Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Před nějakým časem tu vyšel článek o vrácení licence Windows Vista u notebooku tuším Lenovo. Později jsem si koupil notebook HP 550 s Windows Vista Home Basic. Zde je vyprávění, jak dopadl pokus vrátit licence Visty.
Zajímavý je začátek, koupil jsem si notebook HP 550 v místním Tescu. Koupil, zaplatil, doma se pokoušel nainstalovat a instalce Visty zamrzla těsně po jejím začátku. Až mi po pár hodinách došlo, že něco nebude v pořádku a interní diagnostikou přímo v BIOSu notebooku jsem zjistil, že je vadný disk. Tak zhruba po dvou hodinách u nákupu jsem se ocitl zpět na reklamčním oddělení Tesca. Zde mě jak bezpečnostní agent, tak slečna u informací, tak technik všichni přesvědčovali, že tomu houby rozumím a určitě jsem blbec, který jen neumí dělat s notebookem. Stálo mě to poměrně dost minut asertivního chování, kdy jsem velmi zápasil s tím být hodně nevrlý. Nakonec chtěli, abych s reklamací přišel zítra, protože nemají správnou osobu, která jim odešla ve 20:00. Po mé ostré odpovědi, že mají otevřeno nonstop, takže chci, aby mi reklamaci vzali nakonec notebook převzali a já dostat papír. Už druhý den ráno volali, že notebook je skutečně vadný a zda chci zpátky peníze, nebo nový kus. Zvolil jsem si nový kus a dostal ho. To je jeden z důvodů, proč občas nakupuji v Tescu, reklamace jsou velmi bezproblémové - a tato byla vyřízena ani ne za 20 hodin od reklamace.
Druhý kus už se zdál v pořádku. Pustil jsem instalaci Windows Vista, přečetl si licenci - a uvědomil si, že tohle odsouhlasit nechci. Objevil se známý text, že pokud nechci souhlasit, mám se obrátit na instalátora, nebo prodejce. Obrátil jsem se na obojí - a u obou jsem se setkal s tím, že vůbec netušili, že něco takového jde a evidentně problém řešili poprvé. Pro případná nedorozumění v diskusi napíšu, že jsem Visty chtěl, nicméně rozhodl jsem se je nepoužít až po přečtení EULY.
Zde malé intermezzo: Pokusil jsem sehnat znění EULY pro Visty již předtím. Pokusil jsem se EULU najít na webu Microsoftu, pokusil jsem se jí získat od firmy HP, a pokusil jsem se jí získat v Tescu, stejně tak jako přes Google. Možná jsem špatně hledal, ale EULU od Vist se mi opravdu nepodařilo nalézt, ani získat - a buď jsem špatně hledal, a nebo jí prostě Microsoft opravdu tají a ví proč. Ovšem nevylučuji ani chybu na své straně.
Jednání s Tescem bylo horší, než s HP. V zásadě jde říci, že vůbec nerozuměli o co jde, a proč bych měl vůbec vracet nějaké zboží jen proto, že jsem si něco přečetl. Právní povědomí prodavačů Tesca je nízké, nicméně nechci je hanět. Za plat, který tam dostávají a za chování, které k nim Tesco asi má se ke mě chovali vcelku dobře. Nicméně mi bylo řečeno, že by se museli dohodnout s HP, Microsoftem a kdovíčím, jak to vlastně je. A po mé námitce, že není můj problém řešit jejich vztahy mi bylo řečeno, že zrovna obsluhují zákazníka, který chce koupit foťák a ukončen hovor. Musím ovšem říci, že prodavač v telefonu se mnou jednal opravdu slušně, a že se snažil najít řešení, nicméně prostě mě odbyl.
Tescu jsem proto zaslal doporučený dopis, kde jsem se do značné míry inspiroval v článku kolegy, který žádal vrácení licence Vist na Lenovo. Odpověď jsem dosud nedostal.
V Prostějově dne 8. září 2008
Dobrý den,
V září jsem zakoupil v prostějovské pobočce firmy TESCO notebook HP 550 s Windows Vista. Ke koupi jsem přistupoval zodpovědně a prostudoval si veškeré dostupné parametry a podmínky, které bylo od prodejce i od firmy HP k dispozici. Bohužel po spuštění notebooku a spuštění instalace jsem si přečetl EULU (licenční podmínky) a rozhodl se s nimi nesouhlasit. Bohužel jsem se s EULA nemohl seznámit předem, neboť jsem jí nedostal k dispozici ani od prodejce, a nepodařilo se mi jí získat ani přímo od telefonické podpory firmy HP.
Při prvním spuštění notebooku mi byly zobrazen dialog s nutností potvrdit souhlas s licenčními podmínkami, se kterými jsem při koupi nebyl seznámen. Dále jsem se dozvěděl, že pokud nepřijímám tyto podmínky, mám se obrátit na prodejce ohledně zjištění jeho zásady náhrad ve formě peněz či zboží.
Kontaktoval jsem tedy postupně oficiální podporu výrobce firmy HP, pak formu Microsoft a nakonec pobočku firmy TESCO, kde jsem notebook zakoupil. Zde jsem se bohužel žádné jasné stanovisko nedozvěděl.
Rád bych upozornil, že aplikuji právně závazný text z licence, kterou spolu se zmíněným softwarem dodáváte s notebookem. Vnitřní postupy a problémy Vaší firmy včetně komunikace s firmou HP, či firmou Microsoft nejsem nijak povinen řešit.
Protože bych nerad obdržel jako reakci na tento dopis některou z "předpřipravených" odpovědí, rozhodl jsem se zde vypsat nejběžnější odpovědi a můj názor na ně. Prosím, abyste se tedy vyvarovali nepravdivých odpovědí z následujících, kde uvádím správné odpovědi:
Tvrzení: Žádné náhrady není možné poskytnout.
Skutečnost: Licence tvrdí opak.Tvrzení: Pro náhradu je nutné kontaktovat Microsoft, nebo HP
Skutečnost: Licence tvrdí, že je správné žádat o náhradu prodejce, a totéž potvrdil jak Microsoft, tak firma HP.Tvrzení: Za Windows jste nezaplatil, není co vracet.
Skutečnost: Zaplatil jsem v ceně notebooku. Pokud prokážete, že nakupujete Microsoft Windows zdarma, jsem ochoten to akceptovat. V opačném případě cena existuje a já ji zaplatil.Tvrzení: Licence je již použitá.
Skutečnost: Licence použitá není, smlouvu jsem nepřijal a software neaktivoval.Tvrzení: Licenci již nelze použít na jiném počítači.
Skutečnost: To, jaké máte obchodní smlouvy s Microsoftem, není moje záležitost. Jsem ochoten software smazat, média a všechny nálepky vrátit, nadiktovat do telefonu sériová čísla. Co s tím hodláte dělat dále, je čistě Vaše věc.Tvrzení: Nemáme možnost vrátit licenci Microsoftu.
Skutečnost: Viz předchozí odpověď.Tvrzení: Licence, ke které se odkazujete, je Microsoftu, a my s ní nemáme nic společného/nesouhlasíme s ní.
Skutečnost: Nejsem právník, ale nepovažuji za možné, abyste poskytovali ke svému produktu smlouvu (třeba i třetí strany), která Vás výslovně zmiňuje, a Vy s ní přitom nesouhlasíte a necítíte se jí býti zavázáni.Rád bych Vás tedy požádal o jasné stanovisko ohledně náhrady za nevyužitou licenci Windows Vista z důvodu licenčních podmínek, které bylo možné zjistit až po koupi a zaplacení notebooku a nemohl jsem se ani při nejlepší vůli seznámit s nimi předem. V případě negativní, nebo žádné odpovědi jsem ochoten bránit svá práva jak mediální, tak právní cestou. Vaše oficiální písemné vyjádření mám v úmyslu zaslat ke zveřejnění na známé webové stránky zabývající se IT tématikou.
Těším se na Vaši odpověď, a pevně věřím, že vzájemná domluva je možná pro obě strany.
S pozdravem
Ing. Miloslav Ponkrác
...adresa...
Když jsem volal do HP, poměrně rychle pochopili problém. Nejdřív jsem musel odolávat útoku zvanému, přepojíme Vás na reklamační oddělení, kdy jsem byl několikrát přepojen na nekompetentní osobu a zhruba dvě hodiny trvalo, než jsem dostal osobu, se kterou jsem mohl vyřizovat. Tam už jsem se domluvil poměrně rychle, s tím, že mám poslat mailem kopii pokladního dokladu a popisem co žádám. Sled maillů už pak je poměrně přímočarý.
Ještě malou vsuvku, při mailování s HP Vás čeká jedna zrada. Posílal jsem mail přes mail s koncovkou gmail.com, a HP je odmítá, pokud je nepošlete přes webové rozhraní Google. Ač normálně maily posílám přes mailového klienta Thunderbird, takové maily byly firmou HP odmítány, protože byly poslané z jiné domény, než je mailová adresa.
8.9.2008 17:16Na základě telefonického rozhovoru dne 8.9.2008 odesílám mail s potřebnými údaji a žádostí o vyřízení.
Před několika dny jsem v zakoupil notebook HP 550 s Windows Vista. Ke koupi jsem přistupoval zodpovědně a prostudoval si veškeré dostupné parametry a podmínky, které bylo od prodejce i od firmy HP k dispozici. Bohužel po spuštění notebooku a spuštění instalace jsem si přečetl EULU (licenční podmínky) a rozhodl se s nimi nesouhlasit. Bohužel jsem se s EULA nemohl seznámit předem, neboť jsem jí nedostal k dispozici ani od prodejce, a nepodařilo se mi jí získat ani přímo od telefonické podpory firmy HP.
Po spuštění počítače jsem tedy neodsouhlasil licenční podmínky a řídil se pokyny licenční smlouvy, kde je uvedeno, že v případě, že nesouhlasím s licenční smlouvou, nemám pokračovat v instalaci a mám se obrátit na instalátora s žádostí ohledně zjištění jeho formy náhrad ve formě peněz či zboží. Vzhledem k tomu, že instalátorem Windows Vista je firma HP, obracím se tedy na Vás s žádostí o řešení.
Rád bych upozornil, že aplikuji právně závazný text z licence, kterou spolu se zmíněným softwarem instalujete na notebook.
Můj návrh řešení: Vzhledem k mým předchozím zkušenostem s notebooky HP 550 jsem s nimi naprosto spokojen a požaduji pouze náhradu za nevyužitou licenci Windows Vista, kterou nemohu používat z licenčních důvodů, jenž mi nebyly známy při zakoupení notebooku. Navrhuji proto buď vrácení adekvátní části peněz, nebo náhradu ve formě poukázky na zboží.
V příloze je naskenovaný doklad o koupi.
Těším se na Vaši odpověď.
S pozdravem
Ing. Miloslav Ponkrác
tel.: xxx xxx xxx
Další mail
9.9.2008 15:52Dobrý den, pošlete nám prosím seriové a produktové číslo Vašeho notebooku.
Děkuji
Dana Šlégrová
Po dodání požadovaného jsem se dozvěděl, že evidentně nejsou s to se podívat do své databáze a zjistit, co je na notebooku nainstalováno, takže jsem dostal další mail:
23.9.2008 14:48Dobrý den, napište nám prosím, zda jste notebook zakoupil s operačním systémem Vista Home Basic.
Děkuji
Dana Šlégrová
Dnes jsem dostal konečný verdikt.
30.9.2008 10:26Dobrý den, jako řešení bychom Vám mohli nabídnout pouze vrácení kupní ceny za notebook včetně instalovaného operačního systému.
S pozdravem
Dana Šlégrová
Ač má anabáze nekončí, zatím mám rozporuplný pocit. Tento článek píšu částečně také pro inspiraci těch, kdo se pokusí o vrácení licence Windows Vista.
Tiskni
Sdílej:
Windows Vista end user license agreementTo nebylo zase tak těžké najít, což?
Předpokládám, že u nás platí česká, nikoliv angl. verze.Na tom něco bude. Ale když jsem si instaloval anglická Windows XP, nebo anglický Windows Server 2003, tak si nepamatuji, že by tam byla česká verze, takže bych vlastně ten produkt neměl používat.
Kupoval jsem HP notebook za 47 000 Kč, a to bez Windows. To je taky studentský krám?Ale neříkal jsi náhodou, že sis musel docela dost připlatit, protože to tím pádem brali jako stroj na zakázku?No podle Hulána asi jo...
A vydava to za svuj prizpevek ke svate valce vuci Microsoftu, ktera je bohem ulozenou povinnosti kazdeho Muslima, ehm, uzivatele linuxu. Zapomel jsem na neco?Zapomněl jsi na to, že ti pan doktor zakázal číst webové diskuze, protože potom vymýšlíš spekulace, které okamžitě poté prohlásíš za pravdu. Honem si běž vzít prášeček, nebo tě pan doktor zavře do klece.
a k tamtomu laptopu existuje varianta bez OS.
Pro případná nedorozumění v diskusi napíšu, že jsem Visty chtěl, nicméně rozhodl jsem se je nepoužít až po přečtení EULY.Možná by stálo za to danou pasáž zvýraznit a uvést aspoň třikrát ...
Přitom ta licence je k disposici pod druhým odkazem z vyhledávání "microsoft eula" na Google.A tohle znamená, že se licencí není nutné řídit?
Přitom ta licence je k disposici pod druhým odkazem z vyhledávání "microsoft eula" na Google. Ach jo.Jak je zmíněno v diskuzi, píše se tam, že si máš přečíst EULA přímo u produktu, takže ta na webu je relevantní jak?
Proč by se, sakra, měly lišit?To je bezpředmětné. Prostě pro zákazníka platí ta, která byla u koupeného produktu.
Vzhledem k situaci na trhu zní nabídka HP směřující k vrácení peněz velmi rozumně.Zní tak, že odmítá dostát licenci produktu, který prodává. Je úplně fuk, nakolik ti to připadá rozumné, podstatné je, že licence určitá práva zaručuje a HP ji nechce dodržet.
To je bezpředmětné. Prostě pro zákazníka platí ta, která byla u koupeného produktu.
Pokud zákazník provádí předběžný průzkum, je pro něj relevantnější specifikace výrobku u prodejce, nebo na webu výrobce?
Zní tak, že odmítá dostát licenci produktu, který prodává. Je úplně fuk, nakolik ti to připadá rozumné, podstatné je, že licence určitá práva zaručuje a HP ji nechce dodržet.
Jak to? Koupíš výrobek X se softwarem, zařveš si, vrátíš výrobek X se softwarem a dostaneš peníze --- můžeš si koupit výrobek X bez softwaru.
Proč je na webu? A Z. Štěpánek to vystihl:
To ze "autor chtel puvodne vistu pouzit a pak si to po precteni rozmyslel" uprimne povazuji za dost brutalni vymysl, protoze tohle prece rozumne zkuseny odbornik pres IT nemuze myslet vazne.
Pro případná nedorozumění v diskusi napíšu, že jsem Visty chtěl, nicméně rozhodl jsem se je nepoužít až po přečtení EULY.Možná by stálo za to vědět, co jeden chce. Někteří lidi nevědí co chcou, ale votravujou, dokaď to nedostanou...
Ještě malou vsuvku, při mailování s HP Vás čeká jedna zrada. Posílal jsem mail přes mail s koncovkou gmail.com, a HP je odmítá, pokud je nepošlete přes webové rozhraní Google. Ač normálně maily posílám přes mailového klienta Thunderbird, takové maily byly firmou HP odmítány, protože byly poslané z jiné domény, než je mailová adresa.Gůgl poskytuje i svoje SMTP, takže je možnost použít to (pokud aktuální ISP odchozí SMTP neblokuje, samozřejmě).
smtp.frantavopickawifinet.cz
), tak můžu svoji e-mailovou adresu (tu, která říká, kdo to poslal) vyplnit jak chci? (např. josef.novak@seznam.cz
?) Jak potom příjemce pozná, že ten mail opravdu poslal ten, kdo je tam napsaný?
josef.novak@seznam.cz
nebo jeho soused připojený na stejného ISP, mi přijde jako vcelku neuspokojivý.
Spam se z casti posila pres botnety na zavirovanych pocitacich, v takovem pripade muze rozesilaci software posilat spamy pres uzivateluv ucet.Což je ale samozřejmě o něco složitější, než odesílat je přímo. A navíc zablokovat konkrétní osobu, protože rozesílá spam (i když to za ní dělá bot), je taky mnohem jednodušší, než blokovat tisíce identit toho bota.
Já především nechápu, proč má někdo nutkání nastavovat si jako SMTP server svýho ISP?Někteří ISP blokují spojení s cílovým portem SMTP.
To ze "autor chtel puvodne vistu pouzit a pak si to po precteni rozmyslel" uprimne povazuji za dost brutalni vymysl, protoze tohle prece rozumne zkuseny odbornik pres IT nemuze myslet vazne.Právně mi to připadá jako korektní věc.
To ze "autor chtel puvodne vistu pouzit a pak si to po precteni rozmyslel" uprimne povazuji za dost brutalni vymysl, protoze tohle prece rozumne zkuseny odbornik pres IT nemuze myslet vazne.proč? IT odborník != právník. IT odborníka zajímají především technické vlastnosti daného výrobku a licence až v druhé řadě. IT odborník si zjistí, že Windows umí to a to a že by mu to mohlo být užitečné, tak si je koupí, zjistí, že licenci nemůže nebo nechce dodržet a vrátí je. Samotná licence mu to přeci umožňuje a i kdyby ne, umožňuje mu to Autorský Zákon, jak už tu někdo zmiňoval. V případě OEM licence Windows navíc ani nelze její znění zjistitit, dokud si daný produkt nekoupíte a licenci si nepřečtete. Licence OEM se totiž liší výrobce od výrobce. -m.
Vaše reakce je mimo mísu a to dokonce dvakrát...Reagoval jsem na toto:
IT odborník != právník. IT odborníka zajímají především technické vlastnosti daného výrobku a licence až v druhé řadě.Takže mimo mísu jsi tady ty. Sice jednou, ale na ostudu to stačí
o zákonech jsem nepsal vůbec nic, pouze o licencích.A tohle je co?
AZ upravuje autorská práva a povinnosti, Licence upravuje podmínky použití autorského díla.
Ohánět se nějakými zákony je mimo mísu - licence není zákon a není povinností nikoho licence znát, dokud dané autorské dílo nechce použít.Není-li specifikováno jinak (licencí), používá se autorské dílo podle znění autorského zákona.
tak jsi reagoval úplně zcestněTohle si jdi vykládat někomu jinýmu. Třeba sobě.
Ze zkušeností víme, že licence k software vypadají vzásadě stejně. Různé variace jsou napsány různými slovy, ale práva a povinnosti uživatele jsou vždy stejná. Dá se říci, že existuje několik šablon. Takže aniž bych licenci musel mít na stole, dopředu vím, co v ní bude. Ty snad ne?nesouhlasím - měl jsem možnost si přečíst OEM licenci k Windows Vista od ASUSteku a od tuším Lenova (nebo HP, fakt už nevim). Licence byly už od začátku mírně odlišné - v každé byl pojem PRODUKT definován trochu jinak (jednou s HW, jednou jen SW), což už samo o sobě měmí podstatu některých částí licence. Odlišností tam bylo víc (třeba ohledně poskytuní podpory, nebo právo na použití sw třetích stran, apod.), ale už si je všechny nepamatuju. A to jsou jen dvě různé licence na jeden a tentýž produkt (v podstatě). Licence k různým programům jsou velmi různé a roznodně nelze říct blábol typu "licence k software vypadají v zásadě stejně" - to je blbost. Co třeba MS EULA vs GPL? Jsou v zásadě stejné? Co třeba licence na VirtualBox vs. licence na Foxit Reader vs. licence na, namátkou, Avg..? Softwarové licence nelze generalizovat. Dopředu můžeš vědět tak maximálně to, že se nestáváš vlastníkem SW, ale že získáváš právo k jeho (více či méně omezenému) použití. Ale to samo o sobě plyne z AZ (podle českého AZ se nelze vzdát autorství).
reagoval jsem na tvojí reakci na můj původní post. v tom žádné zákony v takovémhle kontextu nezmiňuju a citace, kterou cituješ je z mojí reakce na tvojí reakci na můj původní post. seš prostě mimo :P A ty tvoje řeči o zákoníku práce ap. byby taky mimo. seš prostě mimoň ;) ale ne, teď vážně - přečti si to ještě jednou a tentokrát to zkus pochodpit.o zákonech jsem nepsal vůbec nic, pouze o licencích.A tohle je co?AZ upravuje autorská práva a povinnosti, Licence upravuje podmínky použití autorského díla.Ohánět se nějakými zákony je mimo mísu - licence není zákon a není povinností nikoho licence znát, dokud dané autorské dílo nechce použít.
Není-li specifikováno jinak (licencí), používá se autorské dílo podle znění autorského zákona.ano, a?
reagoval jsem na tvojí reakci na můj původní post. v tom žádné zákony v takovémhle kontextu nezmiňuju a citace, kterou cituješ je z mojí reakce na tvojí reakci na můj původní post. seš prostě mimo :P A ty tvoje řeči o zákoníku práce ap. byby taky mimo. seš prostě mimoň ;) ale ne, teď vážně - přečti si to ještě jednou a tentokrát to zkus pochodpit.Děkuji, opravdu teď nějak nemám zájem, radši zůstanu mimoněm.
Zajímavý je začátek, koupil jsem si notebook HP 550 v místním Tescu.A já si koupil nový lyže u nás v zelenině & ovoci...
Na první pohled se zdá že koupit něco v marketu je velký rozdíl oproti koupit elektroniku třeba v CZC nebo Alze. Popravdě já si kupuji vše od CZC ale když jsem tam kupoval laptop za 23.000, očekával jsem že mi ho tam někdo předvede. Takový rady bývají v počítačových časopisech. Ale nejdřív chtěli u okýnka zaplatit peníze, a že pak si mám jít vyzvednou zpoží, už tohle není profesionální. Při předávání zboží u malého dřevěného stolečku daleko vzdáleného od nějaké zástrčky, dostanete tak akorát zabalenou krabici, ale stejně tak to funguje v Alze.
A teď k tomu laptopu, Co když zákazník v životě neslyšel o Microsoftu, takže si předem ani nemohl nic vyhledávat. Prostě se mu líbil laptop protože má pěkné čudlíky. A po přečtení něčeho, co mu je proti srsti nesouhlasí, co pak ?
Podle mě je to jasné, prostě má nárok na vrácení peněz. Pak ať si koupí třeba něco jiného a i třeba u konkurence.