Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.
Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Začneme tím, že si seženeme nějakou "kamennou" texturu. Buď si něco najdeme pomocí Googlova hledání obrázků, anebo můžeme použít například toto:
Důležité je, aby textura byla bezešvá, tzn. aby šla skládat vedle sebe
jako dlaždice a nebyly vidět její hrany. Bude se nám hodit i později, takže
je vhodné si ji uložit jako vzorek (pattern), a to do složky
~/.gimp-<verze>/patterns/
.
Spustíme GIMP a založíme nový obrázek o velikosti 500x500 pixelů. Zvolíme Pokročilé možnosti (Advanced Options) - Vyplnit s (Fill with) - Průhlednost (Transparency). Vrstvu Pozadí si přejmenujeme na Koule.
Pomocí nám známého nástroje Plechovka
(Bucket fill) si
vyplníme celou plochu onou "kamennou" texturou. Pokud jste si ji uložili do
zmíněné složky, měla by se vám objevit v dialogu Vzorky (Patterns).
Nastavíme Typ vyplňování (Fill type) na Vyplňování vzorkem
(Pattern fill) a jako výplň zvolíme naši texturu.
Vytvořili jsme tak povrch budoucího kamene. Z toho teď složíme kouli, a
to pomocí filtru Mapovat objekt (Map object), který najdeme v menu
Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt
(Filters -> Map
-> Map object). Tento filtr umožňuje z aktivní vrstvy udělat
trojrozměrný objekt, u kterého můžeme nastavit mnoho vlastností, které jsou
rozděleny do čtyř nebo pěti záložek:
My chceme vytvořit kouli, takže v nabídce Mapovat na
vybereme samozřejmě Koule
. Dále uvádím pouze odlišnosti od
implicitních nastavení:
Filtr nám vytvořil kouli, kterou si pokřivíme tak, aby vypadala jako nějaký kámen, ale nejdříve ji musíme zdrsnit, protože na kámen možná vypadá trochu hladce. Alespoň se díky nastavení Odrazivost - Odraz na 0.00 příliš neleskne.
Už samotná kamenná textura navozuje dojem drsnosti, ale my tomu ještě trochu pomůžeme, a to použitím techniky Reliéf (Emboss), která vytváří dojem, jakoby byl obrázek vytepán do plátu kovu. Tmavé oblasti vytvářejí "údolí", světlé zase "hory".
Nyní už můžeme aplikovat filtr. Najdeme ho v menu Filtry ->
Zkreslení -> Reliéf
(Filters -> Distorts -> Emboss).
Použijeme následující nastavení:
Z pěkné hrbolaté kamenné koule teď vytvoříme nějaký kamínek. Ke křivení
vrstvy se používá filtr Zkřivit - Filtry -> Zkreslení
-> Zkřivit
(Filters -> Distort -> Curve bend). Umožňuje
nastavit dvě křivky, podle kterých jsou pak pokřiveny opačné okraje vrstvy.
Podle základního nastavení jsou to horní a dolní okraje, ale to lze změnit.
Opět si popíšeme nastavení:
Teď už nám zbývá jen podle vlastního uvážení vyrobit nějaký ten balvan. Nejprve bych začal konverzí koule na brambor :-). Asi bude nejjednodušší uvést screenshot místo dlouhého vysvětlování:
Nyní už zbývá jen experimentovat. Znovu a znovu používat filtr Zkřivení a vytvářet jiné a jiné kusy skály. Se svým kamením si můžete hrát tak dlouho, dokud nebudete spokojeni... Vyžaduje to hodně pokusů a "kouzelných kombinací" [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F] (Krok zpět + Vyvolání dialogu naposledy použitého filtru). Občas se hodí používat volbu Typ křivky - Volná. Je též nutné občas měnit hodnotu Rotovat.
Tento díl byl výrazně "filtrový" a trochu více popisný, ale příště se zase vrátíme k tradičním nástrojům GIMPu. Pohrajeme si také s plug-iny Script-Fu, a to všechno při tvorbě meteoru a možná i komety. Pro oboje budeme kámen, který jsme se dnes naučili vytvářet, potřebovat.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: