abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:55 | Nová verze

    Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 20:22 | IT novinky

    Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Nová verze

    Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.

    JZD | Komentářů: 0
    7.5. 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    7.5. 18:33 | IT novinky

    Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    7.5. 17:11 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 13:44 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    7.5. 13:11 | IT novinky

    Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    6.5. 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (7%)
     (14%)
     (16%)
    Celkem 139 hlasů
     Komentářů: 10, poslední včera 17:35
    Rozcestník

    openSUSE 11.3 – screenshotová recenze

    21. 7. 2010 | David Ježek | Recenze | 5212×

    Krátce po Mandriva Linuxu 2010.1 Spring přichází se svým „letním vydáním“ i openSUSE. Bez delšího zdržování se pojďme společně podívát, jak verze 11.3 vypadá.

    Obsah

    Instalace

    link

    Začneme jako obvykle instalací. Samotný proces doznal jisté kosmetické změny, ale jinak zůstává v zásadě stejný. Instalátor hned na začátku varuje, že pro češtinu ještě není překlad zcela hotov – zajímavé. Jako v jiných distrech, je i zde možnost neprobírat se balíčky a provést rychlou instalaci jednoho ze dvou majoritních desktopových prostředí, volím KDE.

    Instalátor si samozřejmě poradí i se soužitím s dalšími OS na disku, předvoleným souborovým systémem pro diskové oddíly je Ext4. Během samotné instalace lze louskat poznámky k tomuto vydání, ty jsou v angličtině.

    Jedinou výtku bych měl k posouvajícímu se oknu s instalovanými balíčky, stalo se mi, že se najednou zaseklo a odmítalo dál cestovat a ani stažení posuvníku na konec nepomohlo. Tento problém se náhodně objevoval i v prostředí KDE.

    opensuse 11.3 000 instalace yast2 000 opensuse 11.3 000 instalace yast2 001 opensuse 11.3 000 instalace yast2 002 opensuse 11.3 000 instalace yast2 003 opensuse 11.3 000 instalace yast2 004 opensuse 11.3 000 instalace yast2 005 opensuse 11.3 000 instalace yast2 006 opensuse 11.3 000 instalace yast2 007 opensuse 11.3 000 instalace yast2 008
    opensuse 11.3 000 instalace yast2 009 opensuse 11.3 000 instalace yast2 010 opensuse 11.3 000 instalace yast2 012 opensuse 11.3 000 instalace yast2 013 opensuse 11.3 000 instalace yast2 014 opensuse 11.3 000 instalace yast2 015 opensuse 11.3 000 instalace yast2 016

    Zabydlování, repozitáře, aktualizace

    link

    openSUSE se drží zelené. Možná se ptáte, proč tentokrát nejsou screenshoty v 1920, ale v 1600. Důvod je prostý, distribucí zvolený ovladač Nouveau si s GeForce GTX 480 (za její zapůjčení dík Nvidii) neporadil. Nejenže maximem bylo právě 1600×1200, ale navíc ani 2D prostředí nebylo akcelerované a zoufale pomalu se překreslovalo (nemluvě o náhodných chybách v překreslení oken, kdy třeba kliknutí na pravý horní růžek způsobilo překreslení okna „nápovědným obdélníkem“ pro hlavní nabídku u okna vlevo dole. Tyto chyby jsem v Mandrivě 2010.1, Kubuntu 10.04 ani Fedoře 14 nepozoroval, dovolím si tedy předpokládat, že padají na vrub openSUSE.

    opensuse 11.3 001 plocha

    Obligátní okno s přehledem o počítači.

    opensuse 11.3 002 muj pocitac

    Krátce po prvním spuštění nabídne distribuce první doporučené aktualizace, jde o Adobe Flash a MS TrueType fonty. V obou případech chce odsouhlasit licenci a jde o doporučení k instalaci, nic tedy není vynucováno.

    opensuse 11.3 003 upozorneni na aktualizace opensuse 11.3 007 probihajici aktualizace

    opensuse 11.3 004 aktualizace opensuse 11.3 005 licence adobe opensuse 11.3 006 licence microsoft

    Nyní se podívejme na repozitáře. openSUSE se svým propracovaným systémem nejen mnoha a mnoha uživatelských repozitářů, ale zejména Build Service, netřeba jistě představovat. Podíváme se pouze na základní repozitáře a instalaci VLC spojenou s automatickou nabídkou přidání repozitáře a odsouhlasení „nedůvěryhodného klíče“.

    opensuse 11.3 011 repozitare opensuse 11.3 012 instalace vlc opensuse 11.3 013 instalace vlc doplneni noveho repo opensuse 11.3 014 instalcae vlc potvrzeni opensuse 11.3 015 instalcae vlc potvrzeni opensuse 11.3 016 import klice opensuse 11.3 017 pubeh instalace vlc opensuse 11.3 018 pubeh inst vlc

    Nyní již hlavní nabídka, stále realizována pomocí menu KickOff.

    opensuse 11.3 022 start nabidka opensuse 11.3 023 start nabidka opensuse 11.3 024 start nabidka opensuse 11.3 025 start nabidka opensuse 11.3 026 start nabidka opensuse 11.3 027 start nabidka opensuse 11.3 028 start nabidka opensuse 11.3 029 start nabidka opensuse 11.3 030 start nabidka opensuse 11.3 031 start nabidka

    Nastavení KDE

    link

    Obrázky asi netřeba podrobněji komentovat, uživatelé KDE je důvěrně znají z různých distribucí poslední doby (tedy „KDE4 éry“).

    opensuse 11.3 032 nastaveni systemu opensuse 11.3 033 nast syst chovani oken opensuse 11.3 034 nast syst chovani oken opensuse 11.3 035 nast syst chovani oken opensuse 11.3 036 nast syst chovani oken opensuse 11.3 037 nast syst chovani oken opensuse 11.3 038 nast syst systemova hlaseni opensuse 11.3 039 nast syst systemova hlaseni

    opensuse 11.3 040 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 041 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 042 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 043 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 044 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 045 nast syst efekty na plose opensuse 11.3 046 nast syst efekty na plose

    opensuse 11.3 047 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 048 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 049 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 050 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 051 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 052 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 053 nast syst styl vzhled oken opensuse 11.3 054 nast syst styl vzhled oken

    opensuse 11.3 055 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 056 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 057 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 058 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 059 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 060 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 061 nast syst dalsi nastaveni opensuse 11.3 062 nast syst dalsi nastaveni

    Pokročilá nastavení KDE

    link

    opensuse 11.3 063 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 064 pokrocile nastaveni asociace opensuse 11.3 065 pokrocile nastaveni motiv plochy opensuse 11.3 066 pokrocile nastaveni hw opensuse 11.3 067 pokrocile nastaveni odpojitelna zarizeni opensuse 11.3 068 pokrocile nastaveni profily opensuse 11.3 069 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 070 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 071 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 072 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 073 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 074 pokrocile nastaveni
    opensuse 11.3 075 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 076 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 077 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 078 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 079 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 080 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 081 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 082 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 083 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 084 pokrocile nastaveni opensuse 11.3 085 pokrocile nastaveni

    Firewall, zabezpečení, správa uživatelů

    link

    opensuse 11.3 089 firewall opensuse 11.3 090 firewall opensuse 11.3 091 firewall opensuse 11.3 092 firewall opensuse 11.3 093 firewall opensuse 11.3 094 firewall

    opensuse 11.3 095 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 096 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 097 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 098 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 099 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 100 zabezpeceni a sprava uzivatelu opensuse 11.3 101 zabezpeceni a sprava uzivatelu

    Osobně po projetí openSUSE 11.3 považuji nastavení prostředí KDE za neskutečně přeplácané a snad až přehnaně podrobné (osobně je mi bližší „GUI fašismus GNOME“ :-)), na druhou stranu, openSUSE nikoho nenutí se těmito nastaveními probírat. Základní vyladění distribuce je takové, že ji lze bez problémů používat bez větších zásahů a vypadá celkem k světu.

    Ovládací centrum Yast

    link

    Velice podrobné je i ovládací centrum samotného openSUSE, nikoli jen KDE. Na druhou stranu toto centrum velmi oceňuji, čím více věcí lze nastavit v grafickém prostředí, tím více lidí se tak dostane hlouběji „do Linuxu“ (když se budou moci vyhnout příkazové řádce a konfiguračním souborům).

    opensuse 11.3 008 ovladaci centrum yast

    Podívejme se ještě na přehled informací o hardwaru, celkem vkusně uspořádaný.

    opensuse 11.3 010 informcae o hw

    Ukázkové aplikace

    link

    V poslední době jsme tu měli několik distribucí s KDE, takže vás dnes nebudu zatěžovat screenshoty již miliónkrát viděného. Zmíním pouze Amarok ve verzi 2.3.0 (nic vám ale nebrání v instalaci Clementine) a také Firefox. S KDE dostanete mnoho aplikací s „K“ na začátku, pro GNOME (či Xfce a další) platí něco podobného.

    opensuse 11.3 019 ff opensuse 11.3 020 amarok splash opensuse 11.3 021 amarok

    Netbooky

    link

    Následující obrázky jsou již z openSUSE Wiki (licence GNU FDL). Propracovanost podpory netbooků v distribucích roste a openSUSE 11.3 je toho dalším důkazem. Kromě „běžně“ vypadajícího openSUSE s Plasmou upravenou pro malé displeje netbooků je zde i prostředí MeeGo. Pochopitelně nechybí ani podpora služeb jako Digg, Facebook, MySpace či Flickr.

    opensuse 11.3 999 kde netbook launch opensuse 11.3 999 kde netbook opensuse 11.3 999 meego netbook myzone opensuse 11.3 999 meego

    Mobilní podpora

    link

    Ani na mobily openSUSE nezapomíná, je zde podpora pro přístroje rodin Android, iPhone i Blackberry – synchronizace, přenos fotografií či prosté použití mobilu jako přístupového zařízení k internetu.

    opensuse 11.3 888 android opensuse 11.3 888 blackberry opensuse 11.3 888 iphone

    Hodnocení

    link

    Opět je třeba zdůraznit, že tento článek není žádná zevrubná recenze nového openSUSE od stálého uživatele, jde pouze o krátký přehled ukazující vizuální stránku doplněnou o několik postřehů.

    Začnu negativy: Již jsem zmínil chyby ve vykreslování a neschopnost v základu rozchodit GeForce poslední generace tak, aby se to vůbec dalo používat. Zdá se, že majitele Fermi instalace proprietárních ovladačů nemine. Nouveau je přeci jen ve skluzu v podpoře této generace. Ale v openSUSE chybí jednoduchý „one click“ nástroj, jaký je např. v Ubuntu.

    Zvláštní chyba s posuvníkem upřímně dokáže celkem otrávit náladu, ale možná jde o chybu projevující se jen výjimečně na některých PC, nemohu posoudit. Nehotovost překladu je poměrně překvapující, ale netroufám si po krátkém seznámení posoudit, nakolik se to týká desktopových prostředí (pak by situace musela být stejná i v jiných distribucích), nebo zdali jde o problém openSUSE a jeho vlastních nástrojů.

    Co se týče rychlosti startu a vypnutí, pak pokud jsem minule u Mandrivy psal, že je pomalejší než Ubuntu, pak o openSUSE musím prohlásit, že je výrazně pomalejší. Není to nic nepřekonatelného, ale pokud čekáte start do 15 vteřin, tak s openSUSE si počkáte déle (testováno na Core i7 s 6GB RAM).

    Na závěr ale nejotravnější věc. Možná se ptáte, proč v tomto článku není alespoň jeden screenshot GNOME. Byl by, kdyby mi v openSUSE 11.3 fungovalo odhlášení, restart či vypnutí. Nicméně po provedení kteréhokoli z těchto ukončovacích úkonů se jednoduše nic nestane, relace běží dál a já tak nejsem schopen ani přepnout z KDE na GNOME, ani vypnout PC. Jedinými řešeními jsou ty ve stylu shutdown -r now apod., což mě natolik znechutilo, že ke GNOME pouze konstatuji, že na 99 % vypadá stejně jako v 11.2. Možná je řešení tohoto problému naprosto banální, ale já jsem provedl čistou instalaci přes volbu KDE a nechápu, proč bych měl v roce 2010 řešit jakkoli banální problémy. Toto se zkrátka nemá stávat. Pokud tedy spokojeně používáte openSUSE 11.2, možná chvilku vydržte, než se 11.3 „ustálí“.

           

    Hodnocení: 67 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    gtz avatar 21.7.2010 01:17 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    No já jsem instaloval 11.3 s LXDE,GNOME i KDE4 a KDE4 i ostatní jsou stabilní. Dá se říct, že KDE4 jsou rychlejší než v 11.2.

    Přes 1-click install se drivery nedaly nainstalovat ? popř. přes YAST - správce programů-přidat NVIDIA repositář a YAST po chvíli hlásí co bude doinstalovávat.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    21.7.2010 01:33 specter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    ne nejdou instalovat pres, jak tomu rikaji na strankach openSuSe, easy way, takze jen "hard way": spusteni instal. scriptu a par klepnuti do enteru + pravdepodobne se musi dat v sysconfigu NO_KMS_IN_INITRD na yes a to je pravdepodobne ten duvod proc bezi tak pomalu pri bootu - KMS tam vubec nemeli davat :/ me po instalaci zustal screen cernej a Xka fungovala jen s parametrem x11failsafe. Takze jsem musel NO_KMS_IN_INITRD na yes a nainstalovat proprietární driver - taktez to byla Nvidia, ale Quadro FX 880M
    21.7.2010 10:25 stmr | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    od včerejška je k dispozici oficiální repozitář, takže jdou nainstalovat v pohodě. Nemusel jsem ani přidávat nomodeset a NO_KMS_IN_INITRD a vše valí jak má..

    ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.3/
    21.7.2010 11:24 specter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    j, psali, ze nekdy v druhy pulce mesice bude easy way, takze pardon za mystifikaci...
    gtz avatar 21.7.2010 11:32 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Jak jsem psal Nvidii repo přidat přes do Yastu a valí to celkem v pohodě. To co jste psal s tím doplněním to bylo na začátku vydání a musel se dávat i parametr nomodset do kernelu.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    23.7.2010 11:17 Kaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Mam pocit, ze jiz u vas neco bylo jinak podobne jako u me instalace, kde jsem predtim laboroval s nvidia tarballem.

    Ted 2x overeno, cista instalace osuse11.3, pridani Nvidia repos, samo to prida drivery, restart a nejde to. Vysvetleni je proste. Nvidia balicek sice do /etc/sysconfig/kernel nastavi zakazani KMS/DRM, ale neprovede 'makeinitrd', takze se to neprojevi v initrd a spousti se DRM. Po vytvoreni noveho initrd se zakazanim KMS se v nem nespousti vubec DRM. Tato akce se lisi od parametru kernelu "nomodeset", kde DRM je spousteno, pouze se driveru preda modeset=0. Nouveau bez KMS nebezi. Cele je to popsano v Release Notes zobrazene po instalaci.

    Zajimave je, ze jeste s nvidia tarballem jsem provedl zakazani KMS a makeinitrd a chodilo to. Pak jsem na teto instalaci chtel zkusit balicek, povolil jsem tedy KMS, vytvoril novy initrd (bez nomodeset v bootu) ale DRM se nespoustelo! Neni to tedy to same jako po ciste instalaci. Jednoducha kontrola: 'dmesg | grep drm'

    Priblizne ujasneni zkratek: KMS - Kernel Mode Settings, DRM - Direct Rendering Media :-)
    gtz avatar 23.7.2010 11:37 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Přitom jsem dělal stejný postup jako v 11.2 / 11.2.FACTORY kde vše chodilo a 11.3 psala toto.

    [  2417.955] ================ WARNING WARNING WARNING WARNING ================
    [  2417.955] This server has a video driver ABI version of 7.0 that is not
    supported by this NVIDIA driver.  Please check
    http://www.nvidia.com/ for driver updates or downgrade to an X
    server with a supported driver ABI.
    [  2417.955] =================================================================
    [  2417.955] (II) LoadModule: "nouveau"
    

    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    23.7.2010 13:05 Kaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    7.0 ? v 11.3 je Xorg 1.8 coz je ABI 7.5 .. spatna detekce

    Tarball na ATI na notebooku nemuzu rozbehnout. Po uprave detekce ze 1.8 = 7.5 to jde nainstalovat, ale kompilace moduu mi konci s chybou na kmalloc ..
    gtz avatar 23.7.2010 15:00 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Teď to tedy nechápu, on mi píše, že mám 7.0, ale v Xorg.logu mám verzi 1.8 :) takže nějaká malá haluz zase.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    23.7.2010 13:02 Kaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Tak odvolavam co jsem odvolal, zpatky na stromy. Kde muzu sehnat popel abych si ho vysypal na hlavu ? :-D

    Pravidlo, ze stejna chyba MUZE nastat 2x, plati:

    Mam totiz v PC asi 7xHD. Po instalaci se vyhlasi, ze disky byly vic jak 500x pripojeny bez kontroly a zacne na nich jet fsck. No a protoze jsem nechtel cekat (a byl liny to hned upravit ve fstab), zmackl jsem 'ctrl-c', fsck skoncil, ALE .. ale neprimountila se mi samostana partition /boot. Takze balicek nvidia nakrasno initrd opravil .. ale primo na / v dir boot. Takze pri startu tam byl stale stary initrd z /boot partition.

    No neveril bych, ze se mi takova "nahoda" muze opakovat pravidelne. hehe. Proste pouceni pro priste: kdyz delam pruzkum, nesmim delat cunarny (ctrl-c).

    Takze souhlasim - nvidia balicek zajisti zakazani KMS/DRM v /etc/sysconfig/kernel a zajisti vytvoreni noveho initrd, ktery je dle toho spravne vytvoren. Po restartu se neaktivuje DRM (ktere by spustilo Nouveau), a i bez /etc/X11/xorg.conf to hned funguje.

    Mam ale pocit, ze odebrani balicku uz KMS/DRM nevrati zpet.

    A ja si jdu najit ten popel ...
    gtz avatar 23.7.2010 15:02 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Taky se mi to stalo, že jsem utnul fsck na jednom velkém disku.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    21.7.2010 07:11 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Kde udělal autor chybu?
    Autor při "testování" evidentně něco zkazil. Začal bych tím, že 11.3 mám nainstalovánu na 2 počítačích (notebook + desktop), jejichž HW konfigurace se ani neblíží jeho Core i7 + 6GB RAM. Přesto mi systém startuje velmi rychle (kolik sekund, to nevím, nikdy mě tento parametr nezajímal).
    Ale v openSUSE chybí jednoduchý „one click“ nástroj, jaký je např. v Ubuntu
    One click nástroj je v opensuse (na rozdíl od Ubuntu) pro instalaci naprosto čehokoli. U ovladačů HW to dokonce funguje tak, že se drivery instalují automaticky. Přidám-li HW nebo repozitář s driverem, příslušný balíček se mi sám označí k instalaci. V tomto konkrétním příkladě ovšem chybí jak blob nVidie tak blob ATI (nevím zda nepodporují kernel, Xorg, nebo co...), jejich repozitáře nejsou zatím k dispozici. Nástroj tedy rozhodně nechybí, jen v současné době není k dispozici binární ovladač.

    Co jsem zkoušel, tak Geforce řady 9000 funguje s nouveau dobře, nefungují pouze efekty kwinu. Radeony HD3000 a HD4000 jsou pak naprosto bezproblémové a začínám vážně uvažovat o pořízení nějaké HD4350.

    Binární driver nVidie je v konfliktu s KMS, které dnes oss ovladače využívají, ale to je problém nvidie a její politiky a neochoty otevřit ovladač. Kdo chce blob, nechť si KMS vypne, i když nepochybuji že po zprovoznění nvidia repozitáře to udělá instalační skript nějak sám.
    kdyby mi v openSUSE 11.3 fungovalo odhlášení, restart či vypnutí.
    To je skutečně nemilé. Mě odhlašování, restart a shutdown fungují naprosto standardním způsobem.
    Pokud tedy spokojeně používáte openSUSE 11.2, možná chvilku vydržte, než se 11.3 „ustálí“.
    Já doporučuji pravý opak. Nejen díky novému kernelu, kms a ovladačům se z 11.2 na 11.3 rozhodně vyplatí přejít. Novinek je fakt hodně. 11.3 je navíc rychlejší než v recenzi zmiňované poslední Ubuntu.
    David Ježek avatar 21.7.2010 08:22 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    - pokud je víceméně odklikání standardní instalace s KDE proces, kde se dá něco zkazit, prosím o info, co to je.

    - já něříkám, že 113 není rychlé, jen říkám, že u mě je na daném pc znatelně pomalejší než ub1004

    - one click v suse na mě nevyskočilo s nabídkou proprietárního driveru nvidia, který by se nainstaloval po pouhém kliknutí na "povolit". takto to bylo myšleno, těch úkonů je potřeba udělat více a za těch několik hodin, co jsem v 113 strávil, mi v aktualizacích ani jinde nebyl proprietární ovladač nvidia vůbec nabídnut.

    - co jsi zkoušel, je nepodstatné, gf řady 9000 jsou z nemalé částí přejmenované gf řady 8000, tedy až 3,5 roku staré grafiky. taktéž radeony 3k a 4k jsou již letitá záležitost, já v článku hovořím o kartě staré pár měsíců.

    - tobě to funguje, mě nikoli. je to chyba moje, nebo opensuse?
    21.7.2010 09:03 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Jinými slovy, Ubuntu má starší kernel, nepoužívá kms a ty tak mícháš hrušky s jabkama. Není chybou distribuce, když ATI fglrx nepodporuje Xorg nebo kernel. Není chybou distribuce, když nVidia nepodporuje kms. To je chyba jen a pouze ATI a nVidie. Tolik let svévolně obchází či dokonce porušují licenci kernelu a teď s příchodem KMS padli oba tito výrobci na hubu. Dobře jim tak.

    Otázku one-click jsem se poukoušel vysvětlit v předchozím příspěvku. To že nevyskočila nabídka s ovladačem není dáno absencí one-click-install mechanismu - jak v článku mylně tvrdíš, ale absencí samotného ovladače v repozitáři na ftp.nvidia.com. Stručně řečeno, není co instalovat :-D
    tobě to funguje, mě nikoli. je to chyba moje, nebo opensuse?
    Vzhledem k Hodnocení recenze, které prakticky začíná větou "začnu negativy", a celé hodnocení pak už jen vypočítává negativa to vypadá spíše na nějakou zaujatost. Vždyť skvělých novinek je zde celá řada! Věta ...nechápu, proč bych měl v roce 2010 řešit jakkoli banální problémy. Toto se zkrátka nemá stávat... si skutečně říká o to, aby se člověk prohrabal třeba tvými recenzemi Ubuntu, které je vydání od vydání stále rozbitější a nedodělanější, a přesto jej nekritizuješ. (viz Pulse-audio, GEM, Grub2, GDM a jiné bezhlavé nasazování ranných nedodělků hraničící s nepoužitelností) Nekřivdíš Opensuse tak trošku?
    21.7.2010 09:18 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Není chybou distribuce, když nVidia nepodporuje kms. To je chyba jen a pouze ATI a nVidie.
    To je pravda, ale pro uživatele, který najednou nemá funkční podporu pro svou grafiku, je to trošku problém, že? Nový uživatel, který nemá ponětí o rozdílech mezi svobodnými a proprietárními ovladači, netuší, co je KMS, a už vůbec nemá zdání, co je Nouveau, to prostě znamená, že "distro nefunguje".
    Tolik let svévolně obchází či dokonce porušují licenci kernelu
    Pokud vím, tak sám Linus opakovaně potvrdil, že blob od Nvidie nepovažuje za porušení GPL. Viz šedá oblast a ovladače původně vyvinuté pro jiné OS.
    a teď s příchodem KMS padli oba tito výrobci na hubu. Dobře jim tak.
    Moc bych si přál, aby ty jejich propr. ovladače podporovaly KMS, nebo aby je rovnou vydali se svobodnou licencí. Ale ani jedno není v nejbližší době moc pravděpodobné (i když AMD se snaží). Do té doby jsou to uživatelé, kdo padá na hubu, když se po instalaci distribuci dostanou do podobné situace jako autor článku. Viz výše.
    21.7.2010 09:37 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    To je pravda, ale pro uživatele, který najednou nemá funkční podporu pro svou grafiku, je to trošku problém, že? Nový uživatel, který nemá ponětí o rozdílech mezi svobodnými a proprietárními ovladači, netuší, co je KMS, a už vůbec nemá zdání, co je Nouveau, to prostě znamená, že "distro nefunguje".
    Moc bych si přál, aby ty jejich propr. ovladače podporovaly KMS, nebo aby je rovnou vydali se svobodnou licencí. Ale ani jedno není v nejbližší době moc pravděpodobné (i když AMD se snaží). Do té doby jsou to uživatelé, kdo padá na hubu, když se po instalaci distribuci dostanou do podobné situace jako autor článku. Viz výše.
    Pánové. Já bych vám moc přál alespoň špetku soudnosti. Návody Ubuntu jsou přeplněné postupy do příkazové řádky a s těmito postupy se uživatel potýká dnes a denně, ale to vašemu modelovému "novému uživateli" zjevně nevadí. Naproti tomu je Opensuse téměř kompletně nakonfigurovatelné v grafice, ale už při prvním problému, který musí uživatel řešit ručně (a řešení je zdokumentované a triviální), ho kritizujete?

    Na rozdíl od Ubuntu nemusí uživatel otevírat to jistě velmi uživatelsky přívětivé Vi, nano, dokonce ani gedit. KMS může vypnout klikáním v Yastu přes Yast-editor souborů /etc/sysconfig, protože Yast umí i tohle.
    Pokud vím, tak sám Linus opakovaně potvrdil, že blob od Nvidie nepovažuje za porušení GPL. Viz šedá oblast a ovladače původně vyvinuté pro jiné OS.
    Kde není žalobce, není ani soudce. Kategoricky navíc nic netvrdím. Myslím, že je ale každému evidentně jasné, že proprietární ovladač do GPL kernelu nepatří, a kdo se o to úspěšně formou různých LGPL API snaží minimálně licenci kernelu obchází.

    21.7.2010 09:58 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Pánové. Já bych vám moc přál alespoň špetku soudnosti. Návody Ubuntu...
    A já bych si přál vědět, kde ve svém komentáři srovnávám s Ubuntu :-). Celá tvoje odpověď na můj komentář mluví o tom, jak v Ubuntu je všechno ještě horší než v openSUSE. Já však vůbec o Ubuntu nemluvil. Nedával jsem ho za vzor. Dokonce Ubuntu ani nepoužívám.

    Takže si prosím můj komentář přečti ještě jednou - hodnotil jsem stav v openSUSE. Netvrdím, že je lepší, či horší než jakákoliv jiná distribuce. Komentoval jsem nedostatky, na které může uživatel narazit v openSUSE, ostatní distra v této debatě nehrají roli.
    21.7.2010 10:25 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Nesmyslné hodnotové soudy horší/lepší jsem pokud vím nikde nezmínil. Opensuse s Ubuntu je autorem skutečně srovnáváno a jeho negativistické hodnocení skutečně vyznívá poněkud afktovaně. :-(
    David Ježek avatar 21.7.2010 10:31 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    než se tu dál zbytečně dohadovat, neuvažovals o tom napsat vlastní plnohodnotnou recenzi 113?
    21.7.2010 10:51 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Nesmyslné hodnotové soudy horší/lepší jsem pokud vím nikde nezmínil.
    Hmm...

    Návody Ubuntu jsou přeplněné [...] Naproti tomu je Opensuse

    a nebo:

    Na rozdíl od Ubuntu [...] Yast umí i tohle.

    Jestli tohle není srovnávání openSUSE s Ubuntu, tak už nevím, co by mělo být :-)
    Opensuse s Ubuntu je autorem skutečně srovnáváno
    Jenže já nereagoval na autora článku, nýbrž na tvůj komentář. A na zcela konkrétní věci. Poukázal jsem na některé problémy v openSUSE a ty jsi odpověděl tím, že openSUSE na tom je lépe než Ubuntu, které já vůbec nezmínil.
    21.7.2010 11:13 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Jestli tohle není srovnávání openSUSE s Ubuntu, tak už nevím, co by mělo být :-)
    To přece nejsou hodnotové soudy lepší horší. Jen se snažím autorovi ukázat, že se zřejmě ani nesnažil být nezaujatý. :-(
    Jenže já nereagoval na autora článku, nýbrž na tvůj komentář. A na zcela konkrétní věci. Poukázal jsem na některé problémy v openSUSE a ty jsi odpověděl tím, že openSUSE na tom je lépe než Ubuntu, které já vůbec nezmínil.
    Myslím, že nejlepší bude omluvit se za mé drobné nedorozumění. Vrátím se tedy zpět k tvé první reakci:
    To je pravda, ale pro uživatele, který najednou nemá funkční podporu pro svou grafiku, je to trošku problém, že? Nový uživatel, který nemá ponětí o rozdílech mezi svobodnými a proprietárními ovladači, netuší, co je KMS, a už vůbec nemá zdání, co je Nouveau, to prostě znamená, že "distro nefunguje".
    Nadpoloviční většina grafických jader je od Intelu, ATI má již velmi ucházející oss radeon driver, nouveau navzdory nVidii také pokročilo. Komu tedy má Opensuse vyjít vstříc? Uživatelům binárního blobu? Nebo uživatelům OSS ovladačů Intel+radeon+nouveau? Zřejmě bude vždy jedna skupina nespokojena.
    22.7.2010 12:40 xobot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    "Komu tedy má Opensuse vyjít vstříc? Uživatelům binárního blobu? Nebo uživatelům OSS ovladačů Intel+radeon+nouveau? Zřejmě bude vždy jedna skupina nespokojena. "

    zrejme par tisicin promile - uzivatelom nepodarku menom fermi 480. Moze mi niekto vystetlit, naco bola pouzita prave tato GK? Odhliadnuc od prevadzkovych vlastnosti, pomeru ceny/vykon, ... moze mi niekto vysvetlit realne vyuzitie tejto high-endovej GK pod linuxom? DirectX 11? Teslacia? ...

    mizerna recenzia (pardon, "screenshotová recenze") a este aj absolutne nezmyselny vyber HW
    26.7.2010 10:02 daemonna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    naco je niekomu Fermi HW??? a co tak CUDA... a blender a OSS render ako luxrender a ine ktore tiez prechadzaju na GPU rendering...??? Sorry, ale linux uz davno nie je len konzola, ale pre mna aj super graficka stanica... :P
    21.7.2010 11:24 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Ubuntu a jeho deriváty používají KMS(dokonce to šlo zapnout už na podzim). Na Ubuntu není problém nahrát kernel 2.6.35.x, nový xserver 1.8 a tak. Dokonce to v případě Intel a Ati zvedne opensource ovladači rapidně výkon a vykreslování je bezchybné.

    Prosím nevyjadřujte se k tématu, když musíte demagogovat.
    21.7.2010 11:24 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Pro Tutora. Viz výše.
    21.7.2010 17:05 asdfghj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Hehe. Buntu 10.04 má pokud vím kernel 2.6.33 a xserver 1.7. Co si můžu kam nahrát je bezpředmětné, protože "si to nahrát" můžu prakticky u kterékoli distribuce. Co se týče vykreslování, tak třeba já mám zkušenosti spíše opačné.
    21.7.2010 23:06 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Čeho se zastáváš? Zase meleš kraviny. Nevěřím žádné lamě co blbě kráká krávoviny.
    21.7.2010 23:08 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Jak si můžeš dovolit k nečemu vyjádřit, když ani neumíš použít internet, abys zjistzil, že plácáš naprostý hlouposti? Některým lidem by ty internety měli zakázat.
    Kaacz avatar 21.7.2010 09:13 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Nemohlo nic vyskocit, kdyz

    a) jste si nepridal repos pro Nvidia

    b) ktery do vcerejska jeste neexistoval ..
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    gtz avatar 21.7.2010 11:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    repos. tam byly, ale byly pro starší kernel 2.6.31, nyní Nvidia jede. A šlapou i ovladače pro ATI :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 22.7.2010 12:04 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Nevim, koukal jsem pravidelne kazdý den na to ftp a do posledni chvile tam nebyl adresar pro 11.3. To co jste nasel pres oneclick vyhledavani jste asi nemel filtrovano na verzi distra a dostal jste repos pro 11.2.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    21.7.2010 08:52 LC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Jen doplnim, ze nVidia repozitare uz funkcni jsou :)
    21.7.2010 09:04 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Výborně. Vypnutí kms řeší instalační skript nebo to musí udělat uživatel sám?
    Kaacz avatar 21.7.2010 09:16 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    To chci dnes zjistit. A protoze jsem se v tom vrtal abych si dal binarni instalaci (a kupodivu po vraceni KMS do inirtd nevidim v logu DRM nabehnuti, jako bylo po instalaci), provedu dnes vecer radeji opet cistou instalaci a na ni dam nvidia driver z repos.

    Mimochodem, zkousel jsme i 256 z tarballu a tak divne nahodne se sekal ..
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    Slavko avatar 21.7.2010 10:23 Slavko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde udělal autor chybu?
    Ja len pridám svoju skúsenosť, inštaloval som OpenSuse 11.3 pred dvomi dňami a bez väčších problémov som nainštalil binárny ovládač (manuálne). To však nie je dôležité.

    nouveau (G105M) mi pracoval relatívne dobre, dokonca OpenSuse zvládlo aj inštaláciu Gallium3D a tvárilo sa to, že funguje dobre. Avšak po nainštalovaní ovládača od nVidie mi klesla teplota procesora o 12 °C (> 15%). To je to, čo považujem za dôležité, pretože s tým iste súvisí aj spotreba energie no a samozrejme horúcosť stroja na kolenách. Takže z tohoto pohľadu považujem rozdiel za tak významný, že používanie slobodného ovládača nemá pre mňa význam...
    21.7.2010 09:19 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Autorovy problémy jsou fascinující. Mám verzi 11.3 nainstalovanou na několika strojích od noteboku po mnohaprocesorový server, prováděl jsem čistou instalaci i upgrade a s takovýmito problémy jsem se nesetkal. Rychlost startu plné instalace na obyčejném cca 3 roky starém desktopu je 15s (měřeno od konce grub po přihlašovací kdm dialog).
    21.7.2010 09:45 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Testoval jsem na oS na dvou počítačích a dostal jsem dvě různé zkušenosti. Podle toho jednoho testu bych si oS nenainstaloval, podle toho druhého ano. Zatracení vývojáři kernelu, to se nemohou více snažit? Ve Windows se každé cca tři roky (podle toho, kdy vyjdou nová Windows) rozbijí nějaké ovladače. Tady se rozbijí nějaké ovladače každý 1/4 rok :-(
    21.7.2010 15:26 Merlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze

    A kdo nebo co tě nutí, aby si tak často aktualizoval kernel? ;)

    21.7.2010 10:31 Laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Na tych GNOME obrazkoch vidim ze tema ikon Sonar stale nie je dokoncena. Stale su tam tie stare tango/gilouche foldre. Su to ale looseri. Nikde nevidim snahu o zlepsenie uzivatelskej privetivosti tak, ako to robi Ubuntu. openSUSE ide pomaly do sraciek, obzvlast ked od nich odisiel jimmac...
    Pavel Stárek avatar 21.7.2010 12:47 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Su to ale looseri. Nikde nevidim snahu o zlepsenie uzivatelskej privetivosti tak, ako to robi Ubuntu.
    Můžeš přiložit ruku k dílu, a ikonky si domalovat, nahrát do upstreamu a dokázat jim že nejsi looser.
    Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
    22.7.2010 10:11 Cervajz | skóre: 9 | blog: Cervajz | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ikony k tématu Sonar jsou tam už od verze 11.2... Stačí si doinstalovat příslušný balík, který je v repozitářích...

    Příště nesuď podle toho, co vidíš na screenshotu...
    Výkonné VPS za rozumnou cenu: Virt.io
    Kaacz avatar 22.7.2010 11:57 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Milý pane, tady jsem se vyborně nasmál.

    Tvrdím stále to samé: Ubuntu se chlubí cizím peřím. Vydává za svůj přínos uživatelskou přívětivost DESKTOPU (Gnome,KDE,.), které vydávají jejich komunity pro všechna distra. Jakékoli distro je úplně stejně uživatelsky přívětivé se stejným desktop/wm jako Ubuntu pokud se týká běžného desktopu a aplikací.

    Ubuntu sice sem tam něco doladí, ale většinu nevrátí do upstreamu. Syslí si to ve svém distru jako UserFriendly výhodu. To že obarví desktop na fekální hnědou je reklamní odlišovací skin, ne vylepšení.

    Úplně jiná situace je ale v oblasti administrace systému. Až jednou bude mít Ubuntu uživatelsky přívětivou ADMINISTRACE SYSTÉMU alespoň na úrovni OpenSuSE (Yast/zypper a oneclick), tak něco kvákejte. Do té doby držte zobák.

    To je totiž důležité pro domácí desktopy, kde běžný user se musí stát adminem. OpenSuse udělalo pro uživatelskou přívětivost mnohem víc nez Ubuntu. Ubuntu jen hodně křičí že linux je skvělý a že jsou nejlepší. Což se již stává kontraproduktivní.

    Nemluvě o Novellem placených lidech, kteří pracují na společných projektech s ostatními bez ohledu na distro a jsou přínosem pro upstream.

    Proto má openSuSE větší šanci stát se náhradou widlows na desktopech.

    A vy si teď můžete jít chvíli mávat Ubuntu vlajkou a křičet Ubuntu je nejlepší, abyste tuhle hořkou pravdu unesl. :-D
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    22.7.2010 12:10 Cervajz | skóre: 9 | blog: Cervajz | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    +100
    Výkonné VPS za rozumnou cenu: Virt.io
    gtz avatar 22.7.2010 12:18 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    +100
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    22.7.2010 14:03 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    +100
    gtz avatar 22.7.2010 12:27 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Jenže Ubuntu je celkem hodně agresivní v otázkách nasazení - koukněte se na netbooky a ostatní zařízení kde se vyskytuje. Měl jsem čest s tím mít co dočinění a nakonec to dopadlo tak, že jsem místo blbuntu nainstaloval OpenSuse buď s Gnome nebo v kombinaci s LXDE/XFCE4. A výsledek byl ten, že uživatelé se mne ptali proč toto není na netboocích standardně, proč se tam cpe ten buntu systém.

    Kubuntu je něco šíleného, nedá se vůbec srovnat s KDE na Suse/Fedora.

    Jejich přínos je ten, že se snaží vystupovat jako náhrada Woken. Stačí se kouknout na časáky Chip a spol. kam se toto sere. A pak jen vidíme ty recenze jaký je to systém apod.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 22.7.2010 13:22 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ano, Ubuntu se již blíží Woknůn. Teda spíš MS. Marketing jim jde výborně. A je to docela podobné. Za moc to nestojí, ale my to těm lidem vnutíme. :-D

    Je to tedy otázkou lidí osuse pozitivních, aby něco pro propagaci udělali. Ale nemyslím tím vykřiky. Například dát dohromady obrázky doplněný popis jak lze jednoduše provádět administraci kompu s osuse. Protože to je to, co distra odlišuje. Desktopy/WM jsou tam pak už defaktou stejné. Samozřejmě by byl dobrý i podobný průvodce několika běžně používanými desktopy v češtině. To již je ale distro independent.

    Začnu dávat dokupy nějaké podklady, i když času moc nemám. Pak bude třeba technická korekce, abych nepsal bludy a pak ještě to přepsat do čtivé formy, což neumím. :-)
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    23.7.2010 07:21 martin knocik | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    To že je Ubuntu agrešívnejšie v otázkach nasadenia neznamená že je lepšie. Test Ubuntu vs OpenSUSE 11.3 na netbooku. http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=opensuse_113_benchmarks&num=1

    Opensuse vyšlo ako rýchlejšie.
    gtz avatar 23.7.2010 10:35 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Neříkal jsem lepší, říkal jsem jen, že to serou všude a snaží se být ta největší distribuce. Ubuntu nemusím nepoužívám. Používám OSS od verze (krabicová )9.3 .

    Díky za odkaz rád se podívám :) nějak jsem na phoronix zapomněl :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 23.7.2010 14:40 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Přidal bych krásnou momentální zkušenost: Chci udělat takový průvodce instalací a prvotní konfigurací desktopového oSuSE 11.3. Samozřejmě to chci doplnit screenshoty a kvuli opravdovému HW jsem zavrhl instalaci ve VM. Hodil jsem tedy do googlu dotaz na screenshoty během instalace. Bylo mi předhozeno krásné poučení na ubuntuforums, kde byl podobný dotaz.

    Většina normálních distribucí má v instalátoru zabudovanou podporu ukládání screenshotů pomocí PrtScrn nebo F2. Ubuntu nic takového nemá. Použijte instalaci ve VM.

    (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=100210)

    LOL .. user friendly Ubuntu hází klacky pod nohy i vlastním lidem, pokud by chtěli ostatním pomoci.

    PS: pro pripadne zajemce bych jen rad upozornil, ze prostor, kam to screenshoty uklada, je v ramdisku, takze je treba soubory zkopirovat (treba na usb) nejen na konci cele instalace ale i po zakladni instalaci balíčků pred konfiguraci, kdy to oznami restart - pozastavit, zkopirovat, pokracovat. A zacne cislovat vzdy od nuly.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    21.7.2010 11:15 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Mé a pouze mé subjektivní zkušenosti na HW desktop PC a notebook(oboje HW 3 roky staré). Negativy: Chyby ve vykreslování GUI KDE(bez KWinu) pravděpodobně stejné jako popisuje autor recenze. S KWinem netuším. Ovladač radeon. Ale ten na vině nebude. Odstraní snad v budoucnu. Nefunkční mikrofon ve Skype. V řešení. Menší chyby ve vykreslování 3D ve Wine.(nepálí mě) Občas vypadne zvuk ve Wine-Alsa. Nefunkční CD Rescue mode. Občas divně fungující VDPAU akcelerace vůči CPU((s KWinem(ještě horší) i bez)).(V 11.2 v pořádku. Předpokládám na vině beta ovladače v repozitáři Nvidia.) Pozitiva: Z některých věcí čiší větší profesionalita. Přízpůsobené KDE.

    Potom je tu spousta dalších věcí, ale nejsou pro mě důležité, abych je rozebíral. Pokud vyřeším chyby jedna a dvě a neobjeví se něco špatného, zvyknu si na RPM, tak budu migrovat na KDE4 s OpenSuse. Na každou distribuci jde napsat plno negativ, které člověka rozčilují. Ale stejně tak pozitivních.
    pit0 avatar 21.7.2010 14:52 pit0 | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    toto je to co mi vadilo na linuxe, tam nefunguje to tam obcas ono a ak chcete rozbehat toto, tak tu je taaaaky dllllhy navod pripadne si vygooglite, alebo skuste ine distro... no mam ja cas na taketo hovadiny!? Linux sa mi velmi paci, ale toto a este par veci ma od neho odradilo natotal. No neodskocil som od Linuxu zasa az tak daleko. ;-) Linux je fajn, ale je tak v stadiu 16-17rocnej cucoriedky, ktora sice dobre vyzera aj "fici", ale na niektore veci potrebuje este nejaky ten rocik dozriet...
    21.7.2010 15:19 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Bojím se, že k onomu dozrání o kterém píšete nikdy nedojde. Ten chaos a neustálá rozvrtanost je principiální záležitost, stejně tak přehlížení uživatelů - názorně to v této diskusi předvedl uživatel Tutor. Tam, kde neexistuje vztah zákazník - výrobce, to jinak vypadat nemůže a živoření na desktopu kolem 1% je zákonité.
    Sám OpenSUSE používám jako svůj výhradní desktopový OS, ale já nejsem typický uživatel - já si prostě jen zapamatuji další pro mě nezbytný workaround - nutnost vypnout KVM před instalací ovladačů grafiky. Běžný uživatel nás s tím pošle k šípku a já se mu upřímně řečeno vůbec nedivím.
    21.7.2010 15:24 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Pardón, KMS samozřejmě.
    gtz avatar 21.7.2010 16:44 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    No jedou, ale na novějších kartách. Jak jsem zjistil nyní na staré FX5200 jsou problémy a Yast se s tím nějak neporozumí. No drivery jsou celkem divoké, asi to budu vzít od Nvidie napřímo.

    Toto to psalo:
    [  2417.955] ================ WARNING WARNING WARNING WARNING ================
    [  2417.955] This server has a video driver ABI version of 7.0 that is not
    supported by this NVIDIA driver.  Please check
    http://www.nvidia.com/ for driver updates or downgrade to an X
    server with a supported driver ABI.
    [  2417.955] =================================================================
    [  2417.955] (II) LoadModule: "nouveau"
    

    Yast si sice správně nacpal to co měl tedy x11-video-nvidiaG01 a nvidia-gfx01-kmp-default, ale bylo to prd platné. Černá obrazovka, musel jsem do INIT 3, upravit xorg.conf na driver nv a znovu to spustit, abych se dostal do X.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    21.7.2010 17:10 asdfghj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ještě že mám v práci na starost administraci řady produkčních systémů na Windows. Takže se tomu můžu akorát tak zasmát. Zlaté Ubuntu, Opensuse, nebo Archlinux. To co zažívám prakticky denně s tou pohromou z Redmondu, to je k neuvěření! Fuck you Microsoft!
    Kaacz avatar 22.7.2010 11:58 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ja to bohudík kolem sebe jen vidím a souhlasím s vámi. :-)
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    gtz avatar 21.7.2010 11:42 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Na závěr ale nejotravnější věc. Možná se ptáte, proč v tomto článku není alespoň jeden screenshot GNOME. Byl by, kdyby mi v openSUSE 11.3 fungovalo odhlášení, restart či vypnutí. Nicméně po provedení kteréhokoli z těchto ukončovacích úkonů se jednoduše nic nestane, relace běží dál a já tak nejsem schopen ani přepnout z KDE na GNOME, ani vypnout PC. Jedinými řešeními jsou ty ve stylu shutdown -r now apod., což mě natolik znechutilo, že ke GNOME pouze konstatuji, že na 99 % vypadá stejně jako v 11.2. Možná je řešení tohoto problému naprosto banální, ale já jsem provedl čistou instalaci přes volbu KDE a nechápu, proč bych měl v roce 2010 řešit jakkoli banální problémy. Toto se zkrátka nemá stávat. Pokud tedy spokojeně používáte openSUSE 11.2, možná chvilku vydržte, než se 11.3 „ustálí“.

    Nevím asi jste měl něco špatně, čistá instalace + doplnění balíčků v instaláku a nic se neděje KDE i GNOME se ukončují jak chci. ?? A co takto dvakrát po sobě CTRL+ALT+BACKSPACE to nic neudělalo? Normálně se tím dají shodit X-ka. udělal jste restart po instalaci?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Nicky726 avatar 21.7.2010 14:15 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    ...čím více věcí lze nastavit v grafickém prostředí, tím více lidí se tak dostane hlouběji „do Linuxu“ (když se budou moci vyhnout příkazové řádce a konfiguračním souborům).

    Uh. No já teda nemám pocit, že bych se během prvního roku s klikacím Ubuntu a pak SUSE dostal nějak hlouběji ,,do Linuxu``. To až s Archem v příkazové řádce při ruční editaci konfiguráků.

    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    21.7.2010 14:21 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Existuje snad nějaká překážka používat příkazovou řádku a ruční editaci souborů v Ubuntu nebo v Opensuse? Na úrovni konfigurace přes CLI jsou si distribuce vcelku rovnocenné.
    22.7.2010 23:44 xobot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    nie, nie su! Ono tazko porovnavat to, co nepozname, ze? Mozete mi uviest nejaku obdobu rc.conf u OpenSUSE alebo Ubuntu? Asi nie, ze?

    To, ze windows sa tiez daju spravovat z CLI automaticky neznamena ich rovnocennost s OpenBSD.
    23.7.2010 09:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    nie, nie su! Ono tazko porovnavat to, co nepozname, ze? Mozete mi uviest nejaku obdobu rc.conf u OpenSUSE alebo Ubuntu? Asi nie, ze?
    vim /etc/sysconfig/*.

    Zbytek už tak nějak závisí na tom, zda člověk preferuje jeden velký soubor, nebo prostě pro každou věc mít jeden specializovaný konfigurák. OpenBSD má jeden (respektive dva, je tam ještě rc.conf.local), kdežto ostatní systémy, jako třeba openSUSE, Fedora, Gentoo, Arch, nebo třeba NetBSD, ať nejsme jen u Linuxových distribucí, preferují oddělenou konfiguraci pro každý subsystém. Výhodou je třeba snadnější manipulace s oddělenými konfiguráky ze skriptů.

    Některé z těchto systémů mají ještě globální rc.conf. Ale podle mě to konfiguraci spíše komplikuje - patří nastavení xsession do globálního nastavení, nebo jinam?
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    23.7.2010 12:00 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    /etc/sysconfig/ ;-)

    Kaacz avatar 23.7.2010 14:20 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Pekne jste si nabehl. A mate pravdu. Nemuzete porovnavat to co neznate. Jen jste si udelal ostudu a navic je vami propagovany zpusob horsi, blizici se windoze registrum. Staci jedna chybka pri zapisu a mate dojebane vsechno.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    David Ježek avatar 21.7.2010 14:39 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    to je myšleno jako "používání". ono i jen sedět v ubuntu, když si zvyklý na wxp, je velký rozdíl. to je jedna z hlavních překážek přechodu: systém vypadá jinak a používá se trochu jinak. jakmile tohle překousneš, si na dobré cestě, ale když tě to hned na začátku zazdí příkazová řádka, zdrhneš fofrem zpět do win.
    23.7.2010 09:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    A přitom by stačilo si v openSUSE odinstalovat Yast ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    gtz avatar 23.7.2010 10:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Yast má na starosti celou administraci systému :) proč odinstalovávat něco co je potřeba ?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    stanyjol avatar 21.7.2010 17:13 stanyjol | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše openSUSE 11.3 - blackberry
    udajna podpora blackberry by byla sqela, ale nevite nekdo o nejakem "how to" - jak se pripojit pomoci blackberry na inet? Hledal jsem nejake nastroje pro blackberry, ale na software.opensuse.org jsem nasel "neco"-berry (neznamy repo) jen pro 11.1 (a sled) a po nainstalovani (a ignorovani nekterych zavislosti) zjistil ze soft nefunguje. Zkousel jsem pripojeni pomoci usb kabelu.
    stanyjol avatar 21.7.2010 17:15 stanyjol | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 - blackberry
    jen doplnim ze se jedna o vyse zminovany system opensuse 11.3 - proto to pisi zde, pod tento clanek
    21.7.2010 19:08 Howard | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Je nejaky problem s ATI Radeon HD 4800?
    21.7.2010 19:34 LC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    No ja nevim, ale to co tady ctu jsou snad jen vyjevy fantazie. Pokud ma nekdo problem tak at to nahlasi jako bug, to ze tady bude plakat nicemu nepomuze! Osobne jsem na OS presel z debianu a muzu rict nekdy skripalo nekdy ne, proste debian (ostatni distra jako ubuntu, mandriva, fedora atd...) a opensuse prast jak uhod.
    Mometalne, az na tray mail notify v evolution nemam problem. Jo a taky mam nVidia kartu :) Jooo lenost je vecna... (nobody is perfect) Necht si kazdy svuj desktop udela po svem.
    No a jeste jeden poznatek: komu se to nelibi, ze neco nejede, ma moznost pouzivat Windows. Proste pokud mate problem reste to kostruktivne s vyvojem, tim muzete posunout "linux" kousek dal..., pokud ne, tak jak jesem psal vratte se k okenicim.
    svido avatar 22.7.2010 07:23 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ja se jen nestacim divit, kolik lidi je lenivych jako prase... Nastroj One Click, ach jo. To muze vymyslet tak akorat chory mozek z Bubuntu nebo SuSE a diky takovym blbcum, zacina Linux vypadat a chovat se jako Windows. Vsechno se automatizuje, tak aby nemusel uzivatel zasahovat a to je spatne. Kouzlo Linuxu je prave v tom, ze dela co mu user rekne.

    Osobne jsem zkousel kdysi davno SuSE, Bubuntu, Mandrake. Vydrzel jsem to s nima asi 3 dny. Naprosto zvracene distra, SuSE a Mandrake jsou uplne zrudna distra, kde si hrajeme na to, ze "to" neco dela a funguje. Sh*t *Ubuntu je nedormdly Debian kde nic nefunguje.

    Osobne nechapu co je to za pokrok stale delat vse jen klikaci, aby uzivatel nebyl nucen nahodou premyslet. Kde to jsme? :(
    David Ježek avatar 22.7.2010 08:27 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    ty budeš asi geek. 99% lidského plémě však není - nemá právě proto Linux jen ono ~1% zastoupení na desktopech?
    Sleep_Walker avatar 22.7.2010 08:58 Sleep_Walker
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Ja se jen nestacim divit, kolik lidi je lenivych jako prase... Nastroj One Click, ach jo. To muze vymyslet tak akorat chory mozek z Bubuntu nebo SuSE a diky takovym blbcum, zacina Linux vypadat a chovat se jako Windows. Vsechno se automatizuje, tak aby nemusel uzivatel zasahovat a to je spatne. Kouzlo Linuxu je prave v tom, ze dela co mu user rekne.
    Je lepsi mit moznost volby, One Click install nemusis pouzit, kdyz nechces. A budes se mozna divit, ja chci. A jeste se hodi dodat, ze automatizace a skriptovatelnost je vyhodou Linuxu.

    Osobne jsem zkousel kdysi davno SuSE, Bubuntu, Mandrake. Vydrzel jsem to s nima asi 3 dny. Naprosto zvracene distra, SuSE a Mandrake jsou uplne zrudna distra, kde si hrajeme na to, ze "to" neco dela a funguje. Sh*t *Ubuntu je nedormdly Debian kde nic nefunguje.
    Tohle bude vypadat v bugzille rozkosne.
    Osobne nechapu co je to za pokrok stale delat vse jen klikaci, aby uzivatel nebyl nucen nahodou premyslet. Kde to jsme? :(
    V dobe, kdy operacni system nema byt nejvyssi metou, ale prostredkem pro praci.
    svido avatar 22.7.2010 09:29 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Je lepsi mit moznost volby, One Click install nemusis pouzit, kdyz nechces. A budes se mozna divit, ja chci. A jeste se hodi dodat, ze automatizace a skriptovatelnost je vyhodou Linuxu.
    To ja vsak nepopiram. At ma kazdy moznost volby. Chce-li Win, at je ma, chce-li klikaci Linux, at ho ma. Chtel jsem jen rici, ze se vyvoj Linuxu ubira spatnym smerem - dle meho soudu. Osobne nejsem zvedany na prihlouply automount, automaticke aktualizace a jine nastroje pohodlnych lidi, kteri nejsou schopni spustit Bash, napsat par prikazu ;) Samozrejme automaticaze a skriptovatelnost je fajn, ale ne u systemovych veci, tim se dostavame k logice MS, ktere se snazi uzivateli podhazovat sve napady a chce aby OS rozhodoval za uzivatele, coz je spatne. Uzivatel je ten, ktery ma rozhodovat o tom jestli vlozene CD bude pripojeno a nacteno, ci nikoliv. A o to me slo - o zbytecnou automatizaci ve stylu velkeho bratra MS...
    V dobe, kdy operacni system nema byt nejvyssi metou, ale prostredkem pro praci.
    Vsak to byly vzdy - prostredkem pro praci.
    gtz avatar 22.7.2010 11:33 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    One Click je zajímavá volba, ale někdy prostě není vhodná. Např. někdy natahá aktualizace i když je nechceme, ale nevidím skoro žádný rozdíl mezi Yastem a tímto. One Click prostě jen zautomatizuje Yasta tak, abych nemusel odklikávat spoustu závislostí. Jistě jde to přímo z cmd line přes zypper, ten udělá úplně to stejné jako Yast.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 22.7.2010 12:43 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Jenom jste ji nevhodne používal.

    Yast/zypper fungují jen v rámci již přidaných repos a normálně ani nic jiného nepotřebujete. Po instalaci vám stačí přihodit pár kliknutími komunitní repos Packman (všechna multimedia) a repos pro vaši VGA (pokud chcete) a s tím si defakto vystačíte. Ano, případně si můžete přihodit na stejném místě repos Mozilla, OpenOffice, .., kde jsou aktuální verze těchto balíků po vydání stable (je vhodné pak v yastu na dané repos najet a prepnout jako repos, z kterého se bere -viz popis níže-). Tyto komunitní repos klidně necháváte stále enablované. Main repos osuse jsou konzervativnější.

    Může ale nastat případ, kdy mermomocí chcete apliakci, která není ani v main repos ani v Packman. OneClick buď webu (bacha na správnou volbu verze distra, implicitně je zvolena správná, ale můžete to zkazit :-) ) nebo volbou v Yast "Hledání na webu (webpin)" vyhledá mezi všemi OBS repos a když zvolíte aplikaci z nejakého menšího repos, tak ten repos přidá a pak to předhodí yastu k instalaci. Oneclick vás upozorní, že si zatahujete repos, které může v budoucnosti způsobit problémy. Většinou si tu jednu věc nainstaluji a pak ho disabluji. A jednou za uherák se podívám, jestli tam není novější verze. Je to lepší tak udělat, nemůže se vám pak stát, ze nově přidávaný balíček vezmete náhodou zrovna z tohoto nechtěného repos.

    Již od 11.2 yast/zypper podporuje rozlišování odkud se který balíček bere. Takže přidáním jedné aplikace a jejího repos vám nezpůsobí aoutomatický update balíčků na ty z přidaného repos i kdyby tam byly vyšší verze. Prostý update to neudělá. Jednoduše, dokud sám nezvolíte, nebo si přidaná aplikace nevynutí verzi depend belíčku z přidaného repos, tak se balíčky updatují pouze z repos, odkud byly minule vzaty. Toto nepřebije ani vyšší priorita repos. Ta má význam, když se přidává nový balícek, tak se vezme z repos s nejvyšší prioritou bez ohledu na výši verze balíčku.

    Ale pozor! Zypper dup (distribution upgrade) přejde na nejvyšší verze balíčků bez ohledu na repos. K tomuto analogicky se v yastu dá povolit automatické přecházení na jiné repos za účelem získání nejvyšší verze, ale tím se ta dobrá vlastnost zachování správného zdroje zruší a je to spíš ke škodě.

    Tato filozofie je opravdu není chybou ale výborná vlastnost, protože si nerozdrbu systém nechtěnými balíčky z jiných repos. Prostě, když to člověk používá správně, nemůže si přídavnými aplikacemi z přídavných repos nic rozbít.

    Možná by bylo dobré toto někde pořádně popsat v českém článku nejlépe přímo na cz.osuse webu, bohužel nemám vlohy pro čtivé psaní.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    Kaacz avatar 22.7.2010 13:11 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Tady bych ještě rád dodal, že po přidání komunitních repos je dobré trochu doladit priority enablovaných repos. Každý nově přidaný získává prioritu 99. Aby nám nemohlo něco divného předběhnout oficiální repos, je dobré jim prioritu vylepšit. Třem základním ofiko repos dávám 90, packman a ostaní komunitní přidané dám na 80. Čímž mám zajištěno, že později přidaný repos přes oneclick bude mít standardních 99 a nebudou se z něj brát nově přidávané balíčky. Problematika lepšího přednastavení priorit se již začala probírat.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    gtz avatar 22.7.2010 15:43 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    No mi třeba na zypper dup vadí jedna malá věc :,že nezobrazuje kde se právě nachází. Vidím, že stále něco tahá, ale, že by aspoň ukázal kde je to ne. Když jsem dělal zypper dup, tak jsem to pouštěl vždy na noc.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 22.7.2010 11:33 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Jezisi ale vzdyt tam stale mate ty zakladni geek moznosti. Klidne hrabnete primo do konfiguraku, yast si je nacte a pouzije.

    Chapu, kdyby vam vadila absence neceho. Ale proc vam vadi, ze je neco navic ?! Vzdyt je to milionkrat lepsi nez nejlepsi OS na svete, kde mate na vse jediinou moznost.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    22.7.2010 14:12 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Protože ztrácí pocit své vlastní vyjímečnosti, když ten skvělý systém pro geeky najednou může používat každý. :-D
    22.7.2010 11:49 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    A proč používáte distribuce s nevhodným zaměřením pro Vás? Proč nepoužijete distro, kde i tu poslední věc musíte učinit ručně? Proč používáte např. startovací a vypínací skripty? Co když dělají něco, co nechcete? Proč tu neuděláte manuálně? Protože by Vám vypnutí PC zabralo 15minut?

    BTW: Mandrake odvál čas.
    svido avatar 22.7.2010 13:19 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Vzdyt ja pouzivam distro, ktere mi plne vyhovuje. Jestli jste to nepochopil Rovano, tak tu ztracime cas. Slo mi o tom, ze nastroje typu OneClick a dalsi aplikace linejch radoby "adminu" jsou k nicemu. Distro na domacich desktopech neni treba aktualizovat. Muze fungovat po zakladni instalaci dobre. A lidi, kteri tomu rozumi se v tom stejne vrati a osobne neznam cloveka, ktery by pouzival hnusoidy typu OneClick. Je 1000x rychlejsi udelat prikaz.

    A propo, je mi v celku jedno jestli je ted Mandrake nebo Mandriva. Uz jen zmena jmena distra svedci o jeho kvalite, o ktere se neda ani mluvit, ponevadz zadna neni. Stejne jako u SuSE, resp. Opensuse ci Sh*tUBNTU.
    Kaacz avatar 22.7.2010 14:47 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Když netušíte k čemu vlastně OneClick je, tak ho nehaňte. OneClick vůbec není zástupnost zypper/yast, je to jen jejich nadstavba vhodná ve spojení s vyhledáváním přes všechny OBS repos - i ty které váš systém nezná. Vyhledávač předá OneClick soubor ymp, kde je balíček a repos a to se prostě předá dál posloupně zypper/yastu. Normálně pro balíčky ve vašich repos totiž OneClick vůbec nepotřebujete a používat to tak může jen někdo, kdo netuší ...

    Mimochodem, user friendly administrace systému důležitá je. Alespoň pro tu většinu potenciálních nových uživatelů domácích desktopů, kteří opravdu nejsou geekové jako vy. Taky občas něco udělám rychleji v konzoli, protože vím z dřívějška, jak se to dělá. Nechte každému možnost. Váš názor linux=konzole je sice dnes již zcestný, ale je to váš názor a nebudu vám ho vyvracet.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    gtz avatar 22.7.2010 15:41 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Prostě se jim to nedá normálně vysvětlit. Já pracuji se Suse od verze 9.0 a jsem s ním spokojen. Zypper/Yast díky za něho, administrace a instalace s ním je pohodová.

    Však jsem mu to psal jednou, že Ymp je vlastně jen taková berlička, aby člověk nemusel hledat spoustu závislostí a ostatních knihoven co je potřeba. Jasné, je že plně dostačuje použití zypperu přes CLI a jede to také.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Kaacz avatar 22.7.2010 12:06 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Hele, to se mi tu libi, ze jedinym kliknutim muzu agresivni blbce jako je Rovano jednoduse vyfiltorvat :-D
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    22.7.2010 19:20 Tomáš Peroutka | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Autor tenhle paskvil nazval recenzí. Hm, já měl doposud zato, že recenze je o tom, že objektivně zhodnotím odzkoušený produkt; nebylo to ani objektivní, ani odzkoušené. Sorry, ale na Linuxexpresu tomu kluci dávaj trochu víc ;-)
    gtz avatar 22.7.2010 20:21 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    asi myslel to, že udělal screenshoty a scházelo málo a srovnával by to s Buntu.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    David Ježek avatar 22.7.2010 20:29 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    aha, pan marketing a linux evangelist se ozval. možná místo všeho jste si mohl článek přečíst. na žádnou recenzi si nehraje a je to v textu několikrát zdůrazněno. možná byste mohl zkusit pochopit smysl SCREENSHOTOVÝCH článků: ukázat jak distribuce vypadá a přidat pár "povrchních postřehů". kdokoli má možnost napsat skutečně výživnou recenzi opensuse 11.3, ale nikdo se zjevně nehlásí, raději všichni dotčení "držkují" v diskusi pod článkem, jehož koncept nepochopili. co vy, pane studente marketingu, také utichnete, nebo se chopíte možnosti napsat SKUTEČNOU recenzi opensuse 11.3, po které zde voláte?

    (všem slušným lidem se omlouvám, ale občas se prostě neudržím. možná bych měl diskuse pod svými články přestat číst)
    22.7.2010 23:08 Tomáš Peroutka | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Možná by bylo lepší, aby jste trochu vychladl. Osobně jsem vás nijak neurážel, ani nenapadal. Nejedná-li se o recenzi, tak proč ji v nadpisu tak označujete? Já to beru jako subjektivní článek, který patří do blogu, kde bych nad ním mávl rukou. Vadí mi to, že se objevuje jako oficiální recenze abclinuxu; proto taky srovnávám s linuxexpresem :-)

    Jinak samozřejmě "recenze" může psát každý, ale SKUTEČNOU recenzi může napsat jen někdo (stejně tak operovat slepé střevo může každý a kdokoliv si to doma může zkusit). Já se do toho raději pouštět nebudu, už jen proto, neboť sám vím, že bych nebyl objektivní.
    David Ježek avatar 22.7.2010 23:23 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    ano, svůj příspěvek jsem napsal zbytečně hrubě, nicméně se ohrazuji proti tomu, že vás urážím. označení "marketing a linux evangelist" resp. "student marketingu" jsou vaše vlastní slova z vašeho (obsahově velmi chudého) webu. pokud je považujete za urážlivá, byť jen v přeneseném kontextu, já to těžko ovlivním, chtěl jsem jejich vypíchnutím pouze poukázat na to, kdo zde ve svém příspěvku článek kritizuje (a sice, že nejste ani zkušený redaktor, ani vážený odborník na linux - ostatně toto jste nyní vlastními slovy potvrdil).

    jinak ke slepému střevu (počítám, že máte na mysli spíše apendix, tedy výběžek slepého střeva) - ne každý by to udělal, i leonid rogozov se do toho pustil jen v naprosté nouzi.

    a nyní již cca po třetí zdůrazním: toto NENÍ recenze, toto je "screenshotová recenze". to, že je v nadpisu slovo "recenze" je zaběhlé dogma/volba redakce. já osobně bych po mnoha těchto napsaných článcích raději volil něco jako "screenshotový přehled", nicméně po letech redaktorské zkušenosti jinde přesně vím, proč je používáno slovo recenze.
    23.7.2010 00:02 xobot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Hmm, zaujimava reakcia stekat na kazdy negativny nazor na vlastny clanok. Keby ste sa radsej nechali obhajovat vdacnymi citatelmi. A kedu uz nie tak aspon p. Kratkym (to uz tu bolo). Toto Vam fakt nezvysi prestiz, skor naopak. Kazdym clankom davate svoju kozu na trh a musite ratat s tym, ze sa stretnete s negativnym ohlasom. Ak prevazuju pozitivne, tak je to fajn, ak negativne, nieco treba zmenit. Nie je to tragedia, je to skusenost. A skusenost je na nezaplatenie.

    Zelam viac stastia pri dalsich clankoch.

    ps: argumetovanie: toto nie je KOLAC, toto je "JAHODOVY KOLAC" nie je moc vhodne. Hlavne, ked okrem jahod je tam aj dost tej muky po mimo....
    23.7.2010 00:09 Tomáš Peroutka | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Osobní napadání vám jde dobře; smysl mého komentáře ale stále přehlížíte. Je mi jedno jestli si to nazýváte přehledem nebo článkem, můj komentář směřoval k tomu, že takový paskvil vydává abclinuxu za oficiální recenzi.

    Nevím co mé webové stránky mají společného s vašim subjektivní přehledem!? Proč mi předkládáte, že jsem student? Kde jste přišel nato, že nejsem zkušený autor? Coby student jsem jezdil po literárních soutěžích, mé články otisklo již několik tištěných novin a časopis Instinkt; vaši referenci jen marně hledám (stačí mi však váš pravopis).

    Mimochodem, pokud nejste schopen snést kritiku, tak raději nic nepište; vaše agresivita mě děsí.
    26.7.2010 00:31 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.3 – screenshotová recenze
    Nemám problém chápat význam dvou slov(obrázková recenze). Někteří "experti" ano.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.