Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Akcelerovaný desktop (Compiz, Beryl, ...) ...
| používám, je užitečný |
|
14% (203) |
| používám, líbí se mi |
|
21% (304) |
| nepoužívám, nemám na to hardware |
|
18% (259) |
| nepoužívám, je mi k ničemu |
|
57% (834) |
| nepoužívám, nelíbí se mi |
|
6% (91) |
Celkem 1452 hlasů
Vytvořeno: 16.4.2008 10:35
Tiskni
Sdílej:
Triviálním dotazem lze někomu prospívat?To byl citát...
Použití podobných srandiček mě prozatím nijak nepřesvědčilo o jejich smysluplnosti.Mně to naopak velmi usnadnilo práci. Potíže s tím nejsou, takže to používám. Ale například u té otočné kostky si reálné využití představit nedokážu.
To byl citát...Aha, tak to je ta.. no.. jiná! Možná bych si s tím taky hrál, kdyby mi notes již po třech letech nonstop provozu občas nestávkoval při spouštění. Když totiž člověk skončí s černým displejem a přežhaveným procákem, tak mu obvykle moc možností než restart nezbývá. Takže raději do X nevrtám.
Nejlepší 3D funkce v OS X je ale zoom. Ten bych docela uvítal i v Linuxu, ale kašlu na to...OS X může Compizu plynulý zoom jen závidět. Zato Exposé je tu (=na OS X) lepší než v Compizu - oba to umí, ale OS X má prostě skvěle (=ergonomicky) nastavené parametry té animace, že to člověka vůbec nerozptyluje, zatímco v Compizu mě to vždy rozptýlylo (ta okna ještě "zatáčejí", je to víc na efekt než efektivnost a produktivitu).
vim ~/.emacsHm. Tak na tohle mi stačí v XFCE4 pootočení kolečkem myši. Jeden "zoubek" - jedna plocha. A stačí kursor umístit KAMKOLIV nad plochu.Jde o něco výrazně odlišného (postupný pohled na všechny plochy ani náhodou není totéž co okamžitý pohled na všechna okna) - mrkni na ten screenshot. Btw, plochu většinou vidím jen při zapínání a vypínání počítače - jinak je kompletně zaplněna otevřenými okny (takže umístit myš kamkoliv na plochu není nijak snadné).
Zatížení procesoru při tomto úkonu je nepozorovatelné.Rád věřím, ale mně ta ukázaná funkce také procesor nijak nezatěžuje.
Nehledě na skutečnost, že pokud bych toužil si okno z některé plochy přitáhnout tam kde jsem teď, tak to mohu udělat přinejmenším dvěma stejně triviálními způsoby (přetažením přímo v náhledech ploch na liště a nebo odesláním okna po tom přepnutí plochy).Ale to já nechci. Chci, aby okna zůstala tam, kde jsou, ale líbí se mi nástroj pro jejich rychlý výběr.
A k čemu je to dobré?K vytápění grafickou kartou když na to v zimě procesor nestačí. No a pak taky na zvýšení tržeb ČEZu.
)
nespolupracuje to s pagerom v KDETo není pravda. To platilo kdysi dávno, pager v KDE dnes už viewporty umí.
těžko poslat na email abclinuxu aby přidal Nepoužívám, ale líbí se mi.
Začnu to používat až to bude opravdu vypiplané do detailu, bez chyb a budou vyřešeny všechny otravné problémy. Ale těším se spíš na KWin v kombinaci s pokročilými možnostmi Plasmy v KDE4, než na Compiz nebo Beryl. Doufám, že do verze KDE 4.1 se opraví i ovladače a všechno to bude pěkně rychlé.
Tam se doufam tez budu za par mesicu (v realu spise let) radit. Nejsem star, ale nove kusy se jiz ucim hur.
Sak sranda, neee weeee...
(This page has been generated in 0.000000000000000025 sec in Firefox 3.0 beta 5, and 12.065 sec in Opera 9.50 nightly built by PT Systems, Inc.)
), běžně jsem viděl černá okna - takže si to vzalo 512 MB jako nic - šílené). A na laptopu to snad musí způsobovat vyšší spotřebu a teda menší výdrž, ne?
A pokud jsem to dobře pochopil, tak "akcelerovaný desktop" při velkém množství otevřených oken může dokonce užírat z hlavní paměti (nestačí paměť na grafické kartě).Ano, kazde okno ma vlasni texturu, takze cim vice oken, tim vice obsazene pameti na graficke karte. v okamziku, kdy pamet na grafice dojde, se zacne alokovat systemova pamet (a vetsinou dojde k citelnemu zpomaleni, protoze mimo nejlevnejsich karet ma onboard graficka pamet vetsi propusnost nez ta systemova). Takze pro akcelreovany desktop je vyhodne koupit kartu s dostakem pameti (512MB i u tech levnych neni problem), pokud se na ni nebudou hrat hry, vykon bude na akceleraci desktopu stacit. Ja osobne misto 3D serepeticek radeji pouzivam grafickou pamet z karty k jinym ucelum, jak o treba swap (aktualne pouzivam 96MB z 256MB na grafice) nebo /tmp (to je spis pro PCIe, AGP ma mizernou rychlost pri cteni). A grafickou kartu jeste podtaktovavam, takze je i s obycejnym pasivem skoro studena. Jedinou featuru z akecerovaneho desktopu, kterou bych obas potreboval - pruhlednost - v pripade potreby nahradim dualheadem. BTW: Nevi nekdo, kde sehnat levne (prumyslove) LCD panely s VGA vstupem pro vestaveni do case? Ty, co jsem zatim nasel, byly bud nechutne drahe (6" s cenou jako 17" levny monitor), nemely VGA vstup, nebo byly "pouze na dotaz".
Ale jasně, je to hooodně moc subjektivní, někdo to klidně využije, neříkám že ne, tohle je názor za mě =) Třeba ještě v době Fedory Core 6 jsem ty efekty měl puštěné z jednoho prostého důvodu, když se kurzorem myši najelo do pravého horního rohu obrazovky, všechny okna se na plochu rozložily jako karty a stačilo si vybrat s kterým chci pracovat, používal jsem to na notebooku, když jsem měl touchpad a urychlovalo to práci, jinak na klasickém PC v tom opravdu já využití nevidím =)
[ ] nepouzivam, co to ku*va je? 
Jde o to že je zobrazování rychlejšíTahle prestava je ovsem, povetsinou, take chybna. Tim, ze se dela neco navic, se vetsinou veci nezrychli. 'Akcelerovany desktop' patri do kategorie veci typu 'darek zdarma' nebo 'bezpodminecna kapitulace'. Cimz netvrdim, ze to tak obcas nemuze byt, nebo ze se to tak obcas nezda (coz je vetsinou ten pripad tady).
Nebo jste schopen alespoň teoreticky napsat desktop s možnostmi CompizFusion BEZ použití OpenGL?No, vlastne kdyz uz se to zminuje, tak ano. I prakticky, pokud se nebude trvat na porovnatelne rychlosti a/nebo rozsahu schopnosti. Ono se obcas docela hodi vedet, s kym se clovek bavi.
"Člověče", chytněte si okno pod ne-kompozitním manažerem, začněte s ním rychle dokola pohybovat a mrkněte na vytížení procesoru – u mě to spolehlivě udělá >90%. Pak zkuste to samé pod kompozitním správcem – při mé dnešní konfiguraci je to horší, ale ještě celkem nedávno jsem se takhle nedostal nad 20% (!). I když mám plně vytížený systém (třeba kompilace..), přepínání oken a ploch je naprosto plynulé – bez kompozitního správce bych musel pokaždé řádově v sekudnách počkat, než se vymění obsah swapu a RAM, a aplikace se uschopní svá okna překreslit
V tom je rychlost.
Mám 512MB RAM a stařičkou 64MB GF4 !!!
..kdo to tu doporučoval tu půlgigovou grafickou paměť?
Ano, mívám na nvidii problém s "černými okny" – novější ovladače to nějak ošetřují, ale nejsou příliš stabilní – ale to většinou vyřeším zarolováním těch nepotřebných
Akcelerovaný desktop používám, je užitečný – ztotožňuji se s většinou argumentů vyřčených v dosavadní diskuzi
Teď jen čekám na lepší integrovanost s KDE v podobě kwin4, který je navíc, dle mého názoru, přece jen lepší co se týče klasických požadavků na správce oken.
Nakonec se však musím přiznat, že jsem nedávno přičichl k dlaždicovým správcům s tagováním oken – konrétně wmii – a je to dost návykové
...škoda,že se tyto dva přístupy tak trochu vylučují 
"Člověče", chytněte si okno pod ne-kompozitním manažerem, začněte s ním rychle dokola pohybovat a mrkněte na vytížení procesoru – u mě to spolehlivě udělá >90%. Pak zkuste to samé pod kompozitním správcem – při mé dnešní konfiguraci je to horší, ale ještě celkem nedávno jsem se takhle nedostal nad 20% (!). I když mám plně vytížený systém (třeba kompilace..), přepínání oken a ploch je naprosto plynulé – bez kompozitního správce bych musel pokaždé řádově v sekudnách počkat, než se vymění obsah swapu a RAM, a aplikace se uschopní svá okna překreslitV tom je rychlost.
Ale vždyť o tom přece Luboš mluvil. Bez akcelerovaného desktopu musí CPU vykreslovat okno pořád, proto při pohybu vzroste využití CPU. Jakmile zapneš compozitní manager, tak CPU obsah okna vykreslí jen jednou a o další vykreslování se postará grafická karta.
Tím, že přesuneš veškerou zátěž z CPU na grafiku sice prospěješ k tomu, že CPU bude prakticky nevyužitý ale grafika se bude potit. Proto pokud jí přidáš jakoukoliv práci navíc (i obyčejné GLX gears) tak výkon grafiky (myšleno karty) spadne.
Mám 512MB RAM a stařičkou 64MB GF4 !!!Grafika má specializovaný procesor na grafiku a má vysoce propustnou paměť. Proto i mnohem slabší procesor na grafice zvládne víc práce než CPU, který je ale univerzální.
Začínám mít takový pocit, že tady není nikdo schopný pochopit i takhle jednoduchou a logickou věc. Prostě přehodím práci CPU na grafiku => grafika má víc práce.
, ale např. někdo tu někde tvrdil, že glxgears mu dávají stejný FPS s kompozitním správcem (nevím jakým) jako bez něj, což je kravina. Jedině že by měl dost výkonou kartu na to, aby byl pokles v porovnání se statistickou chybou neznatelný a tedy prakticky neměřitelný.
Nevím jestli tak blbě píšu nebo je to tak těžké pochopit.
Proč tam tu grafiku asi mám? Aby hnila a procesor za ní dělal práci na kterou je specializovaná?
Mě, stejně jako člověka, který zde přišel s nepochopeným tvrzením o zvýšení výkonu při použití komp. správce, nezajímá "ztráta" výkonu grafické karty – mě zajímá výkon systému jako takového, který je za normálních okolností z části nevyužit právě proto, že procesor dělá věci, pro které není, na rozdíl od GK, specializován. Když píšu maila, koukám na web, programuju, ..., tak je mi jedno kolik si to z té grafiky vezme. Když chcu zahrát hru, tak místo compize spustítm kwin a je (mám na to klávesové zkratky).
Mám 512MB RAM a stařičkou 64MB GF4 !!!Grafika má specializovaný procesor na grafiku a má vysoce propustnou paměť. Proto i mnohem slabší procesor na grafice zvládne víc práce než CPU, který je ale univerzální.
No a co jiného jsem tím asi mohl chtít říct?
(PS: omlouvám se, jestli jsem trošku jízlivý, ale mám děsný hlad a do toho se mi chce s*át
)
Nevím jestli tak blbě píšu nebo je to tak těžké pochopit. Proč tam tu grafiku asi mám? Aby hnila a procesor za ní dělal práci na kterou je specializovaná?To je asi presne ta vec, kterou je tezke pochopit. Grafika v kompozitnim modu nedela veci za procesor. Nebo tedy, protoze tohle je jednim jak druhym smerem dost vagni tvrzeni, tak abychom byli presnejsi, tak puvodni tvrzeni melo byt neco jako 'v kompozitnim modu se pouziva graficka karta, aby se ulehcila prace CPU (nebo cemukoliv) oproti nekompozitnim modu'. Coz obecne v celkovem souctu neni pravda. Jedine, kdy se usetri prace oproti nekompozitnim modu, je, kdyz se meni zobrazeni na obrazovce, ale nemeni se obsah oken - tj. presun oken, zmena nejvyssiho/aktivniho okna (no a pak uz asi jen efekty). A tehdy se nesetri ani tak tim, ze to dela grafika, jako tim, ze se toho dela daleko mene (a jde toho sameho dosahnout i jinymi zpusoby, jen v blede modrem). A zmena stavu oken oproti zmenam jejich obsahu je daleko mene castejsi - kolikrat clovek okna presune/aktivuje a kolikrat se mezitim zmeni, co vsechna ta okna zobrazuji? V soucasne dobe overhead u toho druheho na spouste systemu nevyrovna zisky u toho prvniho a proto je nesmysl obecne tvrdit, ze je to "rychlejsi". A jestli uz ani tohle nestaci, tak ja to vzdavam. Ono je to nakonec stejne fuk.
Bez akcelerovaného desktopu musí CPU vykreslovat okno pořád, proto při pohybu vzroste využití CPU.A mohu si dovolit takový menší dotaz/rýpnutí: sakra proč?
Vím, že přesun asi vyvolává nějaké eventy, ale většinou se při přesunu vnitřek okna nemění, takže proč to vždy znova vykreslovat? To nestačí vykreslit jednou(třeba i do paměti té grafiky, když má tak lautr ***** co na práci) a pak ve framebufferu přesouvat pomocí DMA? A nebo zase vymýšlím krávoviny?
[ota@bobani ~]$ glxgears 23 frames in 5.2 seconds = 4.446 FPS 53 frames in 5.1 seconds = 10.368 FPSa člověk je rád, že se mu to podaří zastavit, aniž by násilím shodil celý Xserver. Něco náročnějšího se ani neodvažuji pustit.
Zkoušel jste spouštět Compiz přes fusion-icon? Pro NVidia karty to tam myslím dává nějaké zvláštní nastavení (minimálně --loose-binding a kvůli memory-leaku v NVidia ovladačích je dobré zapnout i --indirect-rendering, i když ten problém se možná týká jen integrovaných NVidia karet se sdílenou pamětí, takže pokud to u vás nebude leakovat, --indirect-rendering nezapínejte). Jo a taky to pro Compiz exportuje proměnnou prostředí __GL_YIELD="NOTHING", to je další NVidia-specifické nastavení.
Zkoušel jste spouštět Compiz přes fusion-icon?Ano
v NVidia ovladačích je dobré zapnout i --indirect-renderingPo pokusu o zapnutí jsem musel použít SysRq, abych nemusel restartovat natvrdo.
Po pokusu o zapnutí jsem musel použít SysRq, abych nemusel restartovat natvrdo.No jak říkám máte tam něco velmi shnilého (netuším zda v software nebo v hardware), ale víc už asi neporadím
Na tom systému nemělo prakticky co „shnít”. Je tam čistá instalace Archu, prakticky žádné experimenty - je to počítač děcek. Mají tam KDE, OOo, Lazarus a několik her. Sem tam ho aktualizuji, žádné problémy s ním nikdy nebyly.
nebo v hardwareNo, možná tam nějaký zakopaný pes bude. Na desce je integrovaná nVidia se sdílenou pamětí. Abych jim udělal radost, a přitom mne to moc nestálo, koupil jsem tu zmíněnou GF6200 - sice je slabá, ale výkonově by měla být mnohem dál, než ta integrovaná, navíc má svou paměť - ale v podstatě to žádná výhra nebyla, měl jsem pocit, že je výkon dokonce o něco horší (integrovanou jsem samozřejmě v BIOSu vypnul).
koupil jsem tu zmíněnou GF6200 - sice je slabá, ale výkonově by měla být mnohem dál, než ta integrovaná, navíc má svou paměť - ale v podstatě to žádná výhra nebyla, měl jsem pocit, že je výkon dokonce o něco horšíNo jestli vám GeForce 6200 dává jen 1400 FPS v glxgears bez zapnutého Compizu (jak jste uváděl někde výše), tak bych hledal nějaký problém v ovladačích (nebo přímo v té kartě). Mám mnohem starší a horší NVidia kartu (GeForce FX 5600) a dává mi přitom v glxgears 3160 FPS.
749 frames in 5.1 seconds = 146.797 FPS 932 frames in 5.0 seconds = 186.369 FPS 564 frames in 5.0 seconds = 112.800 FPSCompiz (+kde-window-decorator), maximalizovaný:
351 frames in 5.1 seconds = 69.479 FPS 291 frames in 5.0 seconds = 58.026 FPS 182 frames in 5.2 seconds = 34.820 FPSKwin, implicitní velikost:
3942 frames in 5.0 seconds = 788.341 FPS 3908 frames in 5.0 seconds = 781.505 FPS 3963 frames in 5.0 seconds = 792.474 FPSKwin, maximalizováno:
881 frames in 5.0 seconds = 176.064 FPS 890 frames in 5.0 seconds = 177.889 FPS 882 frames in 5.0 seconds = 176.241 FPSPři přesouvání oken se to taky docela trhá, to jsem ale vyřešil v nastavení, aby se nevykreslovalo celý okno, ale jen rámeček.
. Díky za radu teď to jede rychleji:
2300 frames in 5.0 seconds = 459.909 FPS 2290 frames in 5.0 seconds = 457.727 FPS 2341 frames in 5.0 seconds = 468.119 FPSa maximalizováno:
442 frames in 5.0 seconds = 88.142 FPS 446 frames in 5.0 seconds = 89.166 FPS 439 frames in 5.0 seconds = 87.765 FPS
ale stejně mi to tu dělá záhadné věci: zobrazovač ploch mi jich zobrazí 16 místo 4, když aplikaci přesunu na jinou plochu, zmizí někde v hlubinách a už ji najdu jen v procesech, Klipper mi nenaběhne do tray, ztrácejí se okenní tlačítka pro minimalizaci a další... Určitě to asi nedělá všem, ale to je vedlejší. Zatím mne to netrápí, protože si bez Compizu vystačím.
.
intel, XGA + WUXGA clone) a i když to nebylo moc složité rozjet, tak jsem musel jednak bojovat s příšerně nízkou rychlostí když jsem zapnul Composite v X a taktéž s pro mně dost nepochopitelným způsobem nastavení dekorátoru oken. Sice mi to fungovalo s Metacity, ale dál už jsem neměl sílu (právě kvůli té pomalosti) něco řešit. Počkám na SUSE 11, snad to tam budou mít chlapi lépe vyřešené.
Zeptal bych se v poradně, ale vidím to spíš na nějaký PEBKAC než chybu v software.
(mám fglrx)
3. Dal bych si řízek
nv ti imho stejně nepůjde 3D. Co mám zkušenost, tak s ovladačem nvidia není potřeba ani vbetool při uspávání.
nvidia ovladačem se to prostě v 1/3 případů neprobudí... A to jsem si s tím docela hrál...
Pokud by tu někdo měl ThinkPad T61 se 100% funkčním suspendem a Nvidia drivery, pak se rád přijmu každou radu..
), alebo to cele obcas vytuhne..
IMHO to zatial nie je ani tak pouzitelne, aby som to pouzival aspon pol dna a poslal nejaky bugreport.. Vzdy to tak po 5 minutach vzdam, hoci je to inak naozaj pekne (a obcas aj uzitocne)
).
Velmi užitečný a pohodlný je také plugin Expo pro přepínání ploch (člověk si hned udělá přehled co kde má a může efektivně přemisťovat okna z plochy na plochu).
Také jsou pro mě užitečné náhledy oken při najetí myší na taskbar a náhledy oken při přepínání pomocí alt+tab (i když pravda díky Expose už alt+tab moc nepoužívám), dále také občas zoom. Ale třeba takovou rotující krychli moc nechápu, ta mi přijde zbytečná (nicméně chápu, že každému vyhovuje něco jiného)
Nepoužívám, ale jak moc bych chtěl... nevím, jestli mám s Radeonem 9250 moc šanci.Velmi vysokou.