Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
na MFF je dost těžká a nezáživná matikaKdo by to byl řekl, že na MatFyzu bude těžká matika
budu se učit spousty prakticky nepoužitelných a nezajímavých věcíVětšina věcí, které se učíš ve škole, ti přijde, že nejdou přímo využít v praxi. Ale smysl to má, zjistíš časem… Dělej, jak chceš – každý máme jiné preference, jiné očekávání od života, těžko radit tak či tak… jen bych řekl: pracovat budeš po zbytek života – teď máš ještě šanci žít jinak než 5x8 hodin týdně sedět v kanclu – což můžeš sice taky prolomit (vlastní firma, na volné noze…) ale už je to složitější, než teď prostě chodit do školy.
Kdo by to byl řekl, že na MatFyzu bude těžká matikaMě ani tak nevadí to těžká jako spíš nezáživná. :)
... aneb jsou důležitější peníze teď, nebo peníze potom a navíc znalosti?A sám znalosti nezískám? :)
Jasně, vidím to podobně. I když jsou místa, kde diplom je nutný. Na některé pozice je zkrátka taková tlačenka, nebo jsou tak cenné, že je třeba vytvořit nějaké síto. A diplom je jedna z možností.
Ale jinak to můj názor je stejný, buď diplom, nebo rozumně dlouhá praxe. Důvod? V zaměstnání se člověk musí pořád rozhodovat. Buď ví jak se rozhodnout (má vědomosti ze školy), nebo umí předpokládat, jak rozhodnutí bude správné (má dostatečně dlouhou praxi, aby dokázal empiricky určit, jak se podobné problémy řeší, už je za svou praxi viděl a je poučen z jejich řešení).
Spousta škol dneska u příslušných oborů ani nemá navazující magisterské/inženýrské studium. (Typicky Aplikovaná informatika na UPOL, případně ty ryze informatické věci na FELu.)co vim, tak aplikovana informatika na UP je orientovana spis na praxi a neni tam takovy naklad matematiky. je to pro lidi, kteri se chcou naucit informatiku, ale spokoji se s bakalerem, protoze pak chcou jit primo do praxe. nicmene, da se z aplikovane informatiky prejit do magisterskeho studia normalni informatiky, v tom by nemel byt problem.
každý by měl mít bakalářský titul (když už ta maturita nemá úroveň)To není o tom, že maturita nemá úroveň. To je o tom, že EU chce, abychom byli vzdělanější, tj. měli větší podíl lidí s vysokoškolským vzděláním jako zbytek Evropy. Fakt, že středoškoláci u nás často umí totéž jako vysokoškoláci (bakaláři) v Evropě, už nikoho nezajímá. Prostě zatímco v západní Evropě někdo v devatenácti letech vyleze z High School a je z něj vysokoškolák, u nás ten člověk vyleze ze střední školy (není high school) a se stejnými znalostmi není vysokoškolák.
Fakt, že středoškoláci u nás často umí totéž jako vysokoškoláci (bakaláři) v Evropě, už nikoho nezajímá. Prostě zatímco v západní Evropě někdo v devatenácti letech vyleze z High School a je z něj vysokoškolák, u nás ten člověk vyleze ze střední školy (není high school) a se stejnými znalostmi není vysokoškolák.
WTF? To je jako tvrdit, že kdo u nás nemá maturitu, není dospělý (maturita ←→ mature). High school (teda, ona je de facto akorát v USA/Japonsku/??? -- v Německu jsou gymply, ve VB comprehensive schools,...) _je_ střední škola. Jinak pokud má někdo ve VB slušné A-levels, není na tom ve svém oboru špatně.
To je jako tvrdit, že kdo u nás nemá maturitu, není dospělýNe, to není. A k tomu zbytku - prostě stačí porovnávat znalosti, ne výšku školy - oproti zahraničním Bc. na tom čeští středoškoláci jsou +/- stejně, ale za vysokoškoláky považováni nejsou. Proto vláda tlačí na naše VŠ, aby se výuka takzvaně zprůchodnila, tj. aby školy začaly produkovat spoustu bakalářů bez ohledu na znalosti.
Prostě zatímco v západní Evropě někdo v devatenácti letech vyleze z High School a je z něj vysokoškolák, u nás ten člověk vyleze ze střední školy (není high school) a se stejnými znalostmi není vysokoškolák.a to je samozřejmě naprostá kravina. Pokud už přistoupíme na to označení "high school", pak už je také nutné povšimnout si, že "high school" == "střední škola". Jestliže to někdo doslovně překládá (přičemž ignoruje "university/college" == "univerzita/VŠ"), pak je debil.
C:\PRINCE\> prince megahit 14
, nebo ILM, IDDQD, IDKFA
. Všechny tyhle hry formovaly dnešní generaci lidí nad 20 let.Možná, že formovaly, ale opravdu u zanedbatelného procenta populace
Řekni mi, k čemu ti kdy byl třeba dějepisPamätáš sa ako ťa na dejepise učili, že obrana "Len som plnil rozkazy" nefungovala v Norimberskom procese? K čomu viedla nacionalistická politika v Nemeckej ríši? Čo dosiahol Martin Luther King a Rosa Parksová? Čo spôsobil Gavrilo Princip v Sarajeve? Ako Kolumbus objavil Ameriku a conquistadori vyhubili domorodé obyvateľstvo? Ako Giordana Burna upálili na hranici? Ako Brutus zabil Cézara? ... Myslíš, že to nemá dopad na svet, v ktorom žiješ? Že sa z toho nedá poučiť? Tiež ma dejepis nijak zvlášť nebavil, ale svoj význam má. A tiež záleží na tom, ako je vyučovaný.
Pamätáš sa ako ťa na dejepise učili, že obrana "Len som plnil rozkazy" nefungovala v Norimberskom procese?Btw. z tohohle případu se ukazuje ještě jedna poměrně stálá historická pravda: jsi-li na vítězné straně, tvé válečné zločiny potrestány nebudou.
Neházej flintu do žita, jsi ještě mladý, a když se dostaneš do pracovního režimu, už nikdy nebudeš mít tolik času, pak přijde rodina a s časem na učení se nových věcí to nebude tak slavné jako to bývalo.
Poctivá informatika je matematika, bez ní to nejde, proto je podle mě, minimálně v Praze, jen jedna škola, kde se učí informatika pořádně, vše ostatní je o řád níže.
Škoda, že jsi nezůstal na MFF, časem by Tě to třeba začalo i bavit.
Každopádně lepší je jít na ČVUT než do pracovního režimu, i tam se můžeš dost naučit, když budeš chtít. Protože nakonec záleží jen na Tobě jak moc Ti škola dá, když se budeš flákat budeš mít bezcenný kus papíru a promarněných X let, pokud si sám půjdeš za tím vstřebat co nejvíce teorie, dá Ti to mnohem víc než si teď třeba myslíš.
to. ze nemate technicke vzdelani jsem si rikal uz u vaseho prispevku s tou rychlosti u pgsql. Technik by jeste o trochu vice strukturoval.
Možná trochu unáhlené hodnocení (na základě jednoho příspěvku). Při měření jsem popsal mnoho stránek, především přípravou metodiky, to se neboj (můžeme si tykat?), ovšem nechtěl jsem to psát do blogu (připojení gprs) a také to nesouviselo s dotazem. Výsledky pro disk a raid tam jsou pouze pro ilustraci. Není to kompletní měření, pokud mi to zaměstnavatel schválí, tak zveřejním kompletní výsledky z produkčního prostředí.
Ten kurs algoritmické matematiky bych si teda dal :) kde to najdu ?
Dekuji za vyborny material :) ale spise bych dal prednost necemu co neni urceno primo pro matfyzaky :)
Pro mě výsledek win-win.Tady nejsi na žádném WUG. Takže jedině lin-lin.
Dost zalezi kam byste chtel nastoupit.
Do IT v statni sfere ci velke spolecnosti (mobilni operatori, energetika, urady ....) to bude bez VS IT prakticky nepruchodny. Obzvlaste v dnesni dobe.
Na UP je vic absolventu VS v oboru IT nez potrebuje trh prace. Vase znalosti v IT jako stredoskolaka jsou treba mnohem vetsi nez u absolventa FIT jez skolu proflakal a latku jen nasrotil aby kua ten diplom mel.
Male firmy VS vzdelani v IT az tak neresi. Pokud vsak hledaji noveho zamestnance tak z nabidek jednoznacne vybiraji lidi s VS.
Do naseho okresniho mesta expandovala jedna firma z Kolina jez chce budovat internetove pripojky po panelacich apod. Potrebuji lidi na montaze kabelovych rozvodu, nastaveni a servis PC u zakazniku apod. V soucasnosti si jednoznacne vyberou lidi s VS techickeho smeru pac je jich na UP dost.
Jestli berete IT jako konicek tak je pro Vas zbytecne stravit 5 let ve skole a je lepe si najit praci. Vse co pro svuj konicek budete potrebovat tak najdete na netu. Ve skole (zadne) nemaji nikde ten pomyslny trychtir jimz se do hlavy informace lijou.
Technická dokumentace? V prváku? Jsou na to skripta a přijde mi v životě jako dost požitelné nebo vhodné aspoň něco z toho vědět. Aneb jaká že je standardizace výkresů apod. pro domluvení se nebo ověření, že Tě někdo nevodí za nos.
Vopruz: nic těžkého, ale nutí mě dělat otravné úkoly nebo spolupracovat v týmu s idioty (jakmile na FELu slyším spolupráce, mám husí kůži)
To musí být strašné být geniální a být nucen pracovat se samými idioty. Tento elitářšký postoj není dobrý. Raději si na spolupráci zvykni, jednotlivec všechno sám nestihne a navíc tě při vysvětlování problému "idiotům" může napadnout řešení.
Tento elitářšký postoj není dobrý. Raději si na spolupráci zvykni, jednotlivec všechno sám nestihne a navíc tě při vysvětlování problému "idiotům" může napadnout řešení.Volně přeloženo - elitářský přístup není dobrý, lepší je nahánět cvičícího čtvrtý týden zkouškového kvůli zápočtu, protože jeden ze spolupracovníků teprv teď byl schopen dokončit svoji část úlohy tak, aby to fungovalo. V tomhle souhlasím s Lubošem - jestliže máš v týmu pitomce, kteří nemají ani šajn o tom, jak něco udělat, je lepší to udělat sám. Čas, který bys věnoval vysvětlování, věnuješ práci a ušetříš si spoustu starostí.
jestliže máš v týmu pitomce, kteří nemají ani šajn o tom, jak něco udělat, je lepší to udělat sám. Čas, který bys věnoval vysvětlování, věnuješ práci a ušetříš si spoustu starostí.Přesně tak! Nedělat to v týmu, tak to mám za dvě odpoledne hotové, ale takhle...
K lidem, co jdou na Softwarové inženýrství a teprve až na této škole se učí základy programování, SQL, XML apod., nemám důvod se chovat jinak. Sotva se to jen trochu naučí, tak jdou s nulovými zkušenostmi do praxe... katastrofa. Pak má ten software fungovatAle o tom to přece je. VŠ není místo, kde bude člověk 5 let dřít SQL, aby pak měl sice velmi dobré ale velmi úzké praktické předpoklady. VŠ je naopak místo, kde je prostor k těm věcem přičichnout a vybrat si svou specializaci podle aktuální poptávky. Na nabytí praxe jsou ve firmách juniorské pozice. Za půl roku na takové pozici může pak ten "blbec" umět desetkrát víc než Vy. Až pak SQL vyjde z módy, tak za dalších půl roku bude schopnej vykonávat jinou činnost. Ale to je díky tomu rozhledu a režimu fungování, na který se na VŠ naučil. Chovejte se k lidem podle toho, jací jsou, a ne podle toho, co umí. Vy jste taky jednou byl SQL/XML/... lama.
a netusi, co je to relaceBohužel je tím někdy krmí i „odborné“ články viz
Google: relace site:zdrojak.root.cz
Pokud je někdo na VŠ opravdu expert, který nějaké části látky rozumí, na slušné technické VŠ mu stačí ukázat, že trochu ví o co jde a udělat zkoušku (ke které ho bez problémů pustí).pokud je to slusna VS tak ma pro vsechny studenty nastavene stejne pozadavky a musi je splnit kazdy, at je expert, ci neni. kdyz je odbornik ma tu vyhodu, ze mu to pujde snaz. napr. lidi sice se nauci pracovat s DB, ale teorie jim moc nerika. a tak se to stejne musi naucit.
Je vidět, že prostředí kvalitní vysoké školy neznáš.:-]]] co si mam predstavit pod pojmem kvalitni VS?
Což je jinými slovy to, co jsem psal já.Pokud je někdo na VŠ opravdu expert, který nějaké části látky rozumí, na slušné technické VŠ mu stačí ukázat, že trochu ví o co jde a udělat zkoušku (ke které ho bez problémů pustí).pokud je to slusna VS tak ma pro vsechny studenty nastavene stejne pozadavky a musi je splnit kazdy, at je expert, ci neni. kdyz je odbornik ma tu vyhodu, ze mu to pujde snaz. napr. lidi sice se nauci pracovat s DB, ale teorie jim moc nerika. a tak se to stejne musi naucit.
Mno, tady se dostáváme na tenký názorový led... takže zkusím aspoň svůj názor: kvalitní VŠ je taková, kde se primárně hledí na výsledné znalosti a dovednosti a kde se nedělají zbytečné administrativní překážky (typu povinná účast na něčem, co k dosažení a otestování těch znalostí a dovedností není potřeba). Rád si přečtu i jiný názor :).Je vidět, že prostředí kvalitní vysoké školy neznáš.:-]]] co si mam predstavit pod pojmem kvalitni VS?
Což je jinými slovy to, co jsem psal já.ne, neni. ty jsi psal:
na slušné technické VŠ mu stačí ukázat, že trochu ví o co jde a udělat zkouškuna normalni skole je potreba ukazat, ze vis o co jde. trocha staci tak mozna v plzni na pravech... ...jen pro zajimavost a tvou informaci, treba ja osobne, netrvam na tom, aby studenti chodili na ma cviceni (i kdyz je to chapane jako plus), staci kdyz odevzdaji zadane ukoly.
Je vidět, že prostředí kvalitní vysoké školy neznáš.
Mno, tady se dostáváme na tenký názorový led...uznavam... public ivy, neni ivy league.
kvalitní VŠ je taková, kde se primárně hledí na výsledné znalosti a dovednosti a kde se nedělají zbytečné administrativní překážky (typu povinná účast na něčem, co k dosažení a otestování těch znalostí a dovedností není potřeba).tak to jsem studoval na tech nejlepsich skolach... ;-] osobne kvalitu VS hodnotim podle naprosto jinych kriterii...
na normalni skole je potreba ukazat, ze vis o co jde. trocha staci tak mozna v plzni na pravech...Jako vtip fajn. Ale teď vážně, čemu jeden může říkat detailní znalost problematiky, tomu jiný může říkat trochu tomu rozumět. Těžko se můžeme dohadovat o faktech, když používáme jen relativní pojmy a používáme každý jiné měřítko.
tak to jsem studoval na tech nejlepsich skolach... ;-]Nemůžu soudit.
osobne kvalitu VS hodnotim podle naprosto jinych kriterii...Velmi vágní vyjádření, to jsou ta kritéria tajná? Vidíš, já se držím toho kritéria, jestli je možné efektivně zužitkovat svůj čas, aby člověk dosáhl požadovaného stupně znalostí. Těžko budu pozitivně hodnotit školu, která mě okrádá o čas, aniž by ten strávený čas přinesl nějaké zlepšení (nebo otestování) mých znalostí. Záměrně jsem vynechal hodnocení podle vědeckých výsledků, protože jsem se chtěl držet vzdělávací funkce školy.
>>>VŠ tady není kvůli tomu, aby někdo dostal vyšší plat nebo titul.
Tento nazor mam i ja, Vy a par dalsich rozumnych.
Bohuzel mladi to ve vetsine pripadu berou trochu jinak.
Můj pohled: a) na vejšce potkáš dost chytrých lidí, možná víc, než bys jich potkal jinde, b) je dobré se připravit na všechno, i to, že jednou bude mít vejšku většinu blbců v okolí a pokud jsi chytrej, proč bys měl mít ten handicap, že jsi jedinej chytrej bez papíru, c) radši se vezeš nebo řídíš? Když přiděluješ práci ostatním, tak na tom tak nezáleží, co máš, když se vezeš, je výhodnější mít vyšší hodnotu.
Imho je to jen o pristupu, v prvnim rocniku jsem mel podobne nazory. Nakonci prvaku se to otocilo a zjistuju ze cim vic veci vim, tim toho chci vedet jeste vic. Pokud nekomu nesedi obor at si ho klidne zmeni, ale pro me je po 1.5 roku studia to nejlepsi co jsem mohl udelat. Otazky typu "K cemu mi bude, Tayloruv polynom?" a podobne bych vubec neresil, protoze to ukazuje na znacne omezeny pohled cloveka na svet kolem...
Hlavně nechodit na školu jen proto, i když ho to moc nebaví, jen proto aby měl člověk papír, s tím, že to nějak dá. Nedá - tedy alespoň v mém případě, chodil jsem jen na "blbou" všb (infomatiku) a nedodělal ani bakaláře, protože jsem lítal po brigádách a studium nebral vážně a hlavně - moc mě to nebavilo. Holt jsem si vybral špatně, mám talent na jazyky a humanitní "hovadiny" (pomáhal jsem kamarádce co studovala na vš sociologii a jiné, co dělala politologii), takže jsem tři a půl roku strávil prakticky zbytečně. No zbytečně, naučil jsem se dobře hledat a používat informace, objevil jsem praktická uplatnění mou nenáviděné matematiky (a už není tolik nenáviděná ) a hlavně se poznal s hodně zjímavými lidmi, jak znalostmi, tak názory... oproti tebou zmiňovaným vš je ale obtížnost studia tady samozřejmě trochu jiný level
Teď blbnu s tím, že bych si to dodělal dálkově (hodně lidí mi říká, že by byla škoda toho nechat úplně, když už jsem tam byl tak dlouho), ale studovat při práci, to fakt nebude sranda.
a) na VŠ půjdu: Nechám se pět let buzerovat, budu se učit spousty prakticky nepoužitelných a nezajímavých věcí a za to dostanu papír...Je jen na tobě jak si vybereš. Nic z toho co jsi napsal neplatí paušálně. Paušálně to tvrdí jenom chudáci, kteří si tím léči ego, poškozené tím, že na dodělání VŠ neměli. VŠ smysl rozhodně má. Neplatí ovšem, že je to nutnost, nebo naopak garance čehokoli. Nejvíc záleží vždy na tobě jak stím naložíš.
Jj, je jen na člověkovi, jak zabije svuj život.
Výhoda vejšky v mládí je zpravidla ve vyšší/lepší možnosti se se soustředit jen na tu školu a studium. Teprve pozděj člověk objeví, co že ho to vlastně tolik baví, zda je to to, co dělá nebo něco jiného. Studium v produktivním věku obvykle přináší s sebou jistou zralost v prioritách a životě.
Čili při setkání s takovýma fňuknama si řikam "když si neuměj vybrat v tomhle, jak si poraděj v něčem méně náročnym a principiálnim?"
"udělej si VŠ ať máš nějaký rozumný peníze, s gymplem jsi jen hov.o"tak pomalu přestává věřit, že na VŠ jde o něco jiného. A tak nějak spíš hledám jiný důvod proč studovat (protože tohle pro mne důvod fakt není) a doufám, že mě to na FELu bude bavit :)
udělej si VŠ ať máš nějaký rozumný peníze, s gymplem jsi jen hov.oJedno důležité ale - před otázkou VŠ ano nebo ne stojíš v případě, že jsi středoškolák s odborným vzděláním, tzn. můžeš se uplatnit i bez VŠ a máš znalosti na to, abys mohl něco dělat. S gymplem se žádná otázka nekoná, to je prostě VŠ (popř. VOŠ) ano, jinak v pracovním procesu nemáš šanci* kromě případu, kdy se ti povede přisát na státní rozpočet aniž bys dělal něco užitečného. * jediná výjimka je, že po tom gymplu začneš např. cestovat (respektive mám na mysli získávání vědomostí jinak než ve škole.) Když si najdeš nějakou práci - i nekvalifikovanou - v cizině, máš docela velkou šanci, že si domů přivezeš nějaké naspořené peníze a s nabytými zkušenostmi s jazykem se uplatníš třeba jako překladatel.
a) na VŠ půjdu: Nechám se pět let buzerovatNenecháš. Jen ve škole máš na každou zkoušku 3 pokusy. Jen ve škole projdeš dál s trojkou. Jen ve škole se můžeš zeptat pokud ti něco není jasné, zajít na konzultaci. Jen ve škole si můžeš (částečně) vybrat co budeš dělat. Jen ve škole máš jasně daná pravidla a nevyhodí tě na ulici jen proto, že je venku zataženo. Tomu říkáš buzerace?
budu se učit spousty prakticky nepoužitelných a nezajímavých věcíTo je pravda, na vysoké se neučí jak zatlouct hřebík, ale učí se jak na to přijít sám. To, co středoškoláka musíš naučit jako opici, vysokoškolák vymyslí samostatně.
a za to dostanu papír, díky kterému možná dostanu větší platTypická chyba ne-VŠ lidí je myslet si, že to studium se dělá jen pro ten papír. Obecně je chyba si myslet že něco dělat je jen kvůli nějakému výsledku daleko v budoucnu, to je pak skutečně škoda času.
(mimochodem, existuje nějaké srovnání kolik si vydělá v IT člověk se SŠ a s VŠ?)Pro srovnání stačí vědět to, že středoškolák bude těch 5 let makat, aby se dostal (a zůstal) tam, kde vysokoškolák bude po studiu začínat.
*možná* budu mít víc času na svoje záliby.Pudeš na přednášku na 10 a budeš doma ve 3 odpoledne a to ještě pokud budeš mít "dlouhej den", porovnej si to s osmihodinovou pracovní dobou.
b) místo VŠ nastoupím do práce: budu mít víc peněz na svoje záliby,Prachy budeš mít sotva na chleba a čas na záliby vůbec ne. Hlavně ze začátku.
budu (snad) dělat něco co má smysl a co mě baví.Budeš dělat co ti řeknou, protože nebudeš v pozici aby sis mohl klást požadavky.
Nevýhodou je, že jak jednou uteču, VŠ se bude dodělávat sakra špatně.Dokud budeš mít o sebe postaráno - rodiče a tak, a dokud ti to bude v hlavě pálit (což je tak do 22-24 let) tak se dá na VŠ vrátit.
Riziko buzerování ze strany nadřízeného (ale tohle se dá řešit změnou zaměstnání).Spíš jistota než riziko a měnit zaměstnání jako ponožky taky není východisko - jednak to docela trvá něco sehnat a jednak pokud budeš mít životopis jak vzorník tak tě už nikam nevemou.
No, a co si myslíte vy? Co (by) jste si vybrali a jaké jsou vaše zkušenosti?Nikdo neříká že musíš absolvovat hned první VŠ na kterou nastoupíš s vyznamenáním, nikdo neříká, že musíš hned po SŠ začít VŠ. Pokud máš nějaké zázemí a nemusíš nikoho (ani sebe) živit tak si dej na čas, zkus si práci, dvě nebo tři VŠ atd. Po pár letech experimentování třeba budeš mít víc jasno. Pokud porovnám tvoje výroky a svoje zkušenosti, tak seš vedle jak ta jedle (viz výše), ale to je v tomhle věku normální. Takže žádná zbrklá rozhodnutí, jdi něco dělat (cokoliv) a hlavně neseď s hlavou v zadku. Tvůj problém asi nebude že nic neumíš, ale že něco umíš. Tak do toho.
Co to, druhý pokus skončil hned prvnim semestrem?
Až malej bude větší, rád bych školu dal. Jestli bude chytrej, bude vhodný, když malýmu budu moct někdy pomoct. Taky čekam, že ne vše se mimo univerzitu dovim.
MFF má možno vyššiu úroveň ako iné školy, ale to neznamená, že väčšina študentov obvykle vôbec netuší, o čom je reč A obzvlášť matiku 90% ročníka nestravuje úplne ideálne (týka sa hlavne nižších ročníkov, kedy ešte nebola väčšina ľudí vyhodených)
Předpokládám, že řeč je o informatice a práci v IT. (Jinak je všechno následující off-topic.)
Se střední školou jsou dvě možnosti. a) Vzít na sebe spoustu odpovědnosti a podnikat. b) Smířit se s pomyslným platovým a kariérním stropem, který jako zaměstnanec většinou nemůžeš překročit.
Jakmile má člověk jakékoliv VŠ vzdělání, přináší to s sebou spoustu možností. I bakalářský diplom dělá opravdu hodně. Nevím, proč hned mluvíš o pěti letech studia. Po bakalářské státnici se může každý rozhodnout, zda chce dál studovat, jít pracovat, přestoupit na jinou školu nebo třeba nedělat nic.
Pokud v souvislosti s MFF mluvíš o „nezáživné matice“, mám jedno doporučení: Škola, kterou hledáš, není ČVUT. Je to VŠE, ČZU a odpovídající školy v jiných městech, případně některá z mnoha soukromých škol. Jinými slovy, asi hledáš školu, která vyučuje informační technologie, nikoliv informatiku. To první je řemeslo, to druhé je především věda. Informatika vyžaduje mimo jiné zájem o věc. Přístup typu „tak jo, nějaký papír mít musím“ většinou nefunguje.
První ročník je matematicky zaměřený. (Podle mého názoru je to tak dobře.) Posuzovat celé sudium podle prvního ročníku je ukvapené. Pokud jde o „odborné“ předměty, mezi volitelnými jich je spousta. Každý si musí vybrat sám. Nikdo ti nebude studium předepisovat jako na základní škole. Samozřejmě má MFF relativně málo předmětů z oblasti hardware; těmito záležitostmi se víc zabývá ČVUT. Zato v oblasti operačních systémů (DSRG), počítačových her (CGG, umělá inteligence), počítačové lingvistiky (ÚFAL) a v několika dalších odvětvích, která teď zrovna z rukávu nevysypu, nabízí MFF odborných předmětů na skvělé úrovni víc než dost. Pochopitelně je nutné napřed pochopit teoretické základy, které poskytuje ten „nezáživný“ první ročník.
Je to VŠE… školu, která vyučuje informační technologie, nikoliv informatiku. To první je řemeslo…Nějak jsem si nevšiml, že by se tu u nás to řemeslo vyučovalo – sice tu máme Katedru informačních technologiích, ale o technologiích jako takových to moc není – samá teorie a manažerský pohled na informatiku. Pár předmětů o programování tu máme, ale je jich málo a povinný je asi jen jeden. (Možná to vypadá, že si stěžuji, ale vyhovuje mi to – praktické věci se člověk naučí v praxi nebo samostudiem – vysoká škola mu má dát hlavně teorii).
Podle mě „manažerský pohled na informatiku“ je právě to řemeslo. (Přesněji řečeno, nedílná součást řemesla.)
Pod teorií si přestavuji například složitost, vyčíslitelnost, algoritmy a datové struktury.
Mam rád hlášku "je to obzvláště obtížný případ, Mister Carter." "Jiné mne nezajímají."
Vždyť všechno je jednoduché, když se to umí. A věnuje se tomu ...
Pokud mas pred maturou a nemas jasnou predstavu co delat, tak na VS nechod. Byla by to ztrata casu.Tak právě v tomhle případě by tam jít měl a během prvního roku se rozmyslet, jestli jo nebo něco jiného.
Tiskni
Sdílej: