Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Správa paměti v Mac OS se dost liší od Windows, Linuxu nebo dokonce BSD a současně se dost obtížně shánějí relevantní informace na toto téma. Myslím, že tedy bude užitečné shrnout ve zkratce známá fakta a současně tím třeba i vyvrátit několik mýtů, kterými je celá záležitost opletena.
K dnešnímu dni na mé kartičce nVidia 9600M GT běží s svobodnými ovladači Nouveau Openarena - naprosto v pohodě! Přikládám screenshot ze hry. Další člověk s Quadrem hlásí též funkční OpenArenu! :-)
Pokud máte kartu ze série NV50, můžete se brzy těšit na poměrně dobrou podporu 3D! Hra je poměrně stabilní, několik artefaktů v menu, ale při hře žádné.
Glxgears a další dema fungují bez problémů, suspend též a podpora Kernel Mode Setting je nyní naprosto stabilní pro všechny karty. XVideo funguje s Xserverem ve verzi 1.7 bez potřeby kompozitního správce oken a DRI2 (na kterém byla testována openarena) je nyní už dostatečně stabilní. Počet FPS v glxgears díky naprosto nicnevypovídající hodnotě neuvádím.
Nx-algs je nástroj pro usnadnění výuky grafových algoritmů a obecně hraní si s grafy. Je postavený nad knihovnou NetworkX a ovládaný z pythonu. Rád se od vás dozvím, co si o něm myslíte, zda vám bude k něčemu dobrý nebo jaké funkce byste rádi v budoucnosti viděli :)
Před časem jsem si naprogramil tři utilitky, které mi v IceWM chyběly, jelikož si na desktop systém nechci tahat žádné GNOME, ani KDE libs a vystačit si s GTK+, případně QT. ;)
Tak a je to tady - letošní konference se blíží ke konci. Sedím na poslední přednášce, poslouchám jak Lukáš Doktor mluví o mind mapách a přemýšlím, jestli si ještě před závěrečnou /dev/pub a večeří, skočím na office hodit věci. Jó, byly to fajn dva dny.
Až je mi smutno, že mi to nenapadlo skôr. Najprv som zrejme musel preklikať desiatky google odkazov, prečítať niekoľko pesimistických článkov o konfigurácií multiseatu v Linuxe plných čudesných príkazov a nezdokumentovaných prepínačov, aby som si uvedomil, že by som si mohol vystačiť aj s takým prachobyčajným VirtualBoxom.
OpenCL (Open Computing Language) je frameworkem pro psaní výpočetních jader aplikací určených pro běh v heterogenním prostředí (CPU, GPU, akcelerační karty např. s Cell procesory, nVidia Tesla, …). Už z toho je patrné, že se ve skutečnosti rozhodně NEjedná o CUDA v bledě modrém s fialovými puntíky, ačkoliv by se to mohlo na základě informací, které prezentuje o této technologii Apple, zdát. Šíře záběru je podstatně větší a díky otevřenosti přináší naději na sjednocení kódu pro různá zařízení poskytující výpočetní výkon. OpenCL má ambice stát se v tomto odvětvítím, čím je OpenGL pro 3D grafiku.
Včerejší sklizeň mě přiměla podělit se o jedno drobné vylepšení shellu které mě provází už značně dlouho.
Jaký je váš názor na šumění větráčku na CPU? Pokud vám stejně jako mně vadí a máte některou z podporovaných architektur (Intel Core, Atom, Pentium M; AMD: Turion64, Turion X2, X2), můžete ho zkusit trochu ztišit pomocí následujícího návodu.
Pracuju teď na dalším vylepšení Abíčka. V poradně je běžné, že je třeba delší diskuse, než se najde řešení dotazu. Čtenář pak musí složitě hledat odpověď na původní dotaz. Nejdříve jsem zamýšlel přidat wiki like odpověď mezi dotaz a odpovědi (Přidat / Upravit řešení), jenže pak mi došlo, že málokdo by měl chuť přepisovat z vyřešené diskuse komentář do řešení. To je vidět třeba na sekci FAQ.
S Fedorou 11 prišlo jadro 2.6.29 a prestal fungovať posledne známy ovládač na FLARION PCMCIA kartu k "Rýchlemu internetu" od T-Mobile.
Také vám v KDE4 chybí rychlý, jednoúčelový prohlížeč obrázků? Také jste skřípali zuby, když někteří navrhovali používat místo starého dobrého Kuickshow z KDE 3,x třeba mamutí Gwenview nebo nevhodný Okular? Mám dobrou zprávu: Kuickshow pro KDE4 funguje a je stejně rychlý a šikovný jako dřív. Jen je nutné trochu hledat a kompilovat...
V minulém zápisku jsem si posteskl, že "Elektronickou žádost o zřízení datové schránky v Linuxu? NELZE!". Elektronicky podepsaná žádost se totiž podepisuje přímo v formuláři 602XML Filleru, který neumí použít certifikát ze souboru, ale údajně pouze z tokenu. Info o tokenu jsem dostal z infolinky 602, kde mi ale nebyli schopni sdělit, které tokeny jsou podporované a zda mají odzkoušené nějaké funkční řešení.
Věc ovšem měla pokračování - jednak mně cca po dvou týdnech sami (!) kontaktovali z infolinky 602 s postupem funkčního řešení (s tokenem), druhak se mi podařilo podat žádost i bez tokenu, se samotným certifikátem v souboru:
Před víc než rokem vyšly zdrojové kódy legendární české hry Brány Skeldalu pod licencí GPL a samotná hra by měla být volně ke stažení z webu svých tvůrců, firmy Napoleon Games (link ke stažení hry v době psaní tohoto zápisku nefungoval). Rok se o portování hry na Linux jen mluvilo, teď přichází první hratelná verze.
Stalo se to, co se stalo, součastní maintaineři Jabbim klienta pracují na jiných projektech (neméně důležitých). Proto hledáme vývojáře, kteří nastoupí na jejich místo a dokončí ten velký kus práce, co už kluci udělali. Jen připomínám, že Jabbim klient získal cenu odborné poroty v rámci Czech Open Source 2009 a jedná se o jeden z mála českých a přitom kvalitních OSS projektů. Co je to Jabbim klient? Je to XMPP klient napsaný v Pythonu, používající Twisted a PyQt4. Je určen pro běžného Frantu uživatele, ale obsahuje řadu pokročilých funkcí i pro power usery. Je třeba mít znalost Pythonu, Qt4 a alespoň základní zkušenost s Twisted. Budoucí komerční spolupráce na projektu je možná, záleží na domluvě. Teď je důležité hlavně dočistit SVN verzi a vypustit release.
Stránky projektu jsou na adrese http://dev.jabbim.cz/jabbim a bližší info se dozvíte na MUC místnosti jabbim@conf.netlab.cz.
Včera jsem vyzkoušel živá cédéčka nadcházejícího vydání Ubuntu a jeho KDE-modifikace. Testoval jsem na svém notebooku s dvoujádrem na 1.66 GHz, 1 GiB paměti a Intelem GMA 950.
Když jsem poprvé spustil Eee PC, byl jsem nadšený z toho, že startovalo rychleji než můj mobil. Mému modelu 900 to do plné použitelnosti trvá 9 sekund. Kupodivu se vypíná většinou o dvě sekundy pomaleji, ale to je mi fuk. Ale s desktopem/notebookem to vždy byla bída. Teď se však věci radikálně zlepšily.
Procesorovo nenarocny skript v bashi, ktory spusti nejaku akciu (alebo iba pipne) v momente, ked zatazenie CPU klesne pod definovanu uroven (pripadne stupne nad definovanu uroven). Vhodne ako upozornovanie na ukoncenie dlhych uloh spustanych z GUI, pre ktore sa neda podobnu funkcnost dosiahnut zretazenim prikazov v shelli.
Trochu se zpožděním, ale přece jen se připojuji k vlně blogů o KDE 4.3 ...
Pracuji v jedné firmě, jejíž bezpečnostní politika vyžaduje, aby byla veškerá firemní data v počítači zašifrovaná. K tomuto účelu je v celé firmě využíván TrueCrypt (kvůli multiplatformosti - máme jak pracovní stanice jak s Linuxem, tak s Windows). Výměna dat mezi stanicemi probíhá v mnoha případech taky v podobě souborových "disků" zašifrovaných pomocí TrueCrypt. Protože jsem člověk v jistém smyslu líný a nechci si pamatovat až 200-bitová (až 40 alfanumerických znaků + specialní znaky) hesla, vytvořil jsem si sadu skriptů pro práci se zašifrovanými oddíly.
Jednoho dne mi došlo, že se v oblasti bezpečnosti počítačů bez praktické znalosti SELinuxu (nebo jiného MAC) neobejdu. Kolem SELinuxu se šíří oblak strachu a nejistoty, který bych chtěl tímto zápiskem trochu pročistit. Jedná se ale o "work in progress", takže námitky jsou vítány.
Rozhodl jsem se, už po několikáté, že uspořádám svou sbírku elektronických a papírových knih. Z důvodu lenosti a skutečnosti, že má sbírka čítá cca 3000 e-booků jsem se rozhodl použít program Tellico, který umožňuje přístup do databáze knih - např. NK ČR.