Byla vydána nová verze 1.54.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Jan Václav.
Knižní edice správce české národní domény přináší novou knihu zkušeného programátora Pavla Tišnovského s názvem Programovací jazyk Go. Publikace nabízí srozumitelný a prakticky zaměřený pohled na programování v tomto moderním jazyce. Nejedná se však o klasickou učebnici, ale spíše o průvodce pro vývojáře, kteří s Go začínají, nebo pro ty, kdo hledají odpovědi na konkrétní otázky či inspiraci k dalšímu objevování. Tištěná i digitální verze knihy je již nyní k dispozici u většiny knihkupců.
OpenAI zpřístupnila (en) nové nenáročné otevřené jazykové modely gpt-oss (gpt-oss-120b a gpt-oss-20b). Přístupné jsou pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána RC verze openSUSE Leap 16. S novým instalátorem Agama, Xfce nad Waylandem a SELinuxem.
Google Chrome 139 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 139.0.7258.66 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 12 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. S verzí 139 přestal být podporován Android 8.0 (Oreo) a Android 9.0 (Pie).
Společnost JetBrains se stala platinovým sponzorem multiplatformního open source herního enginu Godot. K vývoji her lze používat Rider for Godot. Zdarma pro nekomerční účely.
Byla vydána verze 9.0 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Verze 9.0 je založena na Debianu 13 Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.
Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
V souvislosti s internetem instaluji uživatelům převážně tyto aplikace: Firefox (ačkoliv mám mnohem raději Epiphany)
yum -y install epiphany
Díky CarNetu se neobejdu bez Internet "Explodéru" .
Pro poštu uživatelé rádi používají Thunderbird (nebo Evolution), pro komunikaci Pidgin (PSI),
a někdy se nemohu vyhnout Skype :-/..
Ahoj chtěl bych se podělit o svůj první výtvor v Linuxu. Jelikož jsem pod Win programoval ve VB a VB.NET tak moje volba byl GAMBAS II. A jako první projekt jsem si zvolil prográmek co mi tu nejvíce chybí. TV program.
Po zhlédnuté diskuzi u prográmku od Hanzze jsem nabyl dojmu že by o něco takového mohl být zájem. Ale dost keců ....
Právě jsem skoukl "kejnoutu" od Aarona Seiga o KDE4. Bylo to moc hezké, možná i s kanadským přízvukem (nepoznám). No, po shlédnutí mám pocit, že mé GNOME je beznadějně zastaralé, což je bezva :-). Za půl roku bude 4.1, za rok něco jako 4.2...
Jednou ze služeb, které mají na Linuxu poměrně svérázný způsob konfigurace, je i NUT - Network UPS Tool. Jde o soubor programového vybavení a ovladačů, jejich vhodným propojením lze monitorovat stav UPS připojené prakticky k libovolnému počítači v síti.
Před časem jsem zakoupil za necelých 600Kč „krabičku“, na které lze přes její minimální parametry (2MB flash, 16MB RAM) rozjet „osekaný linux“. Jelikož jsem chtěl některé informace z /proc
(apod.) zpřístupnit do LAN, přemýšlel jsem, jak na to. Webový server je moc velký kanón, tak jsem si řekl, proč nepoužít finger. Bylo to jednodušší, než jsem čekal.
Jak jsem nakonec zprovoznil scanner, který je součástí multifunkčního zařízeni EPSON RX425
Po instalaci Archlinuxu, mě jako začátečníka, který přešel s distribuce Mandriva 2007.0, čekalo pár překvapení. Mezi ně samozřejmě patří absence "klikátek" a práce v příkazové řádce, ale hlavně zprovoznění některých zařízení či hardware, jako televizní karta, bluetooth, tiskárna, scanner.. atd.
V předchozím zápisu jsem popisoval problém, který mě trápí v jednom projektu. Nabízel jsem i něco málo za vyřešení tohoto problému.
Jak jsem se mohl v poslední době párkrát přesvědčit, spousta linuxových uživatelů sice ví, co to je UDEV; ten však na první pohled zřejmě působí příliš krypticky (třeba narozdíl od jiných „konfiguráků“), takže je pro mnohé těžké do něj proniknout. Přiznám se, že jsem byl donedávna ve stejné situaci. Pak jsem ale byl donucen pár pravidel napsat a zjistil, jak je to vše vlastně poměrně jednoduché. Takže přináším malý „manuálník“ - ovšem bez zbytečného vysvětlování a bez jakéhokoliv nároku na úplnost. Kdo chce podrobnější návod, či dokumentaci, ten jistě něco najde.
VCS - Version Control System
Přes vánoční svátky jsem trochu studoval dokumentaci k Bazááru. Bzr na mě udělal dojem, líbí se mi, jak je to škálovatelné. Škálovatelností nemyslím schopnost vyrovnat se stomegabajtovýma patchema, ale schopnost být užitečný jednomu osamělému vako-vlko-vývojáři stejně jako neorganizovanému monstrtýmu rozprsknutému přes půl světa.
Jen tak z hecu jsem napsal CLI pro slovnik.cz v Bashi.
Update: Přepsal jsem to do Perlu a Bashovou verzi už nebudu dál vyvíjet.
Jakmile jsem jednou vydal Wammu pro Windows, upletl jsem si na sebe bič. Chyby se opravují v nových verzích a shánět nějaké Windows na to, abych mohl vydat novou verzi mě už opravdu nebaví, takže binárka pro Windows je za aktuálním stavem docela daleko. Ale od čeho máme Wine? S tím by to přece mohlo jít nějak udělat…
Před časem jsem zde psal o snaze předělat strukturu hardwarové sekce. Hlavním důvodem jsou stížnosti na nelogičnosti a nepraktičnost. Chtěl jsem něco s menší hloubkou, snadno pochopitelného, logického a zároveň schopného absorbovat všechny hardwarové položky, které už jsou v databázi. Okias vytvořil jeden návrh, bohužel jej nevhodně prezentoval. Tudíž jeho návrh zde prezentuji znovu, jen v lepší formě. A vás vyzývám k plodné diskusi, zda je návrh úplný a zda potřebuje úpravy (žádám konkrétní návrhy). Děkuji.
Teď jsem v pátek udělal jednu srandičku, nic extra super, ale vypadá to, že by to snad i mohlo fungovat a zároveň je to trapně jednoduchý. Možná už někdo něco podobného řešil a vyřešil to líp, efektnějc, nebo možná i stejně, ale já prostě to řešení nenašel, tak jsem udělal vlastní. No a aby nezapadlo v zapomění a případně, abyste ho mohli taky použít, tak ho hodim sem do blogu. Zaměřením se sem hodí, licenci dávam GPL, takže to celé klidně kopírujte dál, třeba do blogu na root. A teď už hurá do toho, bude se jednat o jednoduchou HA-Proxy.
Zatím jen sen, těch výpadků jsme ale už zažili tolik, že Stickfish plánuje nasadit Abíčko do clusteru. No a já trochu chladím jejich nadšení soupisem možných problémů. Rád bych slyšel vaše názory a postřehy, jak byste je řešili vy.
Možná to někteří z vás zaregistrovali a možná také ne. Před více jak rokem se v hlavách několika čtenářů Ubuntu fóra zrodil nápad založit občanské sdružení (tenkrát to bylo moderní). Tento nápad nakonec upadl v zapomnění, ale naštěstí (nebo také možná bohužel) ne nadlouho.
Tak a mame tady druhe pokracovani blogu, zabyvajici se tvorbou operacniho systemu ..
Je to uz priblizne pul roku, co jsem si zacal psat muj operacni system, jez dostal jmeno ZeX/OS a vyvoj jde stale kupredu. Prace je porad spousta, ale jsem presvedcen, ze to nejhorsi mam za sebou a ackoliv se to nemusi zdat, je to docela zabavne a hlavne zajimave a lecos uz jsem se noveho naucil, co by mne nikdy nic nenaucilo.
Za dob, co jsem psal prvni blog, venujici se teto problematice, byl vlastne jeste nic neumejici, ted uz by se dalo rici, ze za urcitych podminek je mozno ho nasadit na nejaky ten pc. Podminek ale takovych, ze by si dotycny uzivatel musel dopsat potrebnou aplikaci :-B Cela vec se ma tak, ze je system relativne pripraven ale nejsou programy, ktere by na nem bylo mozno provozovat.
Keď pred časom vypukla celosvetová panika ohľadom smart atribútu Load_cycle_count, nik nevedel ako tento problém vyriešiť. Nedalo mi a skúsil som napísať najpovolanejším - priamo výrobcovi hardvéru Ako som dopadol?
Aby dnes nových funkcí Ábíčka nebylo málo, přichází dvě další praktické novinky.
Dnešek ještě nekončí a protože mám dobrou náladu, jsem relativně vyspaný, tak poslední hodinku volna využiji k napsání krátkého pojednání o pluginu do Gimpu, který se jmenuje PSPI. Samotný název je nicneříkající, ale hned po začtení se do článku pochopíte. Zkušené gimpaře jistě nijak neohromím touto krátkou zprávičkou, která není žádnou novinkou, ale začínající uživatele dozajista tato zpráva potěší.
Tak jako lidé musí dýchat, já musím mít tuto sadu štětců. Jedná se o sadu Art-Brushes od Iceytiny a Xelara. Nanejvýše vhodné pro techniku Smudge a pro painting jako takový, v našem seriálu je budeme velmi potřebovat. Původně byli rozšmrdlané po celém deviantartu a na několika upload serverech, avšak řekl jsem si, že by nebylo od věci trošku pomoci a vytvořit jeden veliký pack Paint-Art brushes. V balíku je nyní obsaženo 255 stop výrazné kvality. Pro nainstalování stačí zkopírovat do složky brushes.
FX foundry je projekt, který směstnává všechny nejdůležitější scripty pro GIMP. Například Filmové efekty, efekty vrstev, světelné, selektivní, umělecké a mnoho dalších. Pro nainstalování stačí zkopírovat do složky scripts. Po instalaci se vám v menu objeví záložka FX Foundry.
Ahoj, pro začátek jsem si pro vás v gimpu připravil něco jednoduššího a to bude tvorba příjemně vypadající skleněné koule. Na realističnost se vydlábněte, to je to poslední, co by jste mohli v mé grafické tvorbě čekat.
GIMP, toť název grafického editoru oblíbeného u široké skupiny uživatelů. Následující článek, chcete-li úvodník vám editor představí a pokud možno navnadí, byť jen k jeho průzkumu.