abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    včera 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 41
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    25.4. 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.4. 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 834 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    GIMP v příkladech - 3 (kámen)

    18. 11. 2005 | Vítězslav Šmíd | Návody | 33891×

    V dnešním díle si ukážeme vytvoření kamene. Tentokrát budeme téměř výhradně používat filtry - podíváme se na Mapovat objekt, Reliéf a Zkřivení.

    Kámen

    Začneme tím, že si seženeme nějakou "kamennou" texturu. Buď si něco najdeme pomocí Googlova hledání obrázků, anebo můžeme použít například toto:

    GIMP 3 Textura kamene

    Důležité je, aby textura byla bezešvá, tzn. aby šla skládat vedle sebe jako dlaždice a nebyly vidět její hrany. Bude se nám hodit i později, takže je vhodné si ji uložit jako vzorek (pattern), a to do složky ~/.gimp-<verze>/patterns/.

    Základem je koule

    Spustíme GIMP a založíme nový obrázek o velikosti 500x500 pixelů. Zvolíme Pokročilé možnosti (Advanced Options) - Vyplnit s (Fill with) - Průhlednost (Transparency). Vrstvu Pozadí si přejmenujeme na Koule.

    Pomocí nám známého nástroje Plechovka (Bucket fill) si vyplníme celou plochu onou "kamennou" texturou. Pokud jste si ji uložili do zmíněné složky, měla by se vám objevit v dialogu Vzorky (Patterns). Nastavíme Typ vyplňování (Fill type) na Vyplňování vzorkem (Pattern fill) a jako výplň zvolíme naši texturu.

    Vytvořili jsme tak povrch budoucího kamene. Z toho teď složíme kouli, a to pomocí filtru Mapovat objekt (Map object), který najdeme v menu Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt (Filters -> Map -> Map object). Tento filtr umožňuje z aktivní vrstvy udělat trojrozměrný objekt, u kterého můžeme nastavit mnoho vlastností, které jsou rozděleny do čtyř nebo pěti záložek:

    • Volby (Options):
      • Mapovat na (Map to): Na jaké 3D těleso se povrch "natáhne".
        • Rovina (Plane)
        • Koule (Sphere)
        • Hranol (Box)
        • Válec (Cylinder)
      • Průhledné pozadí (Transparent background): Pokud nebude zaškrtnuto, kolem mapovaného objektu se vytvoří bílé pozadí. V opačném případě bude průhledné. Jak prosté.
      • Opakovat zdrojový obrázek (Tile source image): Jestliže není zdrojový obrázek dostatečně velký, buď se roztáhne a nebo, v případě zaškrtnutí tohoto pole, bude skládán vedle sebe jako dlaždice.
      • Vytvořit nový obrázek (Create new image): Výstup filtru se nám uloží do zcela nového obrázku a ten původní zůstane nedotčen.
      • Povolit vyhlazování (Enable antialiasing): Vyhlazování povrchu. Kvalita se dá nastavit v poli Hloubka (Depth), v poli Práh (Threshold) nastavujeme citlivost.
    • Světlo (Light): Odkud a jak bude 3D objekt osvětlen. Při použití světla je efekt trojrozměrnosti ještě dokonalejší.
      • Typ zdroje světla (Lightsource type):
        • Bodové světlo (Point light): Pozici tohoto světla můžeme nastavovat nejen v polích Poloha (viz dále), ale i přímo v okně náhledu, kde se zobrazuje jako modrý bod. Stačí použít tlačítka na přiblížení/oddálení.
        • Směrové světlo (Directional light)
        • Žádné světlo (No light)
      • Barva zdroje světla (Lightsource color): Jakoupak bude mít světo barvu ?
      • Poloha (Position) / Směrový vektor (Direction vector): Bližší určení buď polohy, nebo směru, v závislosti na vybraném typu světla. Přirozeně se nezobrazuje, pokud máme vybraný typ Žádné světlo - No light.
    • Materiál (Material): Ovlivňuje, jaké vlastnosti bude mít povrch tělesa. Volby budou určitě známé těm, kdo pracují např. s Blenderem nebo jiným 3D modelovacím programem, i když zde jsou mnohem omezenější.
      • Úrovně intenzity (Intensity levels) :
        • Okolí (Ambient): Určuje, jak světlá bude oblast, kam přímo nedopadá světlo.
        • Difúze (Diffuse): Udává naopak, jak intenzivní bude barva tam, kam světlo dopadá.
      • Reflectivity (Odrazivost):
        • Difúze (Diffuse): Jak moc bude objekt odrážet světlo (čím více, tím bude světlejší).
        • Odraz (Specular): Jak intenzivní bude světelný odlesk.
        • Odlesk (Highlight): Zaostření odlesku. Při jiných hodnotách než je implicitní 27.00 často vytváří zvláštní černé pruhy.
    • Orientace (Orientation): Umístění 3D tělesa v prostoru. Myslím, že všechny položky Pozice (Position) a Rotace (Rotation) hovoří samy za sebe.
    • Válec (Cylinder): Aktivní pouze tehdy, když mapujeme na válec.
      • Obrázky pro uzavírací plošky (Images for the Cap Faces): V menu Nahoře (Top) a Dole (Bottom) můžeme zvolit, která vrstva bude pokrývat horní, resp. spodní základnu válce. Lze použít i vrstvy z jiných obrázků, které máme právě otevřené. Pokud ovšem válec není natočen tak, že je některá jeho základna vidět, nemá smysl toto nastavovat.
      • Velikost (Size):
        • Poloměr (Radius): Poloměr válce vzhledem k šířce vrstvy.
        • Délka (Length): Délka (výška) válce vzhledem k výšce vrstvy.
    • Hranol (Box): Aktivní pouze tehdy, když mapujeme na hranol.
      • Mapovat obrázek do plošek hranolů (Map Images to Box Faces): Podobně jako u základen válce umožňuje nastavit povrch z vrstev, a to pro každou stranu hranolu zvlášť.
      • Zvětšení X,Y,Z (Scale X,Y,Z): Nastavuje poměr stran, z krychle tedy můžeme udělat kvádr. Velikosti jsou opět uváděny vzhledem k rozměrům vrstvy.

    My chceme vytvořit kouli, takže v nabídce Mapovat na vybereme samozřejmě Koule. Dále uvádím pouze odlišnosti od implicitních nastavení:

    • Průhledné pozadí Ano
    • Úrovně intenzity - Difúze 0.80
    • Odrazivost - Odraz 0.00

    GIMP 3 Kamenná textura po
namapování na kouli

    Filtr nám vytvořil kouli, kterou si pokřivíme tak, aby vypadala jako nějaký kámen, ale nejdříve ji musíme zdrsnit, protože na kámen možná vypadá trochu hladce. Alespoň se díky nastavení Odrazivost - Odraz na 0.00 příliš neleskne.

    Zdrsnění koule

    Už samotná kamenná textura navozuje dojem drsnosti, ale my tomu ještě trochu pomůžeme, a to použitím techniky Reliéf (Emboss), která vytváří dojem, jakoby byl obrázek vytepán do plátu kovu. Tmavé oblasti vytvářejí "údolí", světlé zase "hory".

    • Funkce (Function):
      • Reliéf (Emboss): Výsledek je zbaven barvy a vypadá opravdu jako reliéf v kovu.
      • Mapa vyvýšení (Bumpmap): Výsledek je jemnější a zachovává původní barvy.
    • Azimut (Azimuth): Ovlivňuje, z které strany dopadá na reliéf světlo.
    • Zdvih (Elevation): Výška světla nad "obzorem". Hodnota 90 je "pravé poledne", světlo tedy svítí přímo shora.
    • Hloubka (Depth): Hrubost povrchu.

    Nyní už můžeme aplikovat filtr. Najdeme ho v menu Filtry -> Zkreslení -> Reliéf (Filters -> Distorts -> Emboss). Použijeme následující nastavení:

    • Funkce: Mapa vyvýšení
    • Azimut: 270.0
    • Zdvih: 70.0
    • Hloubka: 8

    GIMP 3 Zdrsněná koule

    Pokřivení koule

    Z pěkné hrbolaté kamenné koule teď vytvoříme nějaký kamínek. Ke křivení vrstvy se používá filtr Zkřivit - Filtry -> Zkreslení -> Zkřivit (Filters -> Distort -> Curve bend). Umožňuje nastavit dvě křivky, podle kterých jsou pak pokřiveny opačné okraje vrstvy. Podle základního nastavení jsou to horní a dolní okraje, ale to lze změnit. Opět si popíšeme nastavení:

    • Upravit křivky (Modify Curves): Okno, ve kterém pomocí myši nastavujeme křivky.
    • Křivka hranic (Curve for border): Určuje, zda budeme v okně Upravit křivky upravovat horní křivku (Upper) nebo spodní (Bottom).
    • Typ křivky (Curve type): Jakým způsobem budeme křivku upravovat v okně Upravit křivky:
      • Plynulá (Smooth): Při editaci ovlivňujeme jednotlivé body křivky.
      • Volná (Free): Křivku přímo kreslíme tahem myši. Původní křivka je nahrazována.
    • Volby (Options)
      • Rotovat (Rotate): Pootočení efektem. Při hodnotě 0.0 je křivka označená jako Horní (Upper) skutečně aplikována na horní okraj vrstvy. Například při hodnotě 90.0 už ale ovlivňuje levý okraj (rotace je proti směru hodinových ručiček).
      • Vyhlazování (Smoothing, Antialiasing): Pro vyhlazení ostřejších přechodů ve výsledném obrázku můžeme použít volby Vyhlazování a... ano, opět Vyhlazování :-) Zřejmě slabá chvilka překladatelů...
      • Pracovat na kopii (Work on copy): Výstup filtru se aplikuje na úplně novou vrstvu a ta původní zůstane beze změny.
    • Kopírovat (Copy): Zkopíruje aktivní křivku (určenou volbou Křivka hranic) místo druhé, neaktivní křivky.
    • Zrcadlit (Mirror): Podobně jako Kopírovat, ale křivka je převrácena, tedy zrcadlena.
    • Prohodit (Swap): Vymění obě křivky.
    • Obnovit (Reset): Vymaže aktivní křivku.
    • Otevřít (Open) a Uložit (Save): Vytvořené křivky si můžeme uložit pro další použití.

    Teď už nám zbývá jen podle vlastního uvážení vyrobit nějaký ten balvan. Nejprve bych začal konverzí koule na brambor :-). Asi bude nejjednodušší uvést screenshot místo dlouhého vysvětlování:

    GIMP 3 Nastavení pro první operaci Zkřivení

    GIMP 3 Výsledek po první operaci
Zkřivení

    Nyní už zbývá jen experimentovat. Znovu a znovu používat filtr Zkřivení a vytvářet jiné a jiné kusy skály. Se svým kamením si můžete hrát tak dlouho, dokud nebudete spokojeni... Vyžaduje to hodně pokusů a "kouzelných kombinací" [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F] (Krok zpět + Vyvolání dialogu naposledy použitého filtru). Občas se hodí používat volbu Typ křivky - Volná. Je též nutné občas měnit hodnotu Rotovat.

    GIMP 3 Několik variací
kamene

    Tento díl byl výrazně "filtrový" a trochu více popisný, ale příště se zase vrátíme k tradičním nástrojům GIMPu. Pohrajeme si také s plug-iny Script-Fu, a to všechno při tvorbě meteoru a možná i komety. Pro oboje budeme kámen, který jsme se dnes naučili vytvářet, potřebovat.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Jaderné noviny – přehled za březen 2024
    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
    Týden na ITBiz: Efektivní podnikání se bez edge computingu neobejde

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    »—> GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Toman avatar 18.11.2005 00:49 Toman | skóre: 29 | blog: Tomanův blog | Kostelec nad Orlicí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Tento díl opět potvrdil své dva předchůdce, je to super. Přesně tohle je potřeba, aby se člověk, který v GIMPu příliš neumí, naučil, jak ho používat.
    18.11.2005 08:51 x0nix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    +1
    18.11.2005 09:04 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    1* :)

    najradsej by som bol, keby dalsi diel vysiel uz dnes :D

    vela stastia pri dalsej tvorbe
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    18.11.2005 09:35 David Macura | skóre: 14 | blog: Trápeníčko | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Je to moc hezký seriál, ale přiznám se, že mi chybí spíše praktické použítí, např při tvorbě grafiky na web. Prostě techniky, jakýma se docílí požadovaného efektu (tvorba moderních titulků, hlaviček, tlačítek...
    Nejsem lama...
    18.11.2005 11:06 barney
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    praca je skladanie toho co vieme do vysledku.

    inak, skuste si tie stranky poskladane z obrazov zobrazit na inom rozliseni, na inej farebnej hlbke ...

    odporucam viac sa venovat CSS-ku (napr knihy od meyer-a, vysli aj v cestine)
    18.11.2005 11:27 LS_999
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Tvorba grafiky != tvorba grafiky pro web. Tento serial nastesti neni "yet another howto how to make you web cool" ale uzitecny serial jak tvorit grafiku obecnejsi pomoci gimpu... Pokud by serial byl jen o tvorbe titulku, hlavicek a tlacitek, byla by to dost nuda... to umi snad kazdy - text - efekt - efekt -filtr - efekt - hotovo. Ale jak udelat kamen jsem tedy nevedel...Prakticke pouziti kamenu, hvezdne oblohy atd urcite existuje...minimalne v pocitacove hre. Az budu kamen potrebovat, konecne vim jak ho vyrobit:)
    18.11.2005 16:15 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Jasně, vymodeluji si ho v Blenderu. ;)
    18.11.2005 18:23 David Macura | skóre: 14 | blog: Trápeníčko | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Jak jsem řekl, skvělý článek.
    Nejsem lama...
    18.11.2005 13:58 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    a povedzme ze robis stranku dakemu hvezdariu... tam sa ti isto hodi, ako vytvorit peknu oblohu a ju mozes umietnit na stranku do hlavicky napriklad...
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    19.11.2005 12:36 Krakonoš | skóre: 17 | Nová Ves v Horách
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Pokud se naucite jak funguji nastroje GIMPu a jakych efektu jimi muzete docilit (jakoze tento serial Vas to uricte nauci), nebude problem misto kamene vyrobit "Kamenny napis", popripade misto hvezdneho nebe treba "Hvezdne menu". Nebo to zkombinovat a vznikne neco uplne noveho.
    18.11.2005 17:02 Joskaa | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    1* Opravdu srozumitelně napsaný článek
    2.6.2008 13:57 Roman Schulz | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    Další hezké návody pro gimp jsou třeba zde: focení proti slunci, a opravení světlé oblohy. Popřípadě obecné informace o Gimpu 2.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.