abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.6. 23:55 | Humor

    Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    6.6. 19:44 | Zajímavý článek

    Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    6.6. 16:11 | Zajímavý software

    Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    6.6. 15:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 15:00 | Komunita

    Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    5.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.21 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    5.6. 12:33 | Komunita Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    5.6. 11:22 | Komunita

    Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu linuxového telefonu Liberux NEXX s osmijádrovým procesorem Rockchip RK3588S, 32 GB LPDDR4x RAM a 6.34″ 2400×1080 OLED displejem. Cena telefonu je 1 310 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    5.6. 11:11 | Komunita

    Miro Hrončok vyhrál volby do Fedora Council. Mezi sedmi kandidáty, kteří se ucházeli o dvě křesla, nakonec získal nejvíce hlasů - 1089. Česká komunita má tak po delší době opět zástupce v nejvyšším orgánu Fedory.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (54%)
     (33%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 227 hlasů
     Komentářů: 16, poslední včera 21:05
    Rozcestník

    Množné číslo slova Linux?

    Linuxové byli (pánové)
    1% (14)
    Linuxi byli (muži)
    1% (16)
    Linuxy byly (hrady)
    22% (399)
    Linuxe byly (stroje)
    1% (24)
    Linux je jen jeden!
    75% (1335)

    Celkem 1788 hlasů
    Vytvořeno: 2.5.2007 08:11

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.5.2007 08:24 taz | skóre: 6 | blog: taz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Na variantu Linuxi/y jsem vyloženě alergickej.
    2.5.2007 08:33 Naxalite
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    vid? ja taky. A nejhorsi je, kdyz se timto vyrazem oznaci jeden desktop :) "Nainstaluj mi sem ty linuxy brasko" :) Tuhle frazi proste nesnasim
    2.5.2007 08:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    3.5.2007 14:25 aquacat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Yop, naprosto souhlasím. Taky jsem si toho všimla. Lidi slovo "Linuxy" odvozují od slova "Windowsy" a já jsem na to alergická taktéž.
    regnarg avatar 3.5.2007 19:32 regnarg | skóre: 20 | blog: rm -rf /this/blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Tohle mi taky vadí, protože jednak je to nesmysl a hlavně kvůli tomu, že tím vzniká souvislost mezi slovy "linux" a "win**ws". Ale jinak použití tvaru "linuxy" v případě, kdy je opravdu nutné množné číslo, je pochopitelné. Ostatní tvary (linuxové, linuxi, linuxe, ...) jsou absolutně nesmyslené, to úplně bije do očí...
    S láskou se nerodíme, ale s láskou se stáváme lidmi. --Simone De Beauvoirová
    3.5.2007 20:40 aquacat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Tak nějak ;-)
    irenicus avatar 5.5.2007 08:33 irenicus | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Panove a damy mam takovy pocit ze tato otazka je pro vas pouhou zaminkou k tomu aby jste zde vedli ty zabo-mysi valky win. vs lin.
    5.5.2007 09:38 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Njn je to trapny, kazdej at si pouziva co se mu libi a neni nutno se hadat.
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    Rezza avatar 2.5.2007 15:11 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ja jsem zase alergicky na "vid" :)
    3.5.2007 20:33 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    To je každý kdo nebydlí v Praze. :-)

    "Hele, ty krávo, tramvaj, viď." ;-)
    3.5.2007 22:48 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    No jo, co je špatného na "viď"?

    Mně zase připadá praštěné, když lidi začínají své komentáře slovem "mňo".
    3.5.2007 23:03 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Tak to s určitostí mohu říct, že "mňo" mi vadí taky. Poslední dobou i spousta lidí píše něco ve stylu "Tak ale jako ...", což je snad ještě horší než to "mňo" (a taky třeba pozdrav "čauki"). :-)

    Co se týče "viď", tak pokud se použije ve smyslu "vidět" (něco jako "viď co jsem právě naprogramoval"), tak mi to nevadí. Ale jako správnému moravákovi mi přijde strašné, když slyším nějakého kámoše, který třeba v Praze studuje a už se naučil "zpívat", jak pořád valí to svoje "viď". Hlavně když začne mluvit asi takhle "Hele, tam to je úplně supr, viď. A jako šli jsme tam, viď a voni v tom krámě měli už zavříno, viď. Viď voni takhle nebudou mít zákazníky, nebo co ... " a tak dále. :-D
    4.5.2007 08:33 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    No, me to prijde lepsi nez kdyby misto "vid" pouzival "ty vole"...
    4.5.2007 09:00 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Asi žiju v jiné Praze. :)
    4.5.2007 15:50 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    +1
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    4.5.2007 15:58 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Nebo chodíš málo ven. Sestřenice žije v praze asi šest let a když přijede tak opravdu takhle mluví.
    4.5.2007 17:37 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Asi jsem tvou sestřenici ještě nepotkal. Stojí za to? :D
    7.5.2007 09:17 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Je zadaná. :-)
    5.5.2007 07:06 amalova | skóre: 1 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    "Tak ale jako..." taky nemuzu. A neco podobneho je "Teda jako...". Jsou to naprosto zbytecna slova na zacatek vety asi aby...nezacinala tak jednoduse? No nevim.

    Ohledne Prahy, ja jsem Prazak uz od narozeni a "vid" jsem nikdy nerikala. Ani "vole". Neprijde mi, ze by to rikali vsichni prazaci, i kdyz znam samozrejme ty, kteri to rikaji. Myslim, ze "vole" je bohuzel o moc castejsi. A me treba fakt rozciluje, kdyz mi nekdo rekne "ty vole" - vzdycky odpovim, ze nejsem vul, ale kdyz uz, tak krava. Ne ze by mi tak strasne vadilo, ze mi to nekdo rika, ale je zajimave pozorovat ty lidi, jak znejisti. Nejdriv jim ani nedojde proc to rikam a pak maji problem rict "kravo", tak se omluvej..
    6.5.2007 13:00 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Jsou i horsi...
    Ja mel spoluzacku este na zakladce a ta dycky zacala vetu slovy "No já nevim, ale ..."
    5.5.2007 11:04 MMN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Viď je blbost, správným tvarem je "viz".
    freshmouse avatar 5.5.2007 14:21 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Jsem z Práglu a: "čauky" používají možná tak třináctileté holky; "viď" slýchám minimálně; "viď" se používá hlavně jako žádost o přitakání, ať už pochází z jakéhokoli slova ("Bylo to tam pěkný, viď?"). A co se týče podivuhodností jazyka, tak Moravané nemají Praze co vyčítat. :-P
    5.5.2007 17:23 lacik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Mně se ta citoslovce a slovní vata také nelíbí, ale co je úplně otřesné, když někdo nemá ani to a používá "eéée, ee, ééé", takže tedy, ééé, mi to, éee, fakt vadí, ééé, žeáno, é.
    5.5.2007 17:32 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    "Hele, tam to je úplně supr, viď. A jako šli jsme tam, viď a voni v tom krámě měli už zavříno, viď. Viď voni takhle nebudou mít zákazníky, nebo co ... "
    Takhle jsem to ještě neslyšel. Spíše "Nepovedlo se to, viď?"
    freshmouse avatar 5.5.2007 14:16 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    No jo, co je špatného na "viď"?

    Mně zase připadá praštěné, když lidi začínají své komentáře slovem "mňo".
    Výraz "mňo" jsem nikdy neviděl. A že jsem už něco viděl. :-D Zato vídám a taky používám výraz "mno", což je taková obměněná verze "no", které jsi taky použil.
    2.5.2007 08:38 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Takže věta „Mandriva a Ubuntu jsou dva různé linux.“ je dle tebe správně?
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    2.5.2007 08:53 bobbin | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    "Mandriva a Ubuntu jsou dvě různé linuxové distribuce" ?
    2.5.2007 09:24 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Správně je Mandriva a Ubuntu jsou dvě různé distribuce ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    2.5.2007 09:45 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Hm, ne že bych tuhle námitku neočekával už v době, kdy jsem psal svůj příspěvek. Dá se vymyslet jiný příklad: „Linuxy řady 2.4 a řady 2.6 se podstatně liší“. Pak by se ale určitě ozval někdo, kdo by chtěl Linuxy nahradit za Linuxová jádra (což je celkem rozumný požadavek). Pak mám ale otázku: co tedy slovo linux označuje, když ne jádro operačního systému, ani distribuci kolem tohoto jádra vystavěnou?
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    2.5.2007 09:49 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux je ochranná známka Linuse Torvaldse. :-)

    btw. Proti "Linuxy" když se použije ve správném kontextu nic nemám, ale (!) nenávidím slovo "Linuxi". To je jak vrazit mi šroubovák mezi lopatky.
    2.5.2007 10:18 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    A tím bych tuhle diskusi uzavřel. Nebaví mě hádat se kolik andělů se vejde na špičku jehly…
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    2.5.2007 09:59 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    „Linuxy řady 2.4 a řady 2.6 se podstatně liší“.
    Linux řady 2.4 a řady 2.6 se liší, stejně jako bych řekl Firefox verze 1.0 a 2.0 se liší, nebo vim verze 6 a 7 se liší, nebo Office verze x a y se liší, ...
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    3.5.2007 09:12 Kroko | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux řady 2.4 a 2.6 .....
    http://kroko.evesnight.net
    2.5.2007 10:06 bobbin | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    I když to není košer, tak bych asi řekl:

    „Mandriva a Ubuntu jsou dva různí tučňáci.“
    2.5.2007 10:19 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Tučňák je u mě uživatel linuxu :–)
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    2.5.2007 11:25 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    „Mandriva a Ubuntu jsou dve různé distribuce operačného systému linux.“
    2.5.2007 11:27 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    aj ked linux je len jadro :)
    3.5.2007 18:19 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    IMHO jsou to dva různé (ač v mnohém podobné) operační systémy s linuxovým základem, případně s jádrem Linux ;-)
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    the.max avatar 2.5.2007 23:23 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Naprosty souhlas. Nejvic men vytaci kdyz to rika nejakej "klikac", kterej to sklonuje podle toho jeho klikaciho systemu.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    3.5.2007 09:26 maddock
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    A pritom je to naprosto korektni, holt je to o osobnim vkusu :)
    2.5.2007 08:44 Martinus | skóre: 21 | blog: martinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux je sice jenom jeden, ale v mnoha případech potřebujeme použít množné číslo, takže Linuxy byly (hrady) je podle mě jediná varianta, která vyloženě netahá za uši...
    Free your mind and the ass will follow...
    Jiří Hubka avatar 2.5.2007 08:57 Jiří Hubka | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Tak tak souhlas. Množné číslo Linuxy.
    2.5.2007 09:36 jarks
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ano. Mandriva, Ubuntu, Debian, SUSE a další jsou Linuxy (Linux bez Linuxu, jako hrad bez hradu), to je jasný. Ale NEpoužívat to jako "funguje to v Linuxech?", "máš nainstalovaný Linuxy?", čímž se nemyslí, že jich má instalováno 5, ale provádí se trochu přihlouplé skloňování podle vzoru "máš nainstalovaný windowsy?". Tam to je snad aspoň částečně na místě, když slovo "windows" je množné číslo od "window". Z toho plyne, že Linux se v žádném případě neskloňuje podle windows!
    2.5.2007 13:35 klerik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Windows jsme prejmenovali na "ceske slovo" WOKNOUS :-)
    4.5.2007 09:06 domek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ještě výstižnější jsou widle! ;-)
    2.5.2007 10:57 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Názvy softwarových produktů se mezi jazykově kultivovanými lidmi vesměs nezmnožují... Kdyby nic jiného, tak už jen kvůli své nehmotné povaze. :-)
    Jiří Hubka avatar 2.5.2007 12:51 Jiří Hubka | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Čili otázka "Kolik tam máš nainstalováno office ?" se vám zdá být jazkově kultivovaná? :) Nebo je lepší "Kolik tam máš nainstalováno officů?" ?
    2.5.2007 12:58 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Hmm...že by ani jedna? :-)
    2.5.2007 13:48 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Dobře, ale věta „Kolik máš nainstalováno Firefox?“ je už určitě správná, že? :–)
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    2.5.2007 14:18 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Kolikrát máš nainstalován Firefox...?

    Diskusi o smyslu takové otázky nechme stranou...
    Václav 2.5.2007 17:51 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    2X. Firefox 2 a firefox 3 alfu :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Dalibor Smolík avatar 2.5.2007 09:36 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux je jen jeden, ale Linusové byli dva: jeden byl papežem a ten druhý je tvůrcem Linuxu :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    3.5.2007 09:28 maddock
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Myslis, ze v tom je nejaka symbolika? :) To snad ne, taky by mohl byt nejaky papez Gates.
    Dalibor Smolík avatar 3.5.2007 13:28 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Gates nevím, ale takový Steve Balmer, kdyby byl papežem, tak by mohl místo projevu na Velikonoce ve Vatikánu poskakovat a křičet "I love this company!" :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    xkucf03 avatar 3.5.2007 09:55 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    btw: nevíš, jestli je košer, aby křesťanské organizace používaly FreeBSD? :-D
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    3.5.2007 20:11 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    IMHO je to teď už v pořádku.
    Quando omni flunkus moritati
    4.5.2007 12:28 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Jako díky modernějšímu logu? Ale na webových stránkách ten čertík pořád je :-)
    4.5.2007 10:48 T.lama | Ústí nad Orlicí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    No koser to nebude, protoze slovo koser uzivaji zide a ty maji s krestany spolecny tak akorat Stary zakon :-)
    4.5.2007 12:28 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    to bylo schválně, aby ten příspěvek by jó náboženský :-)
    4.5.2007 14:18 dci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    no, Linux je mimo jine i praci prasek.... :D

    jinak Linux sklonuju po vzoru hrad a nevim, proc se branit mnoznemu cislu, pokud se pouziva s rozmyslem
    2.5.2007 10:24 Linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux je pomnozny tvar, takze jich je vic, stale ale jen Linux.
    2.5.2007 11:47 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ne. Pomnozny tvar je, kdyz existuje pouze mnozne cislo, vyznamove vsak pokryva i jediny objekt (napr. dvere, jatra).

    Linux je formalne jednotne cislo, takze by jej slo napasovat do skatulky latkova, jako je snih nebo mouka.

    Ale obavam se, ze Linux nepatri ani do jednoho. Lidem vadi to X, takze hledaji podobu s fix nebo taxi. Nakonec tu je problem s Windows, kterazto/kteryzto nema ustalene ani cislo, ani rod.
    2.5.2007 11:15 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Nemalo by sa to sklonovat podla vzoru Windows ? :)
    2.5.2007 12:10 ondraaaaaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    myslim, ze ne, time
    freshmouse avatar 2.5.2007 14:15 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Na deset počítačů jsem nainstaloval Linux. Takže Linux je jen jeden. Bohužel jsem se přehlédl a hlasoval pro hrady. :-/
    freshmouse avatar 2.5.2007 14:34 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Přišel ke mně ňákej mlaďas a říká, že je rád. Já na to, že já taky. Říká: Nesmysl, rád může být jenom jeden. Tak jsem ho vyhodil, šmejda drzýho... (Nepovedená inspekce ministra zdravotnictví v nemocnici na kraji města.)

    :-D
    2.5.2007 16:05 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux podle vzoru Tux ... či naopak? :-)
    2.5.2007 17:01 aR | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    www.pravidla.cz

    Nalezené tvary: Linux ~ Linuxe ~ Linuxech ~ Linuxem ~ Linuxu ~ Linuxům ~ Linuxy
    2.5.2007 17:36 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Udělám si taky web a pojmenuju ho "Jediná platná pravidla" - budeš ho v takovém případě respektovat? ;-)
    2.5.2007 19:16 microps | blog: microps
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Pokud jsi admin z jazykového ústavu akademie věd, proč ne?
    2.5.2007 18:55 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Vyborna anketa, tomu kdo ji vymyslel gratuluji. Presne vystihuje rozdeleni uzivatelu linuxu na fanatiky a ty normalni. Skoda ze tech fanatiku je tolik, proto je linux porad tam kde je.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 2.5.2007 21:06 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    ¿ROFL?
    m$ lipo $m avatar 2.5.2007 21:32 m$ lipo $m | skóre: 19 | blog: čaj o páté | Redmond
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    kdo neni fanatik s nama je fanatik proti nam
    Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)
    3.5.2007 14:33 Amidamaru | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    to napadlo lidi na chatu lide.cz v místnosti linux
    Linux is like wigwam: no gates, no Windows and Apache inside.
    irenicus avatar 5.5.2007 09:02 irenicus | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Amen !!!!!
    m$ lipo $m avatar 2.5.2007 19:04 m$ lipo $m | skóre: 19 | blog: čaj o páté | Redmond
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    jedina varianta je prece "Linux je jen jedno!" jelikoz se jedna o jadro to prece kazdej vi ne ?
    Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)
    2.5.2007 19:14 microps | blog: microps
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Já Linux skloňuji podle vzoru moře. Linux bez Linuxe, s Linuxem, dvě Linuxe.
    emorjino avatar 2.5.2007 20:01 emorjino | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    to Linux, opravdu pěkné
    Mám rád Kubuntu, KDE (AmaroK obzvlášť), Firefox, Jabber, Wikipedii, Last.fm, Frozen Bubble.
    4.5.2007 09:03 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Škoda, že ti moře nesedí ani na první pád.
    brk avatar 2.5.2007 20:45 brk | skóre: 29 | blog: broukoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Sice nejde o množné číslo, ale co se komolení Linuxu týče, tak zatím se mi nejvíc líbila historka, když za kolegou přišel nějaký chlápek a zeptal se ho, zda-li dělá v "lejnuxu".
    USE="-qt -kde"
    vencour avatar 2.5.2007 23:08 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    Když už Linuxe byly ..., tak proč ne i Lenuxe bele? Co, Moraváci, co beste řekli?

    La Belle Lenuxe :-D

    Nebo La Bella Lenuxa? :-D

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    2.5.2007 23:19 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    2.5.2007 23:20 stano170
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    taku blbu anketu som us dlho nevidel
    3.5.2007 00:04 mato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    lool, tak tato anketa bola fakt dobra :D
    je to sice na cesky jazyk orientovane, ale zaujimave je aj ako to po slovensky povedat ... ak sa nemylim, tak je to podla vzoru dub, a teda mnozne cislo by malo byt linuxy .. i ked asi je lepsie to povazovat za pomnozne cislo o_O
    xkucf03 avatar 3.5.2007 00:05 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Zrovna nedávno jsem přemýšlel, jestli má smysl používat množné číslo od Linuxu. Jako první mne napadlo použití "SUSE a Mandriva jsou Linuxy", což jsem ale hned zavrhl, protože v nich je Linux jen jeden a jsou to pouze různé distribuce. Takže jsem došel k tomu, že jediný případ, kdy má smysl používat množné číslo je: mám na disku více instalací Linuxu (třeba různé distribuce) a pak řeknu, že mám na počítači dva Linuxy (nebo více). I když i tohle je docela kostrbaté :-)

    Komolení slova Linux prostě nesnáším.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    eagle.metawerzum avatar 3.5.2007 00:51 eagle.metawerzum | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Že by to fakt nemělo množný číslo? To by pak ale populární Marečko perová básnička musela vypadat takhle

    Jak Linux bijem o mříže,
    jak Linux v kleci jatí.
    ......
    Již vzhůru Linux,
    jimž hrouda nohu víže

    ;-)
    Bonvolu alsendi la pordiston. Lausajne estas rano en mia bideo!
    3.5.2007 09:16 kabakov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    to ze je Linux jen jeden jeste neznamena, ze nemuze existovat mnozne cislo od tohoto slova. Treba vesmir je take jen jeden (teorie o paralelnich vesmirech nechem na jindy) a klidne mohu rict ze mnozne cislo od nej je vesmiry. Kvantita ve svete jeste nevypovida nic o moznem sklonovani v ceskem jazyce. Problem ovsem nastava ve spravnem pouzivani techto vyrazu, pote je tato diskuze opravnena, ale zase je offtopic k ankete
    3.5.2007 09:21 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ano, kultivovaný návštěvník divadla by také mohl říct "minulý rok jsem viděl tři Hamlety", ale neudělá to. Řekne "Minulý rok jsem Hamleta viděl třikrát." Proč? To snad odpověď nepotřebuje, a pokud ano, chtělo by to tříbit jazykový cit. :-)
    vencour avatar 3.5.2007 09:32 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    No a proč by nemoh vidět 3 Hamlety? 3 RŮZNÉ Hamlety?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    eagle.metawerzum avatar 3.5.2007 10:35 eagle.metawerzum | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    jojo, to je síla alternace :-)
    Bonvolu alsendi la pordiston. Lausajne estas rano en mia bideo!
    3.5.2007 11:07 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Nikoli ve smyslu divadelní hry jako takové. Zkrátka je tenhle způsob zmnožování abstraktna češtině trošku cizí... (Připomínám, že nehovořím o Češích, ale o češtině, a ještě ke všemu kultivované, kteroužto od celého národa za všech okolností žádat nelze. ;-))
    3.5.2007 12:30 JirkaH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Takze ne jenom linuxovy fanatik, ale jeste jazykovy purista... :|
    3.5.2007 12:53 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ne, jen ten purista - linuxový fanatik určitě nejsem, mám sympatie pro NetBSD a lispové a smalltalkové operační systémy. :-)
    6.5.2007 15:22 terorista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Cimrman s úspěchem hrál Hamleta bez Hamleta. Takže bych mohl být loni na Hamletovi třikrát, ale Hamleta nevidět ani jednoho.
    5.5.2007 11:17 MMN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Především je prasárna skloňovat "vesmír, vesmíru....", správně je "vesmír, všehomíra, všemumíru..."; to, že to současná "pravidla" asi umožňují, je věc druhá.
    yac avatar 3.5.2007 10:27 yac | skóre: 8 | blog: srckbin | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Pokud je mi znamo, kdyz Linus nahraval na FTP server prvni verzi sveho testovaciho unixu, nekdo mu k tomu ucelu vytvoril slozku linux jako LINUsuv uniX a pod tim nazvem se to uz ujalo, at Linus chtel nebo ne... a mozna se mylim.
    srck! Linux smrdí. Méně.
    3.5.2007 11:04 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Proc jsou v ankete nesmyslne muzske vzory? Vzdyt je preci to Linux a ne ten Linux!
    vencour avatar 3.5.2007 11:11 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    A proč ne ta Linux? :-D

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    3.5.2007 11:29 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Neblázni, přítelkyně a manželky zadaných geeků ještě začnou žárlit... ;-)
    vencour avatar 3.5.2007 11:36 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    No, pořád lepší než to ...

    V recepci špičkového hotelu:

    Máme ze vše, co si můžete pomyslet, jen si řekněte ...
    Dobře, nechte mi přivést na pokoj malého chlapce.
    Cože? Zavolám strážníka!
    Co, strážníka? Well, tak tedy strážníka :-D

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Ondrej avatar 3.5.2007 13:08 Ondrej | skóre: 20 | blog: darkblair_server | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Ja sklonuju linux jako hrad
    Nikdo neni nikdy lepsi nez ty! Pouze ty jsi obcas horsi nez ostatni.
    3.5.2007 14:30 Blue Beret
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Nu, že by byl Linux jenom jeden? Vždyť jich může být víc, ať už je chápeme jako jádra (2.4 a 2.6) nebo jako distribuce. Přikláním se ke skloňování podle vzoru hrad včetně množného čísla, ne podle vzoru Windows :) Na svém počítači mám dva Linuxy, i když používám pouze jeden. V adresáři /boot mám 8 Linuxů.
    3.5.2007 14:54 aquacat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Systém Microsoft Windows je taky jen jeden, akorát existuje několik jeho produktů (win95, win98, winXP...). No a podobně - systém Linux je taky jeden, ale existuje několik distribucí. Jedna distribuce - jeden linux. Dvě distribuce - pořád jeden systém linux. Tak to chápu já.
    3.5.2007 14:47 aquacat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Já bych řekla - mám jednu mašinu, na disku třeba dvě distra, ale pořád je tam k užívání Linux, né linuxi/y. Dalo by se v tomhle případě ještě snést "má tam dva linuxy", člověk to takhle slýchává skoro pořád... ale podle mě to správně není. Ovšem myslet jednu distribuci a označovat jí slovem "linuxi/y" je moc :))
    vencour avatar 3.5.2007 15:18 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?

    Já zas říkám, že tam mam dvakrát linux a sice dvakrát Gentoo :-), jednou komplet a jednou holej základ.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    3.5.2007 15:19 aquacat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Jasně, tak se to taky dá :)
    3.5.2007 15:59 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    One Linux To Rule Them All - takze je to jasne, ne? ;-)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    4.5.2007 09:11 --
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    že by nová kniha The Lord Of The Linux?
    4.5.2007 15:39 Marex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    pokracovani Lord of the Net od Novellu ;-) tentokrat na motivy upadku bubuntu a vzestupu sil dobra z kralovstvi Debian :-b Leaknute informace naznacuji, ze tam bude i nejdrsnejsi scena - souboj v 0verkillu 8)

    ps. Sklonuje se Linux, Linux ... Linux ... popripade kernel. Kdyz mi rekne nekdo "linuxi/linuxy" tak utika pac vidi ze se mi podlivaji oci krvi :-E
    3.5.2007 21:06 xyr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Jak tak sleduju diskuzi bude to asi nejspíš "podle vkusu každeho soudruha" ;-)
    4.5.2007 13:40 TZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Linux!!!! Nic jinýho!!!!
    Pavel Beníšek avatar 4.5.2007 15:17 Pavel Beníšek | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Prijde mi to zabavne, hlavne z toho duvodu ze v anglicky mluvicich zemich neni ustalena ani vyslovnost. Takze jeden admin se se mnou bavi o "lajnuxu" a druhy o "linuxu". A nerekl bych ze to nekomu vadi...

    Kdyz se Linuse ptali na vyslovnost, tak salamounsky uvedl Svedskou a Finskou ;) (Doufam ze si to dobre pamatuji).

    Zabomysi valky jsou vecne, ale tahle anketa me alepson dobre pobavila.

    HOWG
    checking for chicken... must have egg first
    5.5.2007 22:17 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    AFAIK švédskou a finskou výslovnost uvedl ohledně svého jména "Linus", naopak k Linuxu uvedl jen jednu, ale nepamatuju se, která to byla :-). Tuším /ˈlɪnʊks/ (podle Wikipedie)
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    xkucf03 avatar 4.5.2007 23:25 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše 100
    sto :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 4.5.2007 23:28 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 100
    omlouvám se, nějak jsem si nemohl pomoci, jak jsem tam viděl těch 99 :-)

    A ještě k té anketě: přijde mi to trochu nedomyšlené, protože dvě možnosti se tu překrývají -- klidně se můžeme shodnout na tom, že Linux je jen jeden, ale zároveň říci, že Linux je podle vzoru hrad a kdybychom ho chtěli skloňovat, tak bychom to dělali podle tohoto vzoru.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.5.2007 15:18 qwerty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Množné číslo slova Linux?
    Hovězí jak zmrd je tahle diskuze . . .

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.