Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.
Každé desktopové prostředí používá mírně odlišný způsob organizace základních informací na pracovní ploše, ale povětšinou vycházejí tyto různé přístupy ze stejného základu: K některé hraně obrazovky je přichycen panel, který poskytuje prostor pro prezentaci rozličných údajů. Tento panel také obyčejně obsahuje ovládací prvek, s jehož pomocí je možné zobrazit hlavní menu. Toto hlavní menu v prostředí KDE4 nás v článku zajímá.
V předchozí hlavní verzi KDE byl využíván klasický koncept pracovní plochy: Plocha byl prostor, na který šlo přidávat různé aplikace, ikonky atd. Jednou z těchto aplikací byl také velmi šikovný Kicker. Tato aplikace poskytovala nejen hlavní menu ve formě appletu, ale také celý hlavní panel. Ten panel, na kterém má většina uživatelů hodiny, seznam spuštěných programů atd.
V KDE4 se od základu změnilo vnímání pracovní plochy. Roli obyčejné pracovní plochy i všech s tím spojených funkcí převzal framework Plasma. Ikony, menu, panely a další atributy dřívějšího pracovního prostředí nyní spadají pod plasmu. Všechny tyto i další funkce, které pracovní plocha poskytuje, jsou implementovány prostřednictvím tzv. plasmoidů. Panel je plasmoid, ikonka je plasmoid, hodiny na panelu jsou plasmoid a hlavní menu je také plasmoid.
Tento princip je do jisté míry srovnatelný s dřívějším Kickerem a jeho applety, ale vše bylo přepsáno a naprogramováno znovu.
KDE4 má jako výchozí spouštěč nastaveno univerzální menu pojmenované Kickoff. Vzhled a funkce Kickoffu vzešly ze studia vzorců chování uživatelů. Jako základ byly použity různé varianty hlavního menu z různých systémů (KDE 3.5, GNOME menu vyvinuté pro SUSE Linux Enterprise Desktop 10 i Windows Vista beta). Podrobný popis procesu návrhu Kickoffu najdete na stránkách openSUSE.
Kickoff má pět hlavních záložek (karet), které mají usnadňovat a urychlovat přístup k širokému okruhu funkcí. Dohromady tyto karty obsahují v podstatě totéž co dřívější klasické menu, ovšem s tím rozdílem, že jsou jednotlivé položky seskupeny tak, aby se k nim šlo intuitivně dobrat. Kromě toho je pod horním okrajem Kickoffu textové pole pro vyhledávání.
Karty Kickoffu:
Pohyb po menu se obejde bez klikání, dokud nedojdete k položce, kterou chcete spustit. Jinými slovy: Karty se přepínají pouhým podržením kurzoru myši nad požadovanou ikonou (tato vlastnost je konfigurovatelná). Možnosti nastavení Kickoffu nesahají dále.
Přestože prvních několik verzí KDE 4.x obsahovalo pouze omezenou verzi klasického menu (především chyběla možnost nechat v menu zobrazovat naposledy použité nebo nejpoužívanější aplikace), později se vrátilo v celé parádě – tj. podobné jako u KDE3.
Menu „Classic“ je na první pohled prostší než Kickoff, ale to je právě to, co některým uživatelů vyhovuje. Na rozdíl od Kickoffu je možné klasické menu poměrně značně ovlivnit nastavením různých konfiguračních voleb. Mezi nejpodstatnější možnosti nastavení patří výběr zvláštních položek (v některých případech jsou to rovnou podmenu), které se v menu zobrazí. Screenshoty napoví více.
Další alternativa je menu/spouštěč Lancelot. Na první pohled má rozhodně blíže ke Kickoffu, ale přidává dost nových funkcí a také mírně upravuje koncept navigace po menu. Hlavní a patrně nejzásadnější rozdíl je v tom, že Lancelot umí zobrazit dva sloupce položek vedle sebe. Podle mého názoru to výrazně napomáhá orientaci.
Lancelot také používá karty (ve výchozím stavu po levé straně), ale tuto vlastnost doplňuje ještě o navigační cestu v záhlaví menu (hned pod vyhledávacím polem, které je umístěno podobně jako u Kickoffu). Navigace po kartách může být také bez klikání, ale Lancelot tuto funkci bere ještě kousek dál a umožňuje i spuštění vybrané položky bez kliknutí.
Karty Lancelotu:
Z výčtu je patrné, že Lancelot přistupuje k organizaci menu jinak než Kickoff. Kromě toho nabízí také možnost celý spouštěč zjednodušit: Místo jednoho menu, které obsahuje všechny čtyři karty, je možné nastavit Lancelot tak, aby v panelu zobrazoval rovnou ikonky pro přímé otevření jednotlivých karet. Skladbu těchto ikonek na panelu můžete samozřejmě určit.
Takže pokud vám například vyhovuje způsob pohybu po menu Lancelotu, ale chcete jen menu s aplikacemi, můžete se ostatních karet zbavit a mít na místě hlavního spouštěče jen ikonku pro otevření lancelotovského výběru programů. Další šikovná vlastnost Lancelotu je možnost vložit jeho části přímo na pracovní plochu (stačí přetáhnout myší).
Nápadů existuje mnoho, ale trochu pokulhává realizace. Představme si další dva spouštěče, z nich druhý zatím není možné rozumně používat, protože je pouze ve stadiu návrhu/myšlenky.
Raptor je poměrně nevšední spouštěč. Kromě toho, že snaží vytvořit zcela nový způsob procházení položek menu, o něm jeho tvůrci tvrdí, že má být také krásný. Na první pohled se zdá, že princip horizontálního posuvného menu s velkými ikonami našel uplatnění přinejmenším v plasmovém dialogu pro výběr plasmoidů do panelu, který zavedlo KDE 4.4.
Z webu projektu to bohužel vypadá, že Raptor nemá žádného aktivního vývojáře – ale zdání klame. Jak mě upozornil Dan Vrátil, v gitu projektu to žije a poslední verze jdou kompilovat oproti KDE 4.4 (ačkoliv se na webu píše, že jsou nutné zdrojové kódy starší než 4.3). Mailová konference se již také několik měsíců odmlčela, takže ani odtud aktivitu neuhodnete.
Stránky KDE-Look.org se hemží nápady, „mock-upy“ a „brainstormingovými“ diskusemi o novém vzhledu různých ovládacích prvků prostředí KDE. KplanetaryMenu je jeden z těchto nápadů, který zatím zůstává pouze ve stadiu nápadu a ilustračního obrázku (mock-up).
Od ostatních implementací by se menu postavené na tomto principu lišilo zejména absencí textových popisků. To by mohlo být pro některé uživatele matoucí, ale ušetřilo by to dost místa. Umím si představit, že by podobný spouštěč doplňoval funkci hlavního menu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Imho KDE Menu Classic je nejvíc nejlepšíTaké jsem si nikdy na jiné nezvykl.
Výška Kickoffu se dá nastavitJak?
Chytneš ho za ho pravý horní roh a táhneš, jako u každého jiného okna.Tak to mě opravdu nenapadlo. Zkoušel jsem vrchní hranu, protože jsem chtěl upravovat výšku...
Při čtení článku jsem si vzpomenul na menu "Všechny programy" ve Windows XP některých uživatelů - a jak se můžu osrstit vždycky, když na mě vybafne stovka položek a já jich musím většinu přečíst a ještě přitom rolovat v menu, než najdu, co potřebuji.Nejpikantnější je, že v nejnovější hvězdě Windoze 7 není možné nastavit classic menu bez 3rd party SW. Takže menu 'Všechny programy' zůstává, ale narozdíl od XP se nezobrazuje jako pop-up menu ale je stísněno do malého prostoru toho úžasného nového startmenu. V MS si zřejmě seděj na mozku.
Nejhorší ale je, že uživatelé se postupně přizpůsobí, a nakonec ještě budou všude rozhlašovat, jak je to supr a geniální......což se nám názorně ukazuje na těch úžasnejch fíčurkách ve KDE4. LOL!
Rád bych pochopil pro mě čím dál méně stravitelný způsob myšlení autorů KDE...viz
mel jsem startmenu... ...stredni seznam ulohtohle v 4.4 funguje, pravy klik na plochu - folder view activity settings - mouse actions - voila nevim co myslim tim "moje menu" ale rekl bych ze to nejde
Byl jsem zvykly na menu kliknout, drzet tlacitko mysi, vybrat aplikaci a pustit. Menu se samo rozbalovalo, takze jsem to spustil jednim klikem.to stale funguje nebo uz funguje... jak jsem rekl menu pozivam minimalne tak jsem si to ted jen odzkousel
Vsechna nastaveni byla na jednom miste.nevim co myslis systemsettings po jedinem kliku vypada jako stary kcontrol
Nevim asi jsem stara struktura, protoze polopruhledne nesmysly me k orgasmu rozhodne neprivadi.to asi ja taky, vsechny ty pulse audia, policy kity, akonadi(tenhle zmetek me sere hodne) bych zakazal... :) ale pruhlednost je mi u pozadi, co jsem si zamiloval v KDE je dynamickej nahled na plochy a ta kopie expose... prestal jsem pouzivat Alt + Tab (tohle je asi hlavni duvod proc jsem nechal fluxbox za sebou)