Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
Váš první programovací jazyk?
Basic |
|
49% (631) |
Pascal |
|
28% (354) |
C/C++ |
|
9% (113) |
Java |
|
3% (34) |
jiný |
|
11% (145) |
Celkem 1277 hlasů
Vytvořeno: 6.4.2007 22:52
Tiskni
Sdílej:
Aby nedošlo k omylu - v Pascale neprogramujem už pekných pár rokov. Ale prešiel som ním, a rozhodne to nepovažujem za premrhaný čas. Najhoršie čo sa môže človeku prihodiť je obmedzenosť. Vybuduje si sám okolo seba steny, a potom cez ne nevidí. Časom prestane vnímať aj tie steny.
Programátor samotným vyťukávaním zdrojového kódu z klávesnice strávi len zlomok svojho času. Nepísaním then
ušetrí zlomok tohto zlomku. Omnoho viac úsilia ušetrí, keď má rozhľad, dobre si navrhne ďalší postup a namiesto chaotického tápania ide rovno správnym smerom.
.. a navíc musíte psát mnohem více různých klíčových slov (then v ifu atd..) které sice kod trochu zprehledni, ale pro programatora je to spise na obtiz..Právě proto se pascal používá pro výuku programování. Výsledný program totiž vypadá jako jedna dlouhá anglická věta, což může začátečníkům dost pomoct s pochopením jazyka (pascalu a později bez problémů jakéhokoliv jiného). S tou přehledností je to trochu horší - třeba takový python je podle mě přehlednější i bez všech těch then, begin, end středník, end tečka.
Čert nech vezme bodkočiarky a begin-end. Naozaj podstatná odlišnosť a dôvod prečo je IMHO lepšie sa učiť programovať pomocou pascalu než C je modulárnosť cez unity s jasne definovanými rozhraniami. Include v C je síce mocný nástroj, ale je príliš benevolentný, a je veľmi pravdepodobné, že autori jazyka ho nezamýšľali v takom duchu, ako sa používa.
To, plus ďalšie vychytávky, ako napríklad: = vs. ==, | vs. ||, smerníky, neexistenciu typu boolean, zameniteľnosť poľa a smerníku, volanie odkazom, podivný for, struct a typedef, a ďalšie C-éčkove záludnosti - to sú dôvody prečo by sa začiatočníci mali C-éčku vyhnúť.
No první bylo bohužel C. Ale fakt bohužel, byla to podle mého názoru ztráta času :(To by nikoho nenapadlo, každý by tam dopsal nějaké argumenty. Ale když jde o Pascal, je to něco jiného – tam přece každý ví, že Pascal je hrůza, to není potřeba rozvádět. Tak bych očekával, že když se na ty důvody zeptám, vysype autor takového komentáře deset pádných důvodů z rukávu. Ale skutek utek'. A přitom ty důvody by se našly
Pro mě osobně je Pascal fuj možná tak proto, že se zalekl upward funarg problému a tudíž je s ním mnohem méně legrace, než s jazyky, co UFP hrdě čelí pomocí osamostatněných bindingů nezávislých na zásobníku. Jinak je Pascal podle mě docela pěkný, i když z něj na hony smrdí to, že je to jen jednoduchý jazyk navržený s ohledem na rychlou kompilaci a rychlý výsledný kód. Nicméně pro tyhle účely máme v Unixu už Cčko.
<-p>
A angličtina? Shakespeare? A co tohle, není to hezčí?
"Ich was in one sumere dale,
in one suthe diyhele hale,
iherde ich holde grete tale
an hule and one niyhtingale.
That plait was stif & starc & strong..."
procedure
? Učit programátory používat procedury šílené. Takové myšlení vede na věci, jako třeba v Pythonu
>>> print range(5).remove(0) NonePřitom rozumný jazyk v tomto případě vrátil
self
, aby se dalo napsat
>>> print range(5).remove(0).reverse() [4, 3, 2, 1, 0]Ovšem toho si holt člověk naučený na procedury ani nevšimne ...
PHP to tehdy bylo .. si pamatuju jak jsem se kdysi ptal úplně na nějakou základní věc na fóru a oni na mě s konstruktory a OOP .. těžké to bylo, těžké ...No když se ale člověk to naučí tak to ví , ja s php začínal v 10letech :) a tet je mi 14 a vím dost* A když už se můžu opřít do Pascalu , tak jak jsem asi 1měsic chodil do kroužku tak to byla hrůza...
Jo, ZX Spectrum ... prostě basic.
... ve chvili kdy stupen interakce uzivatele s aplikaci vzroste nad nejakou uroven je Konec. Potom uz je jedno co se s aplikaci dela a vzdycky z toho vyleze zrudnost. ...Ono to dost souvisi s kvalitou pocatecniho navrhu. Kazdy projekt, kdyz nejak vyrazne preleze puvodni navrh (ktery se vetsinou zanedbava, protoze na tom projektu "prece nic neni"), se stava zrudnosti, v kazdem jazyce. Ted treba pracuju na projektu, o kterem jsem na zacatku pocital, ze jeho realizace zabere nanejvys sest mesicu. Nastesti jsem nepodcenil pocatecni navrh - prakticky pul roku jsem si daval dohromady, co od toho vlastne cekam a chci, zkusenosti s tim systemem, co chci vysledkem nahradit, ale i to, jake programatorske metody a nastroje povedou k cili nejlepe. Ze sesti mesicu (ve kterych byla i silna rezerva pro strycka Prihodu) se staly uz skoro dva roky neustale prace, po kterych se blizim k moznosti nasadit to misto puvodniho systemu, z planovanych komponent projektu se vyklubaly prakticky samostatne projekty a v metrikach kodu se objevuji mnohem vetsi cisla, nez jsem myslel, ze kdy dokazu sam vyprodukovat. Cele je to napsane v PHP, a zrudnost to rozhodne neni, i diky tomu, ze to cele stoji na objektovem programovani a dalsich modernich postupech, ktere PHP umi, jen je nevynucuje. Po dvou letech uz jsem samozrejme narazil na par veci, u kterych jsem predtim neco nedomyslel (pripadne jsem to promyslel az moc
Takze bych prosil min FUDu a vic argumentuV případě PHP dává druhé straně většinu argumentů přímo release team tohoto jazyka
V případě PHP dává druhé straně většinu argumentů přímo release team tohoto jazykaS tim bych i souhlasil, ostatne jsem psal, ze zvlast kolem jeho vyvoje jsou veci, ktere se mi nelibi, zpetnou (ne)kompatibilitou pocinaje a projevy vyvojoveho tymu konce - krasnym dokladem o tom je asi blog Stefana Essera (i kdyz i jeho je nutne brat s rezervou). Ale caste prudke zmeny nebo arogance vyvojaru prece nejsou argumentem pro tvrzeni, ze pri pokusu realizovat vetsi projekt v PHP vzdy vznikne zrudnost. Samozrejme zminene veci muzou byt duvody, proc se nekdo rozhodne PHP na neco nepouzit, ale kdyz uz se pro PHP rozhodne, zalezi zrudnost nebo "cistota" vysledku pouze na jeho programatorskych schopnostech a na tom, jak bude pohodlny a jak moc si bude chtit ruznymi "prasecinkami" zjednodusit praci. S tim cely vyvojovy tym PHP nenadela nic, i kdyby se na hlavu staveli :)
Ich glaube, dass ZX Spectrum war besser.
"...besser war.", himlhergot!
Nebo bez toho dass, pak by tam mohl být normální slovosled.
vim ~/.emacs
no, zacinal jsem Karlem tehdy jeste na pocitacich PMD :)
pak bylo Logo
a prvni skutecnej programovaci jazyk byl Pascal ... :)
no a ted jsem skoncil pred par lety u Javy
dodnes som nezistila jeho vyhodu oproti Ccku...To je tim, ze se tezko da rict, ze neco je vyhoda jazyka - vzdycky zalezi na situaci, jestli se dana vlastnost jazyka projevi jako vyhoda nebo nevyhoda. C je jazyk nizsi urovne, nez Pascal, z toho plyne mimo jine to, ze pri praci v C musim mnohem vice uvazovat o fyzickem rozmisteni dat v pameti a podobnych zalezitostech, pricemz samozrejme mam nad tim vsim vetsi moc. Naopak Pascal radu techto situaci resi za me, cenou za to je pomalejsi provadeni a vetsi pametove naroky. To nejsou ani vyhody, ani nevyhody, ale proste vlastnosti, se kterymi musim pocitat nebo je naopak muzu vyuzit. Kdyz budu predpokladat, ze pro oba jazyky mam stejne dobry prekladac a oba jazyky ovladam stejne dobre, budu se rozhodovat podle sveho cile: kdyz mi pujde o to, aby se parkrat provedl nejaky algoritmus a ja se chci soustredit hlavne na ten algoritmus, pouziju Pascal, ktery se za me postara o veskere alokace pameti a tudiz mam jistotu, ze nebudu muset resit nejake "nevysvetlitelne" neopravnene pristupy do pameti. Naopak kdyz mi pujde o napsani programu, u ktereho mi zalezi na rychlosti vykonani a na minimalni pametove narocnosti, pouziju C - musim ale pri psani programu osetrovat nektere veci navic, tzn. mam moznost udelat chybu na vice mistech, pricemz nektere mohou byt opravdu zakerne. Je na kazdem programatorovi, pro co se rozhodne, tak jako tak ale plati, ze prakticky kazda uloha je resitelna libovolnym programovacim jazykem, tzn. kazdemu, co jeho jest a s cim je nejlepsi kamarad.