne sa stalo niečo na vysokej. Nespomínam si, že by som bol nejak otravný a rozprával vyučujúcemu do výkladu, ale stalo sa, že ma vyzval, aby som vysvetlil organizáciu súborového systému. Nebola to konfliktná situácia. Proste on vedel, že ja to viem, tak si dal pauzu a ja som sa blysol. Zisk na oboch stranách.
Má žena se na jedné pedagogické fakultě, kde učila matematiku, zeptala žáků, budoucích informatiků, kdo z nich se chystá jít učit. Ani jeden. Na pedagogické fakultě.Jo, to je úplně normální stav.
Můžeš umět kompilovat, konfigurovat a neuděláš šablonu, či strakatý graf a jedeš.Hele, omlouvá tě jedině, že si nečetl témata k naší maturitě. Jinak to raději neříkej, jo?
Je mi líto ale musím reagovat. Jelikož jsem ve čtvrtém ročníku na SPŠE v Úžlabině oboru Elektronické počítačové systémy bez zaměření tak se prostě ozvat musím. Možná že by to bylo i na samotný blog ale...
Když to vezmu celkově, prvák do nás hustili příkazy MS-Dos, při testu poté stačilo místo příkazu napsat PRINT a... program vzal příkaz automaticky jako spávný. Ovšem radši sem se příkazy naučil a zachránilo to nejeden počítač (win98). Ve druháku co si tak matně vzpomínám tak jsme dělali v pascalu a Delphi. To jsem o linuxu taky nějak moc nevěděl. Ve třetáku jsme se poprvé setkali s linuxem. Mandrake 9.3 a nikoho až na pár víjimek včetně mě to nezajímalo. Naučili nás pár příkazů (vytvoření uživatele, souboru. Mazání...) a tím to skončilo. S grafickým režimem jsme se setkali až poslední dvojhodinu kdy nám řekla učitelka dělejte si co chcete. Jinak do té doby nepadla nikde na škole ani jedna zmínka o linuxu, unixu, freeBSD...
Změna nastala teˇd ve čtvrtáku. Já již tou dobou jel stabilně na Mandrivě2006. Hned první dělený předmět jsem chytil linux. Prvotní problém byl takový že systém nebyl nainstalovaný. Učitelka přinesla své mandrake9.3 a pustili jsme se do toho. Bylo nás tam osm. Byli 3 sady cd. Z toho fungovalo každé druhé. Za první trojhodinovku jsme z sedmi počítačů se instalace povedla pouze na mém pc. Další týden se to opakovalo. Ovšem můj komp mimo provoz protože nějaký profesor (slyšel jsem o něm poprvé) si dal na všechny počítače gentoo. Sice prý fungovalo ale my se s ním zaobírat nebudem. Tím jsme museli instalaci provést znova s tím že musíme zachovat Grub od gentoo a přidat tam položku madrake. Opět zprovozněno jen na mém pc. Za další týden to opět nešlo. Naštval jsem se a přinesl své cd Mandrivy2006RC2. Instalace se alespon povedla na všech pc. Přidání mandriva do zavaděče bylo o něco horší. Nakonec jsme to nevydželi a Grub od gentoo přepsali za lilo z mandrivy, upravili lilo.conf a vše šlo. Další týden další překvapení, nešla sít a na polovině pc přepsali zavaděče a neupravili je. Učitelce která o tom moc nevěděla jsem již řekl že na to kašlu. Můj počítač chodil a to mi stačilo. Nehodlal jsem trávit svůj čas prací na počítačích který někdo během týdne zase rozesere. Dal jsem k dispozici svoje konfigurační soubory ale už jsem na to kašlal. Ostatní akorát hráli Kolf a já opravdu neměl chut někomu tam dělat blbce. Další týden vše fungovalo jelikož se to nějak udělalo. Nevím co a jak protože jsem chyběl. Od té doby nás profesorka učila něco o čem němal ani páru a to jest nastavení DHCP a DNS serveru a APACHE. Tím to skončilo. Za tu dobu se mi podařilo přesvědčit tři lidi o tom, aby doma linux zkusili, a to s jedním poloúspěchem že si je poté nesmazal.
Další setkání bylo v předmětu EP (elektronické počítače) asi před dvěma týdny. V látce operační systémy jsme se zaměřili na unix celkově, Windows NT a MS-Dos. Když jsem slyšel co nám učitel diktoval, ujistil jsem se o tom že se vůbec neinformoval o tom, co je nového ale že odvikládal to co někde zjistil před pár lety. Po hodině jsem mu vysvětlil že se mnohé změnilo(např oo.o, grafické prostředí, přívětivost) ale již se o tom dále nezmiˇnoval tak nevím jak to dopadlo.
Jinak prosím nekamenujte mě. V prostředí linuxu se pohybuju jen pár měsíců takže plno věcí je pro mne španělská vesnice. Přiznávám se že v grubu se vůbec nevyznám a v lilo.conf neumím nastavit vše. Proto jsem nebyl schopen zprovoznit všechny pc. Lituji ale opravdu vzhledem k obsahu co se musím učit abych splnil požadavky učitelů tak neni jednoduché se zvládat učit to co bych chtěl a tím je konfigurace. Kdyby aspon stejný postup fungovalo na všech pc tak by to bylo ok ale ono to nešlo a já nevím proč
Som z SK (východ, Košice), SPŠE, 3. ročník. U nás máme pre Linux dokopy jednu hodinu, kde učiteľ nabootuje z Live CD SuSE (abelo podobne) a žiaci dostaú za úlohu opísať vzhľad pracovnej plochy.
Už od prvého ročníku sa snažím na škole podporiť Slobodný softvér. Našiel sa 1 učiteľ, ktorý mal záujem, ale nevyšlo to. Ostatný, ak ma s mojími návrhmy a alternatívnymi riešeniami neodbýjali, tak ma ignorovali.
Na celej škole je len jeden funkčný Linuxový servér... pod SuSE a správca vyhlásil, že jemu by stačí Windows... čo s tým len myslel. Vraj máme v osnovách Borland C++ 3.0 (učitelia nerozlišujú C, C++ a Borland...). Ktorýsi sa vyjadril, že GCC bol pre Apple obrovský krok späť. Následne odmietol odpovedať na otázku: "čo je to IDE?"
[ironicky]RMS, prečo dávaš každému takú slobodu na vlastný názor? To ti nezáleži na svojich ovečkách zatúlaných v nesprávnych krajinách?[/ironicky]