sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Posledních pár dnů bylo na abclinuxu.cz pro adminy diskuzních fór a pro pravidelné účastníky diskuzí ve znamení znechucení nad uživatelem s nickem "guru". Tento, dle všeho puberťák, si léčí komplexy podobně jako spousta jemu podobných tím, že do diskuzí vkládá příspěvky mající jediný účel: vyvolat hádku, flamewar, osočování.
Po dohodě jsme usoudili, že nejlepší obranou proti tomuto druhu zvláště vlezlého primitivismu bude mazání jeho příspěvků. K takovému rozhodnutí jsme nedošli lehko. Ze začátku jsme se přikláněli spíše k naději, že provokatérovy výlevy zůstanou po nějaké době bez odezvy a přestane ho to bavit. To se bohužel nesplnilo, protože se vždy našel někdo, kdo cítil potřebu primitivovi sdělit, že je to primitiv.
Proto jsme sáhli k promazávání již značně zaneřáděných diskuzí. Kromě původních příspěvků, které vyvolaly hádky, to však odneslo i množství příspěvků dalších lidí. Jedni provokatérovi nadávali, druzí ho usměrňovali do správných mezí, třetí všem říkali, ať se na něho vykašlou. Každopádně však šlo o příspěvky v podstatě neškodné - jen byly většinou hrubě offtopic, protože se hádka rozpoutala v libovolné diskuzi.
Jakékoliv mazání příspěvků z diskuzí je vždy těžké. Nejraději bychom to vůbec nedělali. Pak by však hrozilo, že se z více či méně odborných diskuzí stanou páchnoucí kanály plné nesmyslů. Najít řešení problémů by bylo čím dál těžší, kvalita a úroveň celého diskuzního fóra by klesala.
Co tedy s tím? Už delší dobu uvažujeme o zřízení speciálního fóra, které by bylo žumpou abclinuxu. Přesouvali bychom tam všechny nesmyslné flamy. Zatím jsme se však nerozhoupali. Má to cenu? Není lepší to prostě mazat? Jak se na to díváte vy? Je takové mazání přijatelné nebo ne?
Tiskni
Sdílej:
/dev/black_hole. A nějaký antispamový filtr.
#include <iostream>
#include <sstream>
#include <string>
#include <cctype>
#include <clocale>
using namespace std;
int main(void) {
setlocale(LC_ALL, "");
string line, s;
istringstream is;
int i, j, k, a, b;
while (getline(cin, line)) {
is.clear();
is.str(line);
while (is >> s) {
for (a = 0; !isalpha(s[a]) && a < s.length(); a++);
for (b = s.length() - 1; !isalpha(s[b]) && b >= 0; b--);
for (j = a; j < (i = b - a + 1) / 2 - 1; j++) {
k = s[j + 1];
s[j + 1] = s[i - j - 2];
s[i - j - 2] = k;
}
cout << s << " ";
}
cout << endl;
}
return 0;
}
Co program dělá, je celkem zřejmé na této větě:
Co pargorm dlěá, je ceklem zmjeřé na ttéo vtěě:
Jsem pro žumpu, pro přesunutí příspěvků do této kategorie, kde by byly po nějaké době - 1 dni - 1 týdnu? smazány. Radši bych je nemazal hned, aby bylo vidět, CO se to maže, pro průkaznost a odstrašující příklady.
.
. Dlouholetí uživatelé už stejně dávno registraci mají, a ti, co sem zabrousí s nějakou otázkou, určitě nutnost registrace překousnou.
Upřímně řečeno, neznám dneska jediné fórum, které by bylo natolik kvalitní jako to "naše" na abíčku, s volným přístupem do diskuse.
Samozřejmě registrace není všespásná, ale je IMHO to jedna z těch věcí, kterou "běžný uživatel" bez problémů překousne (zvlášť když se z jednoho PC stačí přihlásit 1x za cojávimjakdlouho
), a "potížistům" alespoň trochu znepříjemní život.
, tomu rikam poradna amnesie. Myslim, ze to je David Necas (Yeti), nemel's ale nahodou Yetiho uprostred?
Vulgárnost je způsobena anonymitou. Většina "žumpáků" by si tohle nikdy nedovolila, kdyby měli pocit, že je někdo skutečně uvidí. Navrhuji kromě smazání s oddůvodněním moderátora (admina) zobrazit IP adresu žumpáka.
Není to stoprocentní, u dialupistů je IP k ničemu, ale pocitu sebraní anonymity by to mohlo pomoct.
A proto bych nechal obsah žumpy aspoň 1 den viditelný, než se vyprázdní, ať je to (mazání) průkazné.
A možná by nebylo marné adminům pomoci nějakým tlačítkem. Něco jako označení nevhodného komentáře, když se sejde více hlasů ta ať se na to admin podívá... No ale asi by to také mělo nějaké nevýhody.
mood = (machine != slackware) ? depressed : euphoria;