ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
KDE 4 přineslo mnoho revolučních změn, jednou z nich je celkový koncept plochy jako soustavy widgetů zvaných plasmoidy. V tomto krátkém seriálu si ukážeme, jak vytvořit widget na plochu i do hlavního panelu.
Dnes se naučíme používat widgety, kterými programátor dokáže zobrazit související data: seznamy, tabulky, stromy. Jejich plnění, editaci, ale také přizpůsobení vlastním potřebám. Pořadem vás provází Úžasný Móric a krásná dívka.
V tomto díle si ukážeme, jak napsat jednoduchý UDP server a klient. UDP je zkratka angl. User Datagram Protocol a je to základní internetový protokol. Hodí se spíš tam, kde se počítá se ztrátami paketů, přičemž není žádoucí odesílat je znova (hry, VoIP, internetová rádia).
Stehování [Featherstitch] je zobecnění systému závislostí zápisů a zpětného přehrání [rollback] dat měkkých aktualizací. Výsledný systém je dostatečně obecný na to, aby nad jeho rozhraním mohla být implementována většina (možná všechny) strategií zajišťujících konzistenci souborového systému (např. žurnálování).
OpenSSL je knižnica implementujúca radu algoritmov z oblasti kryptografie. Jej súčasťou je utilita pre prikazovy riadok, ktorá umožňuje vyrobiť si vlastnú Certifikačnú Autoritu, šifrovať, podpisovať a podobne. Nedávno som ale potreboval použiť šifrovanie AES z programu, a tak som sa na OpenSSL pozrel trocha inak – a o svoje skúsenosti sa chcem s vami podeliť.
V tomto díle se naučíme, jak napsat síťového TCP klienta (k serveru s vlastním jednoduchým protokolem) s grafickým rozhraním.
V tomto díle si ukážeme, jak za použití modulu QtNetwork naprogramovat jednoduchý TCP server.
Animační framework. State Machine framework. Multi-touch a gesta. API pro přístup k DOM. Lepší podpora 3D. Výkonnostní optimalizace. Modul QtMultimedia a práce se zvukem. QtScript + JavaScriptCore z WebKitu. Qt for S60 aneb port Qt na Symbian.
V dnešním díle se budu věnovat modulu QtNetwork, konkrétně si ukážeme nějaké základy práce s protokoly HTTP a FTP.
Když souborový systém existuje dostatečně dlouho, dříve či později téma měkkých aktualizací [soft update] někdo nadhodí, obvykle v podobě „Pche, proč jste vy lidi od Linuxu tak hloupí? Prostě použijte měkké aktualizace jako BSD!“
Chunkfs je princip návrhu souborových systémů, který má usnadnit a především zrychlit kontrolu a opravování diskových oddílů. Funguje tak, že souborový systém rozkouskuje a zabývá se jednotlivými částmi. Článek se zabývá popisem návrhu a implementací a popisuje měření výkonu.
Omezení otisku binárního kódu v paměti [memory footprint] je důležité pro zlepšení výkonnosti. Poke-a-hole (pahole) a další programy, které vyvinul Arnaldo Carvalho de Melo, pomáhají analyzovat binární objektové soubory a hledat v nich neefektivity, jako jsou díry v datových strukturách nebo funkce, které jsou deklarovány jako inline, ale v objektovém kódu jsou od-inlinovány.
Tento seriál bude pojetím připomínat sérii článků o programování GUI programů v Qt 4 a lišit se bude v zaměření. Zaměřovat se budu na součásti, které k běhu nevyžadují modul QtGui a tedy ani X server. Některé věci je zbytečné předvádět graficky, zatímco jiné se do konzole přímo hodí.
V tomto článku se blíže podíváme na dva sjednocující souborové systémy pro Linux: unionfs a aufs.
V dnešním díle se dozvíte, jak program lokalizovat a jak k němu korektně přibalit nějaká data - třeba obrázky, ikony nebo zvuky.
Tento týden popíšeme několik implementací sjednocujících souborových systémů v technických detailech. V tomto článku jsou popsány sjednocené adresáře Plan9, sjednocující připojení v BSD a sjednocující připojení v Linuxu.
Dnešní nejpoužívanější integrovaná vývojová prostředí (IDE) jsou většinou neobyčejně komplexní aplikace, které programátory hýčkají automatickým doplňováním, zvýrazňováním syntaxe, vnořenou nápovědou, propracovaným debuggerem, průvodci, refactoringem, návrhovými nástroji a celou řadou dalších užitečných funkcí. Určitě ale neuškodí se od současných přepychových IDE na chvíli odpoutat a podívat se pár desetiletí zpět do historie, jak vypadala a co uměla vývojová prostředí tenkrát.
V tomto díle si ukážeme použití WebKitu ve webovém prohlížeči s taby a použití Phononu v jednoduchém přehrávači zvuku. Také si řekneme, jak z programu vyvolat další okno a co je to modálnost oken.
Sjednocující souborový systém (unioning filesystem) kombinuje jmenné prostory dvou či více souborových systémů a vytváří tak jediný spojený jmenný prostor. Vhodné například pro živá CD/DVD nebo NFS. Existují již dvě desetiletí, ale Linux ještě implementaci přijatou nemá. Tato série článků zkoumá, jaké jsou možnosti.
V tomto díle se dozvíte, jak kontrolovat vstupní textová pole pomocí regulárních výrazů, jak a kdy používat vlákna a jak zobrazovat průběh nějaké déle trvající operace.
V dnešním díle si ukážeme, jak na vlastní widgety, signály a sloty v Qt Designeru. Kromě toho se naučíme přidat našim programům tray ikonu a používat v nich drag & drop.
Když je řeč o GUI v Qt 4, nelze se nezmínit o Qt Designeru, který slouží k rychlému návrhu uživatelského rozhraní. V tomto díle se budeme zabývat relativně novým programem Qt Creator, který do sebe integruje Qt Designer, ale hlavně poslouží jako plnohodnotné IDE.
V tomto díle si ukážeme, jak vytvořit hlavní okno, jak uložit a načíst nastavení a nakonec, jak by mohl vypadat program pro jednoduché malování.
Qt 4 je svobodná multiplatformní knihovna sloužící primárně (ale nejenom) k vývoji grafických programů. Jejím nativním jazykem je C++, a tím se také v tomto seriálu budeme zabývat.
Všichni jsme to zažili: hledáte nějakou ošklivou chybu a najednou s hrůzou zjistíte, že musíte úplně změnit enormní kus kódu, abyste ji mohli opravit. Spustíte rychlý grep nad základnou kódu a orosíte se: stovky řádků kódu, které je potřeba změnit! A změna je příliš složitá na to, aby se dala udělat skriptem, protože závisí na kontextu, ve kterém je volána, nebo vyžaduje do každého volajícího přidat novou proměnnou.
Novější články • Starší články
Tiskni
Sdílej: