Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Týden uplynul jako voda a další, tentokráte čtvrtý díl je tady. Ten dnešní je jenom o textu. Proč? S textem se dá dělat tolik věci...
Všichni asi tušíte, že text se vytváří nástrojem Úprava a tvorba textových objektů
, který se skrývá pod klávesou F8.
Inkscape ukládá text jako UTF-8, takže můžeme psát ve všech možných jazycích. Krom toho, jak jistě víte, obsahuje unicode tabulka i často používané symboly jako jing-jang nebo znamení zvěrokruhu.
Text se na křivku umisťuje příkazem Umístit na křivku z menu Text. Ovšem stejně jako chleba padá namazanou stranou dolů, text se přilepuje na špatnou stranu křivky. Naštěstí to můžeme vyřešit pomocí schopnosti Převrátit z menu Křivka. Pokud se text odmítá přesunout, objekt, ke kterému je přichycen, není křivkou (ale je primitivem - čtvercem a pod.). Stačí vybrat to, k čemu je text přichycen, a zmáčknout Ctrl+Shift+C, nebo vybrat Křivka -> Objekt na křivku a zopakovat převrácení.

Vlévání textu do rámce je jedna z neužitečnějších funkcí, kterou Inkscape má. Ačkoli mluvíme o "rámci", nemusíme vždy nutně použít uzavřenou křivku. Vlévaný text se totiž objeví na stejném místě jako výplň.

Občas je potřeba jedno písmeno lehce posunout, abychom dosáhli vyšší typografické kvality. Nebo písmena rozházet čistě pro efekt. To se v Inkscape provádí pomocí manuálního kerningu textu (dále jen kerning). Ovládání je jednoduché: postavíte se kurzorem pro editaci do textu nebo část vyberete a použijete Alt (levý) a šipky. Pokud aplikujete kerning bez výběru, pohne se celý text za kurzorem, v případě výběru pak pouze označená oblast.
![]()
Stává se, že máme k dispozici písmo pouze v normální tloušťce, ale potřebujeme tučné. Řešení je prosté, i když pořádně zatíží procesor. Text vybereme a převedeme na křivku. Pak zvolíme z menu Křivka možnost Dynamické rozšíření (Ctrl+J), přejdeme do režimu úpravy uzlů a táhel (F2), chytíme jediné viditelné táhlo a lehounce pohneme. (Když říkám lehounce, myslím opravdu velice jemně.) Po dosažení požadované tloušťky bych doporučil převést zpět na křivku, ušetří se tím slušných pár setin sekundy při dalším kreslení.

K textu patří neodmyslitelně písmo, kterým je napsán. Pamatujte, že pokud váš SVG dokument pošlete druhé osobě, která nebude mít všechny písma, která jste použili, dojde k porušení vzhledu. Pokud si tedy nejste jisti, převeďte raději text na křivku (Ctrl+Shift+C), nebo pošlete s SVG i soubor písma (hledejte v /usr/share/fonts/). Pokuste se vyhnout proprietálním písmům, ušetříte si starosti.
A praktický příklad v dnešním díle? Náčrt potisku balení stolních šach a dámy od firmy Siralos, corp.
Nažhavte Inkscape, začínáme.
Pro začátek si vložíme jeden obdélník (barva je ze sady Tango, viz palety na konci druhého dílu). Teď to vezmu od spodní strany. Vzhledem k tomu, že spousta lidí používá prostředí KDE, dovolím si použít aplikaci KCharSelect. Dělá to, co by člověk podle názvu očekával. Na 38. a 39. tabulce unicode najdete často používané symboly, z nichž jsem zvolil dvě šachové figurky. Nad nimi jsou nápisy, dolní dva jsou vycucané z prstu, pouze ilustrují funkčnost zápisu zprava doleva.

Obdélník trochu zvětšíme a umístíme na něj text. Je dobré si text zarovnat; pro zapomnětlivé: Ctrl+Shift+A. Figurky zvětšíme, obarvíme namodro a pro efekt přidáme dvě "dámy". Ty jsou vyrobeny podobně jako CD v minulém díle.

Balení bude mít natištěno "razítko" se jménem společnosti a trojitým "V" složeným z prstů. Připravíme si dvě kružnice a vycentrujeme je. První text je jednoduchý, druhý - tři ruce - vytvoříme pomocí znaku unicode U+270E.

Nyní zbývá umístit text na křivku. Pamatujte - pokud se text přichytí ke špatné straně, volíme Převrátit z nabídky Křivka.

Teď zarovnáme text tak, aby vypadal dobře. Nesnažte se otáčet text, správný postup je otáčet kružnicí, ke které je přichycen.

Jak je vidět, ruce se překrývají. I tady se dá použít kerning textu! Stačí provést kerning v horizontální rovině (doleva, resp. doprava), text si podrží ohnutí podél křivky.

Kružnicím, které drží text, nastavíme okraj na žádný, textu barvu na červenou. Celé razítko spojíme do skupiny vybráním a zmáčknutím Ctrl+G (jako group). Skupinu posuneme na oranžový obdélník a lehce natočíme. Tím je jedna strana hotova!

Pustíme se do zadní strany obalu. Bude na ní jenom text, ovšem ten musí obtékat prostor, kde bude tenké plexisklo (průzor do krabice). Abychom toho dosáhli, vytvoříme obdélník s otvorem uprostřed, opět analogicky jako u CD. Protože text ještě neznáme, vezme si onen známý, začínající "Lorem ipsum ...". (Skoro nikdo tomu nerozumí a proto se používá jako "vata".)

Vybereme text a rámeček (na ilustraci červený). Zvolíme Vlít text do rámce z menu Text. Prozatím můžeme klidně nechat rámci orientační obrys.

Zbavíme se obrysu a dovnitř vložíme bílý obdelník v místě, kde má být průzor. Zatřepejte si končetinou, nakreslili jste obal!

Prakticky má obal šest stran, IRL (= in real life) vypadá samozřejmě trochu jinak. Ruština se už dneska neučí, takže jsem musel text v azbuce nabrat ze slovníku (takže se moc správnosti čekat nedá). Berte to spíše jako ukázku a inspiraci. SVG zdroj si můžete stáhnout: sachy.svg.
Takže pokud vás tento díl inspiroval, tak je to jenom dobře, a v každém případě se uvidíme zase příští týden!
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
abych dostal na nakou krivkumám ti naplácat na zadek?
Jednim slovem - bezvadne.